Maling af profilbræddeloft

Brædderne har siddet i ca. 17 år og har MANGE knaster.
Fik at vide i en malerforretning, at jeg i stedet for knastlak kan bruge noget, der hedder "Stopgrunder" til hele loftet, før jeg grundmaler. Loftet skal være hvidt.

Jeg har i forvejen en dunk med "Isolim plastgrunder" (til sugende og let smittende overflade).

Kan jeg bruge det i stedet for?
(Pengene hænger desværre ikke på træerne).

Venlig hilsen
Natravnen Hanne

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Brædderne har siddet i ca. 17 år og har MANGE... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er det ikke sjatter, jeg har stående, men ca. 3 - 5 l. af hver, og loftet er kun på 5 kvm.
Jeg var bare i tvivl, om jeg kunne bruge malingen til gipslofterne (ell. gipsvæggene) til trælofterne.

Har intet mod arbejde - kun spildt arbejde

PS: Men tak for rådet


 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Knastlak duede ihvertfald ikke på vores lofter. Mange knaster er slået igennem 2 lag knastlag, og hvid derefter :-(
Jeg har også droppet løsningen med knastlak og får stopgrunder hjem i morgen.

Meeen - nu skal jeg udskifte ledningerne i loftet fra klar gylden til hvid + dækslet til ledningindgangen.

Overvejede et kort øjeblik bare at male dem over (fy Hanne), men vil hellere gøre det ordentligt alligevel, selv om det bliver ret omstændigt. Sidste del af den ene ledning ligger nemlig bag ved en plade over et indbygget skab og fører til en transformer til en række indbyggede spot over skabet.
Jeg har selv bygget skabet og monteret spottene, så det skal nok lykkes.

Ak ja - Det ene fører det andet med sig, men det kender I vel alt til? 

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Jeg har malet mit bræddeloft med to gange spærregrunder inden det fik hvid maling... i mit tilfælde var det næsten nok. Det er slået igennem et par enkelte steder, men jeg er bange for, at det desværre lige så meget skyldes min egen manglende grundighed med rengøring. Det var nemlig et rygerhjem, inden jeg købte det og loftet var superbeskidt og klistret.

Jeg vil dog lige give dig et tip, hvis du ikke har set det - for det sparede mig for rigtigt meget bøvl, da jeg malede mit loft : i jem & fix købte jeg en malerrulle specielt beregnet til profilbræddeloft - den er ca. lige så bred som et bræt og så har den lange hår midt på, så den kan nå op i "rillerne" mellem brædderne. Den var simpelthen guld værd, da jeg malede mit loft (det var så også 33 m2 - så der var lidt mere at tage fat i *g*)
Annonce
Takker for tippet om malerrullen.
Næste projekt bliver nemlig at male et profil-loft på 40 kvm. (er hvidt, men gulnet).

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Nu har jeg endelig fået hvidtonet Stopgrunder hjem og der står på dåsen, at sugende og ubehandlede overflader skal grundes først. - Træloftet er som sagt ubehandlet, så skal det være med alm. hvid grundmaling på vandbasis?

Endvidere står der, at temperaturen ved påføring skal være over 15 gr. Det er den altså ikke her på denne årstid :-(

Vil hellere spørge en gang for meget end for lidt!

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Mit ydmyg råd. Giv alle knasterne shellack to- gerne 3 gange gange (og endelig ikke det nye blå noget, men det rigtige shellack). Også selvom du giver det spærrende maling. Jeg har set rigeligt med gange, at almindelig spærrende (f.eks isotop) absolut ikke i længden kan holde knaster!
Ved min egne forældre "nøjes" vi med almindelig 2 gange spærrende på værelset loft + 1 gang almindelig maling for en del år tilbage. Der gik under et år, så begyndte knasterne at komme igennem
For 3 år siden, var det så ved mine svigerforældre. Fik svigermor til at rende rundt med shellack 3-4 gange på hver knast og så fik det to gange isotop og almindelig maling. Her 3 år senere er der ingen knaster at se.
Knaster trænger igennem stortset alt (også selvom de er 50 år gamle), det eneste der rimeligvis kan holde dem er shellack.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg mener slet ikke at man kan forhindre knaster i at udskille harpiks. Over tid ihvertfald.
Det stopper først når der ikke er mere harpiks - eller det tryk der er i knasten er væk.
Knastudslagene kan kun begrænses.

Og det er ikke noget jeg selv har fundet på. Men noget som at de mener hos Danske Malermestre.
Det er også rigtigt hpox. Også derfor jeg skriver det eneste der rimeligvis kan holde dem, er shellack.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også