terasse belægning

Hej Lds folket.

jeg skal igang med at lægge 60 m2 terasse, i herregårdssten.
udfra diverse søgninger, har jeg fundet udaf at der skal bruges følgende:

3 kubikmeter stabilgrus
3 cm sand fordelt over de ialt 60 m2.
100 ltr fugesand.

derudover skal jeg starte med at grave ca 12 cm ned.

der vil aldrig komme en bil, eller andre tunge ting på terassen.

hvad er jeres erfaringer med belægning af flise terasse?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når ikke der kommer tung belastning på din terrasse ville jeg ikke lægge stabilgrus på hvis det var min.Hvis du vil grave 12 cm. jord af,bliver det 7,2 m3 på de 60 m2.Det er meget at grave af hvis det er med en skovl.Hvis det var min terrasse ville jeg grave 5 cm. jord af og så fylde sand på ( det er kun 3 m3 ).Tryk det med en pladevibrator og ret af.Du kan herefter lægge en fiberdug på sandet.Det giver en meget stabil belægning og hindrer også ukrudtet i at komme op.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Leif - 100 tak for dit svar - det med fiberdug - der er jeg måske en af de få der ikke helt tror på at den holder ukrudtet væk.
ihvertfald når jeg ser min nabo, kæmpe med ukrudt - selvom de har lagt et fiberdug. men for stabiliteten kan jeg godt se det smarte i den.

Jr - okay så dropper jeg stabilgruset - du vil bruge gruset - selvom der ikke blive tungt færdsel på det ? er det fordi at det kan skride med tiden hvis man ikke bruger grus ?
Der er meget delte meninger om fiberdug under fliser, betonbranchen fraråder det:

http://www.danskbeton.dk/files/DanskBeton/Belaegning/Publikationer/lægning%20betonfliser.pdf
Hej Sofus28

Jeg har efterhånden lagt en hel del af den type terrasser og min mening er at lidt ekstra arbejde er givet godt ud.
Nu fortæller du ikke om der ligger belægning i forvejen, men det går jeg ud fra der IKKE gør :-)
Jeg ville grave græsstykket/tørven af og derefter 10-15 cm. jord.-------> DVS 20 cm. i alt

De 20 cm. skal så erstattes af først:

10 cm. stabil (eller knust beton).

Så har du ca. 4-5 cm. afrettergrus og til sidst stenen på de 5,5 cm.

PS: Du kan evt. lave en "ramme" som omkredser din belægning, det ser rigtigt godt ud!!

Jeg har til alle mine opgaver ikke brugt dug, men derimod hærdende flise mørtel.

MVH Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis