Spørgsmål til tømrerne - spærtræ - konstruktion

Hej alle sammen
Har nu besluttet mig for at bygge til efter min originale plan, så mine tidlige indlæg er ikke så relevante mere.

Jeg skal sikkert have hjælp fra en prof til det kommende tømrerarbejde, men prøver alligevel at få svar herinde.

Se billder:

Spær1:
Dette er et billede af hvordan jeg forestiller mig min tagkonstruktion skal se ud.
den midterste lodrette bjælke (i alt omkring 20 på 10 meters bredde) skal sættes af på ny sokkel.
Denne skal støtte de "to" tagkonstruktioner som hviler på denne samt ydermuren.

Spær2:
Her et nærbillede af hvordan jeg forestiller mig at det skal laves, selvfølgelig med sømmåtter osv.

Hvad siger i?

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Hej alle sammen Har nu besluttet mig for at bygge... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja det giver fint mening. Jeg vil vælge at lave en væg i 50*100 mm regler stillet selvfølgelig lodret, jo tætter reglerne står jo mere bære evne har du, så stiller du to stoper på hver side at skydedøren i 100*100 mm, så bliver væggen samme tykkelse med større bære evnet på midten.

Sprætræ i 8" er 20 cm, det lyder ok.

Hvad skal du ha på af tagbelægning?
Hej igen igen.
Jeg regner med at skulle have et k21 tegltag på, 150mm isolering og troltekt plader indenvendigt.

Havde faktisk regnet med at midtermuren skulle være i 8" spærtræ som det andet, pga stivheden osv.
Kan man bare bruge regler til sådan en bærende mur, den bliver trods alt knap 6 meter høj.
Dog regner jeg med at stive mur+spær af sammen med et par hanebånds-lignende bjælker.

Lyder det helt galt.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Altså sådan hér:

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Det lyder super, fordelene ved at bruge en større dim. på lodrette vægge er jo også at du kan hænge tunge ting som værktøj og hylder, men 8" er rigelige og jeg tror kun der er spærtræ i den dim.

Det er fint ud.
Super :-)
mange tak for god hjælp, jeg vender sikkert tilbage med flere spørgsmål.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Annonce
Et 200mm spærtræ kan med c/c afstand på 900mm som foreslået spænde 3.25m eller ca. 4m med en smule nedbøjning, så med c/c afstand 600mm faktisk stadig kun spænde 3.70m eller 4.75m med en smule nedbøjning.

Så vi må dermed konkludere at 200mm spærtræ altså er for klejnt til dette formål....

Bare lige så du ved det inden du handler stort ind..

Må have købt træ 59 eller hvad den bog nu hedder, skal jo så enten have dobbelt så mange spær eller også skal de være større.

Kan du umiddelbart sige hvor store de skal være for at kunne spænde 6m ?

 

Carsten


 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis