Plastik- eller trædøre???? Hjælp

Vi bor en en andelsboligforening og jeg sidder i bestyrelsen..
Der er 33 andel som er fordelt i nogle rækkehuse.

De originale og over 20 år gamle døre er slidte og flere af dem skæve og utætte og koster unødvendig varmespild.

Diskussionen går på om der skal træ- eller plastdøre i..

Hvad er fordele og ulemper ved hhv. træ og plastik.

Holdbarhed, tæthed og priser.

En ny komplet plastdør og karm (inkl. lås og greb, monteret) koster lige over 9K

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi bor en en andelsboligforening og jeg sidder i... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm hvor skal man så købe trædøre eller træ/aludøre?? Hvis prisen er næsten den samme så er danskere jo træmænd.

Han man vedligeholde trædøre med andet end maling til træ... ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg tvivler nu på, at plastvinduer/døre vil have voldsom indflydelse på husets salgspris.

Det er jo op til køber, der er jo altid noget at kritisere.

Stålplade tag
Erternittag
Betontagsten
Ivarplank ol.
Det nye køkken med fyldningslåger, eller hvad det nu er.
fliserne på det nye  badeværelset
osv

Altsammen noget, der vil skræmme nogle købere væk.

Smag og behag er jo heldigvis forskelligt, og man kan ikke indrette sin bolig, med salg for øje. (så skal den komende køber jo være medbestemmende om materiale valget)

mvh jens

Kun 20 år.
Er I meget hårde ved dørene eller er de meget udsatte for vejr og vind?

Jeg tror ikke det handler så meget om plast, alu. eller træ. Derimod om holdbarhed. Skal de ny døre holde i 20 eller 50 år?
Faktisk er jeg ret sikker på at mange af de facade døre der monteres i dag vil være moden til udskiftning om 20 år. Der fokuseres meget på isoleringsevne, udseende og påstået "vedligeholdelsfrihed"
Men ikke meget på soliditet/kvalitet.
En sådan dør skal jo kunne holde til at blive brugt. At blive åbnet og lukket 50 gange i døgnet - i mindst 20 år. Af en hund, der står og kradser på døren. At blive sparket på og op og i. At blive lukket med et ordentlig brag - af vinden bla. At blive forsøgt opbrudt ved indbrudsforsøg. Af børn der gynger i håndtaget. Og berusede voksne der gør det samme. :o) Osv.
Hvis man ser på døre i god kvalitet så bliver de ikke slidte. De patinerer.

Konklusion: Det er kun træ der dur. Helst hårdttræ.
Men hvis det handler om 33 døre så skal du ikke kikke på de officielle prislister. Fra dørproducenterne.
Langtfra.
Ved den type ordre.
Op mod 50% af den vejledende udsalgspris + montering bør prisen ende med at være.
Jeg er for en gang skyld helt enig med hpox (?) Det gælder om at få nogle trædøre i ordenlig kvalitet der kan vedligeholdes. Hvis det virkelig skal være toppen af poppen kunne man jo få trædøre af malet mahogni. Jeg kan sagtens se fordelene ved både plastik og træ/alu, men der er også mange ulemper. Plastik er noget af det grimmeste påfund til vinduer, og så er det umuligt at reparere på. Med tiden vil aluminium falme, og så skal det enten sprøjte lakeres eller skiftes ud. En trædør af en god kvalitet, monteret rigtigt er helt klart at foretrække, gå efter Rationel eller KPK.

http://www.lyrk.dk
Annonce
Jeg har lige her til aften været på besøg i et hus med plast. Det tiltaler mig stadig ikke!
Ingen tvivl i mit sind, det skal være traditionelle træsager i ordentlig kvalitet.
Klem prisen!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Naveren på 06 apr 2011 18:39
Med tiden vil aluminium falme, og så skal det enten sprøjte lakeres eller skiftes ud.

Normalt er træ/aludøre ikke med blank alu udvendigt - men med en aluprofil, der er pulverlakeret - meget lidt vedligeholdelse . Pulverlakering er utrolig holdbar - påføres elektrisk og brændes/smeltes fast bagefter - anvendes bl.a. til el-skabe.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er også fint alt sammen, men på bla. Velux alu kapsel falmer det også med tiden, og de er overfladebehandlet på samme måde. Vi har rigtig mange års erfaring med trævinduer og døre, og vælger man en ordenlig kvalitet er det efter min mening et meget bedre valg end en træ/alu løsning. Træ/alu har vi meget lidt erfaring med, og der er ikke rigtig nogen der 100% ved hvordan de vinduer ser ud om 20 år. Men du har fået min vurdering.

http://www.lyrk.dk
Det burde du være noget oftere. Spætten.
Være enig med med undertegnede. Så vil det gå dig godt i tilværelsen. :o)

@Eisøe. En bule efter en træskosnude mod en alu. beklædning på en facadedør vil være synlig - for altid.
En træoverflade kan holde til den slags.
Skrevet af ktm på 06 apr 2011 07:05

Jeg har vinduer og døre i træ, der er 15 år gamle. På et par døre skal jeg nu skifte den nederste "glasliste", Det kommer jeg nok over!

Så skifter du vel til en alubundliste - den forgår ikke

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også