Plastik- eller trædøre???? Hjælp

Vi bor en en andelsboligforening og jeg sidder i bestyrelsen..
Der er 33 andel som er fordelt i nogle rækkehuse.

De originale og over 20 år gamle døre er slidte og flere af dem skæve og utætte og koster unødvendig varmespild.

Diskussionen går på om der skal træ- eller plastdøre i..

Hvad er fordele og ulemper ved hhv. træ og plastik.

Holdbarhed, tæthed og priser.

En ny komplet plastdør og karm (inkl. lås og greb, monteret) koster lige over 9K

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med min ringe viden - hold dig fra plast - det kommer til at se ganske " slidt " eller brugt ud efter få år.

Jeg ville vælge alu/træ, altså træ indvendigt og alu udvendigt - det er ca. 20 % dyrere end kun træ - men holder længere udvendigt uden vedligeholdelse.

Rent træ er også OK - men kræver mere vedligehold.

men plast - nej ! ( kan godt være min holdning skinner igennem ).

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Koludabug prisen er monteret... jeg kan ikke finde trædøre med alu til den pris monteret

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ved godt der hos mange er stor uvilje imod, plast vinduer og døre, specielt mange tømre, taler imod.

Jeg har selv to plastyderdøre, de er 15 år gamle, de ser stadigvæk fine ud, og rent funltionelt, er de som nye endnu.

Jeg har nogle plastvinduer der er 23 år gamle, der er stadigvæk i ganske god stand.

En gang vand og sæbe, i ny og næ, holder den fint rene udvendigt.

Så at plast vinduer og døre generelt er noget møg, det passer simpelthen ikke.

Der findes sikkert dårlig eksempler, men det gør der så sandelig også med træ vinduer og døre...

mvh jens
Det, der ville afgøre sagen for mig, ville være at plastdøre og -vinduer vil hive prisen på ejendommen gevaldigt ned.
Selv synes jeg det ser meget sørgmodigt ud, når et hus er forsynet med plast.
Alt andet lige, vil jeg tro, at plast vil være mere holdbart og tætsluttende, men altså ikke noget der står højt på min ønskeliste!

Jeg har vinduer og døre i træ, der er 15 år gamle. På et par døre skal jeg nu skifte den nederste "glasliste", Det kommer jeg nok over!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg har svært ved at se forskel på en hvidmalet trædør og en hvid plastdør.
Men de døre der skal skiftes er rådne forskellige steder. Mange af dem slår sig så det trækker ind - typisk fra håndtaget og ned er dørene skæve og buer ud af så de ikke kan lukkes helt tæt.

Alu/træ.. og alu yderst ?? behøver da ikke at være pænere end plast... ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

grandoldman

Er jo træmand, så hælder også til træ naturligvis kan man jo næsten sige.

Et eks. En god kamarat siger at han har været ude at reparere efter indbrud, på flere ældre plast-vinduer/døre, glasset var slået ind og glaslisteren skulle efter følgende skiftes, og der var så stor forskel på de nye gl. l. og det gl. vindue og ser herrens ud når det er udbedret efter sådan en omgang.

Plasten falmer i solen og det næsten lyste langt væk, at her havde været indbrud eller reparation og det klæder ikke et hus synes jeg.

Har selv lavet mine vinduer her for 30 år siden til efteråret, og de er friske endnu, bortset fra enkelt ramme som jeg har luset ud i bunden.

Den slags er i alle tilfælde udelukket ved et af plast. 

Jeg lavede et primitivt kar med klar gori 22 som rammer/karme fik lov at stå at soppe i, og vendte dem en gang i mellem det tror jeg er metoden, men igen tiden er en vigtig faktor.

Behandler mine vinduer hvert 6. til 10. år hvor de så får den helt store tur. men har jo også tiden og lysten til dette, så kan nok ikke helt sammenlignes, men siger lidt om at det altså kan lade sig gøre at bevare træ vinduer i mange år, med rette behandling/maling især

Så hælder også mere til f.eks træ/alu. eller mahogni som efter sigende skulle være et godt produkt, har dog ikke selv erfaring med disse.

Kerne andelen i træ til disse skal/må være ret høj for at få et godt produkt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af grandoldman på 06 apr 2011 07:27
Jeg har svært ved at se forskel på en hvidmalet trædør og en hvid plastdør.
Men de døre der skal skiftes er rådne forskellige steder. Mange af dem slår sig så det trækker ind - typisk fra håndtaget og ned er dørene skæve og buer ud af så de ikke kan lukkes helt tæt.

Alu/træ.. og alu yderst ?? behøver da ikke at være pænere end plast... ??

Der kan jeg kun sige, at for mit syn, er det altid åbenbart, når det handler om plastprodukter. Det ses på flere hundrede meters afstand.

Min 16 år gamle døre har ikke slået slig, og de lukker stadig tæt, på nær i bunden, hvor jeg pga frost fik rykket gummilisten af. det tror jeg så ikke man kan laste træet! 

Men enig, alu er heller ikke mig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vores egen hoveddør er malet og passet efter alle kunstens regler og alligevel er den utæt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Plast produkter kan vedligeholdes med voks der er farve i. Så kan man ikke se forskel på om det er nyt eller gammelt.
Men det er ikke alle plast typer der kan tåle at få vind og vejr. det bliver hårdt af det.

Jacob
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også