Motorring 3 følger ydersiden af det...
Kommer man ind ad Frederikssundsvej, Jyllingevej, Slotsherrensvej, Roskildevej eller Gl. Køge Landevej, krydser man det formodentlig uden at vide det...
Men rundt om København ligger faktisk den gamle fæstning fra 1886. Og hvis man - som jeg - har bare en smule interesse i gamle forsvarsværker, er Vestvolden og de tilhørende forter i Fortunen, Bagsværd, Lyngby og helt ned til Mosede de rene foræringer.
Da Vestvolden i sin tid blev anlagt, var det Europas - om ikke Verdens - største anlægsprojekt. En forsvarsvold, 17 km lang, hele vejen fra Utterslev Mose og ned til Avedøre, som den gang ikke var inddæmmet.
Nord og Øst for Utterslev lå der store områder, som dels kunne oversvømmes med vand fra Mølleåen, dels kunne forsvares med ild fra forterne i Bagsværd, Lyngby, Fortunen og Charlottenlund.
Det siges - om det er rigtigt, får vi nok aldrig at vide - at vi ikke blev inddraget i 1. Verdenskrig, fordi København var så svært befæstet, at tyskerne opgav forsøget.
Men uanset hvad - jeg har cyklet rigtig mange gange ned langs den del af Vestvolden, der ligger mellem Jyllingevej og Roskildevej. Været helt nede ved de gamle beton-bunkere, hvorfra man kunne skyde på langs af kanalen, som også går de 17 km langs med volden.
Og jeg har vadet rundt på toppen af de gamle kanontårne på Lyngbyfortet, som ligger et par hundrede meter fra hvor jeg boede på kollegium.
Jeg er helt 'skudt' i den del af vores Hovedstads historie, kan sagtens forstå, hvis I andre siger 'tågehoved', men sådan har jeg det altså,
Kan I nu have en god uge - weekenden er jo stort set slut.