Maling af profilbræddeloft

Brædderne har siddet i ca. 17 år og har MANGE knaster.
Fik at vide i en malerforretning, at jeg i stedet for knastlak kan bruge noget, der hedder "Stopgrunder" til hele loftet, før jeg grundmaler. Loftet skal være hvidt.

Jeg har i forvejen en dunk med "Isolim plastgrunder" (til sugende og let smittende overflade).

Kan jeg bruge det i stedet for?
(Pengene hænger desværre ikke på træerne).

Venlig hilsen
Natravnen Hanne

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge spærregrunder/stopgrunder hvis ikke jeg kender virkningen af det andet.Det bliver jo ikke gratis at lave det hele om igen hvis man bruger forkerte materialer.Og det er også p....iriterende.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Skrevet af Natravnen på 05 apr 2011 11:38
Brædderne har siddet i ca. 17 år og har MANGE knaster.
Fik at vide i en malerforretning, at jeg i stedet for knastlak kan bruge noget, der hedder "Stopgrunder" til hele loftet, før jeg grundmaler. Loftet skal være hvidt.

Jeg har i forvejen en dunk med "Isolim plastgrunder" (til sugende og let smittende overflade).


Hhmm Det lyder lidt som en microdispenser, og den skal du ikke bruge. Det vil ikke hjælpe noget som helst. 
Stopgrunder eller ligende produkter er det rigtige at bruge. Det negative er, stopgrund er eder fu** dyrt 

Grunden til at sælgeren forslår stopgrund er ikke kun på grund af dine knaster, men fordi du har 17 års gammelt skidt som er suget ind i træet. Og det VIL give gennemslag.



Det professionelle malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen   Facebook

 

Tak for svaret Nicolaj!
Det drejer sig om loftet i en lille forgang, og der er hverken kommet mados ell. cigaretrøg. Det er for øvrigt heller ikke ret mørkt i sig selv.
Jeg har vasket det med Grundrens, og vandet blev kun en lille anelse gulligt.

Hvad er så bedst, knastlak ell. stopgrund?

Venlig hilsen

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Hej
Jeg har lige malet mit profilbrædde loft for anden gang.
Jeg bruger stopgrunder for det tager al for lang tid at
male det hele om hvis der er andet end knaster der slår igennem.
Hvis du bruger stop grunder skal det " bare" have 2 gange hvid
maling så er det godt.

Hilsen Jan som er glad for at han er færdig med at male i den her omgang.
Hvor er I dog hurtige til at svare ... og i en venlig tone uden dumsmarte bemærkninger.
Jeg er lige oprettet herinde og er meget positivt overrasket.

Tak!

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Ja, dette forum er helt anderledes en byggeriet.dk hvor jeg henviste dig fra.

Velkommen til at MEGET hyggeligere forum...
Der er ingen tvivl om at det er stopgrund du skal bruge. Og gerne 2 tynde lag istedet for et tykt. Herefter skal du huske at male med en loftmaling der ikke er for "fattig" i glans da den derved kan risikere at skalle af når den påføres på stopgrund. Maleren anbefaler en glans 7, jeg har selv brugt en glans 5 og har pt ingen problemer.... :-)
Når det er et træloft, skal der så absolut bruges maling til træ, selv om der først er givet stopgrunder (+ evt. også alm. grundmaling)?

Af maling har jeg stående:
Stærk grundmaling (hvid) til vægge og døre.
Maling i glans 5 (hvid), som jeg brugte til gipslofterne, og i glans 10 (kalkhvid), som jeg har brugt til væggene.
(Jeg kan godt lide nuanceforskellen på hvid og kalkhvid og her er ikke så højt til loftet - gammelt bondehus).
Har også robust vægmaling (hvid) i glans 7.

Den desiderede træmaling er i glans 40 (brugt til fodpaneler og karme), men mon ikke den bliver for blank og giver "skin"?

Som før venlig hilsen

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Når det nu handler allermest om at du helst vil bruge de sjatter du har stående:
Hvad så med at blande det hele sammen og koste det på. :o)

Iøvrigr kan du ikke se om det er træbrædder eller plastikditto når der behandles med fulddækkende produkter.
Skal det stadigvæk ligne træ skal det gives en transparant eller delvis transparant behandling. F.eks panellud eller lign.

En mulighed er at teste lidt på en bid bræt af tilsvarende type som du køber i nærmeste tømmerhandel. Eller jem & fix.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også