Min erfaring med egne og mange flere andres garager er at:
1. en garage skal ubetinget være isoleret, også i porten, for at undgå kondens
2. gulvet må ikke kunne trække fugt op nede fra, men der skal være f.eks. en plastdug under betonen
3. Gulvet skal have god og klar hældning ud mod porten, så smeltevand om vinteren kan løbe ud
4. gulvet skal ikke isoleres, idet man så ikke får jordvarmen op og dermed får rummet frostfrit.
5. der skal være strøm, så man kan sætte en affugter op. Ventilation er ikke meget værd på en kold, tåget dag.
Jeg har set mange, meget dyre biler, ruste væk på få år som følge af sløje, fugtige garager.
Jeg har også set tilsvarende vogne være som nye, efter 10+ år, opbevaret i sunde garager.
Carport er da lidt bedre, end at lade sin dyre bil flyde ude i en rendesten, som det ofte ses i byer, men er ikke et alternativ til en ordentlig garage.
Mine biler får ikke lov til at henslæbe tilværelsen ude i fugt og kulde eller sol for den sags skyld, selv om det er gamle billige kasser. Det giver langt færre problemer at opbevare sin bil ordentligt, både mht. rust men også mht, mekanik og elektronik på alle måder.
Tænk lige over, at hvis man købte et kunstværk til 3-400.000. Ville man så ikke investere i ordentligt klima og sikkerhed for dette? Men en bil til tilsvarende summer, lader man hånt om og accepterer uden videre et lynhurtigt forfald ved at smide den ude i rendestenen!!!!!