Garage versus carport

Hej,

I mine overvejelser om at lave en garage støder jeg på synspunktet om, at bilen hurtigt kommer til at ruste, hvis den køres i en garage.

Det er ikke nogen god ide at have varme på / varme i gulv - måske slet ingen isolering i gulvet overhovedet endda - blev jeg fortalt.

Hvilke ord vil I sætte på omkring dette - hvad skal man lave af ventilation for at undgå rust? Skal man lade være med at køre bil i garage?

Hilsen Torben
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ærlig talt virker det lidt besynderligt at man kan køre rundt i slags vejr i sin bil. Men når den står stille skal den stå i en opvarmet garage. :o)
Carport eller garage må vel handle om komfort. En rimelig lun bil i en opvarmet garage en vinterdag er jo at foretrække. Frem for en dybfrossen ditto i en forblæst carport jo.
Bilen ruster jo alligevel før eller siden.
Min erfaring med egne og mange flere andres garager er at:

1. en garage skal ubetinget være isoleret, også i porten, for at undgå kondens
2. gulvet må ikke kunne trække fugt op nede fra, men der skal være f.eks. en plastdug under betonen
3. Gulvet skal have god og klar hældning ud mod porten, så smeltevand om vinteren kan løbe ud
4. gulvet skal ikke isoleres, idet man så ikke får jordvarmen op og dermed får rummet frostfrit.
5. der skal være strøm, så man kan sætte en affugter op. Ventilation er ikke meget værd på en kold, tåget dag.

Jeg har set mange, meget dyre biler, ruste væk på få år som følge af sløje, fugtige garager.
Jeg har også set tilsvarende vogne være som nye, efter 10+ år, opbevaret i sunde garager.
Carport er da lidt bedre, end at lade sin dyre bil flyde ude i en rendesten, som det ofte ses i byer, men er ikke et alternativ til en ordentlig garage.
Mine biler får ikke lov til at henslæbe tilværelsen ude i fugt og kulde eller sol for den sags skyld, selv om det er gamle billige kasser. Det giver langt færre problemer at opbevare sin bil ordentligt, både mht. rust men også mht, mekanik og elektronik på alle måder.

Tænk lige over, at hvis man købte et kunstværk til 3-400.000. Ville man så ikke investere i ordentligt klima og sikkerhed for dette? Men en bil til tilsvarende summer, lader man hånt om og accepterer uden videre et lynhurtigt forfald ved at smide den ude i rendestenen!!!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

En gammel billig kasse til en 3-400.000 kr. ville simpelt hen se uklædelig ud i carporten. :oo)
En garage ville simpelthen være et "must"
Mange tak for Jeres indlæg, som jeg meget håber andre kan få noget ud af.

1) Et gulv, der ikke isoleres, hvordan bygges det op - eks. hvor tykt et lag cement/beton?

2) Hvilken temperatur kan man holde i sådan en garage på vinterdage, nård en er isoleret alle steder pånær gulvet?

3) Er det så noget med, at hvis man en vinterdag skal stå at lave noget derude og gerne vil have noget varme - ja så har en man en varmebæse, der lige tændes for?

4) Er det en god ide ligefrem at have en affugter til at stå permanent i garagen - hvor tit bør den så køre sådan umiddelbart?

Tak igen for Jeres svar :-)

Hilsen Torben

1. 10 cm er tilstrækkeligt til biler
2. Kun i nogle ganske få dage havde jeg i vinter antydningen af frost i mine garager lavet på den måde. Dog skal det siges at min tagisolering kun består af dobbleltlags klare plader aht. lyset. Havde jeg haft lidt bedre isolering, er jeg sikker på, at der ikke ville have været frost inden døre.
3. Der skal altid varme på, hvis man vil arbejde der ude. Hvis der ikke er 14 graders varme, må du iht arbejdstilsyneta regulativer, nedlægge arbejdet. Det gjorde jeg så af og til i vinterens løb, hvis jeg ikke gad fyre op.
4. En affugter er en fantastisk god indretning, som man indstiller til at affugte automatisk ned til ca. 60%. Den vil gøre din bil rigtig megen glæde. Supplerer man den med en varmekilde, så temperaturen ligger på >5 grader, er der toppen af poppen. Hvis man så vil arbejde i garagen, er det også langt lettere at få temperaturen op på de "lovbefalede" 14 grader eller mere. I den forbindelse skal du være opmærksom på, at el-varme kræver en betragtelig stor indkomst.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af hpox på 04 apr 2011 10:37
En gammel billig kasse til en 3-400.000 kr. ville simpelt hen se uklædelig ud i carporten. :oo)


Egentlig ikke, men om sommeren vil den altid være forbandet støvet!
Om vinteren er det forbudt!





Med venlig hilsen
ktm

 

Nu hvor det ikke er nogen god ide med gulvvarme, vil det så være en god ide med et par radiatorer i stedet for el-varme pga. af omkostningerne til el?

men ok - det koster jo også at få varmeslanger tilsluttet eksisterende bebyggelse da jeg skal have dem gravet ned og ført ca. 16 meter og ind igennem sokkel.

Hilsen Torben
OK. Godt ord igen.
Flot, flot.
Men svært helt at fastslå kuløren:
Hvid, lysblå eller noget silvermetalic?
Hvis man har effektiv affugter til at køre løbende - eks. til de 60% er der så noget i vejen for at lave gulvvarme (isoleret gulv)? Spørger Jer bare lige for at få de sidste overvejelser på plads

Torben
Silvermettalic med en snas blå. vist nok en Porchefarve

Hvis du vil have gulvvarme, skal du så afgjort isolere gulvet.
Jeg har en fjernvarmeledning på 14-16 meter fra mit træpillefyr over til værkstedet. Men ikke gulvvarme, men en kalorifere.
Hvis du kun sporadisk vil varme værkstedet op til arbejdstemperatur, vil jeg ikke foreslå gulvvarme, da det tager meget lang tid at opvarme rummet ekstra 12-14 grader.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis