Tagkonstruktion til udbygning

Hejsa...
Jeg er igang med at lave en tilbygning, med hjælp fra venner og familie.

Grundet en meget smal grund, har jeg måtte gå på komprimi med nogle ting for at kunne overholde kravene fra kommunen.
Vores eksisterende hus ligger 2m fra skel, og er 7m bredt. Derfor er vores nye tilbygning rykket yderlig 1 meter ind, så vi overholder de 2,5m til skel, og på den måde vil den nye tagkonstruktion også blive forskudt i forhold den eksisterende.
For at få det til at se "rigtigt" ud, vil væggen så blive på den anden side også skulle rykkes 1m ud, men idet vi skal ha garage på den side, og ønsker mest muligt plads derinde, så bliver dette ikke tilfældet, men kan man ikke lade taget stikke den 1 meter ud alligevel, og så mure ydervæggene op til, så det ude fra vejen ser ud som om at huset er forskudt den ene meter ??

For at illustrer det, har jeg lavet en lille tegning...



Jesper


www.profillageret.dk

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en udmærket tegning.
Men aligevel er det svært at finde ud af hvad der er opad og nedad på projektet.
Hvad er tilbygning og hvad er eksisterende?
Skal der fladt tag på tilbygningen?
Hvor er skellet og vejen?
Og hvorfor dit og hvorfor dat. :o)
Hej hpox,
Ja, det er lidt kryptisk at nedfælde sine tanker... ofre lige 5 min mere på tegningen, så det giver et bedre billede af situationen.



Her ser man vejen nederst i billedet. Den hvide bygning er det eksisterende hus, og den grå bagerst/øverst i billedet er det nye som er ved at blive bygget.

Garagen står 20cm fra skellet, og den skal ha fladt tag, idet der senere hen ønskes tagterasse ovenpå. Stuen får fuld rejsning, i stil med det eksisterende hus, bare forskudt.

Håber dette hjalp lidt :-) 

Jesper

www.profillageret.dk

Lige et mere "fra vejen".



www.profillageret.dk

Jo, man kan godt lade taget stikke den meter udskudt, det bliver bare et forskudt tag jo, og det er da noget man ser rimeligt tit, specielt i forbindelse med rækkehus, og tilbygninger, men hvorfor i dette tilfælde, jeg ville da vælge 1 meter smallere spær så det kommer til at flugte på den ene side af tagkonstruktionen, nemlig ude fra vejen hvor det sikkert er mest synligt, på bagsiden ligger det jo bagved og ser meget pænere ud.

Hvis selve 1.salen alligevel ikke skal bruges på den tilbygning, har det jo ingen betydning for den indvendige del at spærene bliver den smule mindre, men skal den udnyttes er det måske alligevel ikke så praktisk, alt efter hvor bred bygningen er.

Uanset hvilken løsning I vælger så vil den jo se rigtig ud. Det er jo jer der bestemmer.
Hvis I vælger samme spærstørrelse som det gamle tag så får I en forskydning. Og det er vel udmærket. Det kan muligvis få jeres hus til at se større ud. Og ska det være rafineret så skal der ikke beklædning, men glas på den bid gavl der fremkommer.
Hvis I gerne vil have en lang tagflade så er det jo oplagt at rejse et mindre spær som det foreslås ovenstående.
Og hvis det endeligt skal være kan I osse lave "høj over" på carporten. (Men kun indtil 2,5 meter fra skel).
Annonce
Hej Koluda og hpox,
Vi vælger nok løsningen med samme spærstørrelse som det eksisterende, idet vi gerne vil udnytte tagetagen.
Så må jeg nok hellere komme over til den lokale trælast og få bestilt nogle spær, så vi kan komme videre her om nogle uger når mureren er færdig.
Grunden til det "flade" tag på garagen, er at vi har leget med en ide om en lille tagterasse, men den skal efter hvad jeg kan læse mig frem til også ligge 2,5m fra skel.

Jesper

www.profillageret.dk

Skrevet af Syswatch på 05 apr 2011 13:00

Vi vælger nok løsningen med samme spærstørrelse som det eksisterende, idet vi gerne vil udnytte tagetagen.

Ja, så giver det jo næsten sig selv.

I har vel så overvejet at lave en "tagkvist" med dobbelt dør i ud til tagetagen ved samme lejlighed ?

Husk lige at fortælle din trælast hvor spærene bliver understøttet, så du ikke modtager nogle som skal understøttes i helt ude i siderne.
Jeg ser dit problem, det bliver svært at få til at være harmonisk.

Du skriver at den originale bygning ligger 2 m fra skel, og du har rykket yderligere 1 m ind, dvs 3 m ialt.

hvis jeg husker bygningsreglementet korrekt er kravet 2,5m, og der findes en klausul om at visse bygningsdele må være tættere ( udhæng, tagrender mm)

har du prøvet at få godkendt en placering i 2,5m, og få dispensation for for udhæng og tagkonstruktion, med begrundelsen "harmonisk udseende"?


Tidligere Hus fabrikant, nu rådgiver på  byg huse selv projekter
Hejsa,
Tak for dit indlæg, men huset er allerede bygget og færdigt, mit indlæg er over 1 år gammelt. Jeg kan da lægge et billede ind af hvordan det kom til at se ud :-)

Jesper

www.profillageret.dk

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis