lave en hævet terasse

Jeg skal igang med at lave en hævet terrasse (går ud fra stueplan, der er høj kælder på huset) den kommer til at ligge ca 1,5 m over niveau.

Den skal være ca 3x3 meter.

Jeg vil meget gerne hører om erfaringer og anbefalinger på den fremgangsmåde jeg har forstillet mig.

- Sætte en rem på huset.
- 3 meter fra huset vil jeg sætte en række stolper 95x95 med 1 meter imellem, 4 i alt. ( sættes i h-jern støbt i beton)
- sætte regler eller lign tømmer på tværs altså fast på remmen og boltes til stolperne.
- ligge strøer med cc 60 på tværs af reglerne.
- terrasse brædder på tværs af strøer.

Min største tvivl går på dimensioneringen af disse regler eller hvad det bliver der skal ligge på tværs mellem rem og stolper. jeg vil meget gerne undgå en understøttelse af dem da min trailer gerne vil bo under terrassen. men hvis vi er oppe i helt tossede dimensioner kune en understøttelse 1 meter fra de tiltænkte stolpehuller komme på tale, så der er hhv 1 og 2 meters spænd.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var lidt meget træ du vil putte i der.

Remmen på muren er fin.
4 bjælker ud til 4 stolper er sådan set osse fint, særligt hvis du påtæker at lade stolperne forløbe op så de kan bruges som en del af rækværket.
Men der er jo ikke behov for strøer. Du klasker blot terrassebrædderne direkte på bjælkerne.
Men med en meter spænd skal terrassebrædderne jo være ret tykke, 35 – 40 mm måske.

Men du kunne jo nøjes med 2 stolper og en rem og lade bjælkerne ligge på den.

Bjælkedimensionen ved 100 cm c/c skal min. være 45x200 mm spærtræ eller 75x150 mm tømmer. En mere stiv konstruktion 45x220mm eller 75x175-200mm. (Hvis det kan fås.
Hvis du stadig vil ligge strøer pr. 60 cm kan 50x75 mm nok lige gå an, men 75x75 mm er passende og 50x100 mm nok de billigste. .o)

Men din terrasse bliver først stabil når du sætter et kryds på den. Der skal påsættes enten et stålbånd eller 2 lægter fra hjørne af terrassen. Enten på over eller underside af bjælkerne.
ok ja strøerne var sådan set for at komme ned på cc 60 og dermed mere alm terrassebrædde dimensioner.

Den med at nøjes med to stolper og så smide en rem op mellem dem også er jo også en fantastisk ide, men hvad skal dimensionerne så være ?
Fantastisk ved jeg nu ikke. Det er set før.

Men ved 2 stolpe-løsningen skal dimensionerne på bjælker, strøer og stlper være de samme. Remmer skal være 45x245mm spærtræ, eller tilsvarende.

Må jeg foreslå at du går hen i din lokale tømmerhandel og fortæller hvad du vil lave. Og beder dem om dimensioner og priser.
(Jeg har forudsat at der anvendes fyrretræ, såkaldt T1 kvalitet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis