Vestvolden - fra Husum til Avedøre...

Motorring 3 følger ydersiden af det...

Kommer man ind ad Frederikssundsvej, Jyllingevej, Slotsherrensvej, Roskildevej eller Gl. Køge Landevej, krydser man det formodentlig uden at vide det...

Men rundt om København ligger faktisk den gamle fæstning fra 1886. Og hvis man - som jeg - har bare en smule interesse i gamle forsvarsværker, er Vestvolden og de tilhørende forter i Fortunen, Bagsværd, Lyngby og helt ned til Mosede de rene foræringer.

Da Vestvolden i sin tid blev anlagt, var det Europas - om ikke Verdens - største anlægsprojekt. En forsvarsvold, 17 km lang, hele vejen fra Utterslev Mose og ned til Avedøre, som den gang ikke var inddæmmet.

Nord og Øst for Utterslev lå der store områder, som dels kunne oversvømmes med vand fra Mølleåen, dels kunne forsvares med ild fra forterne i Bagsværd, Lyngby, Fortunen og Charlottenlund.

Det siges - om det er rigtigt, får vi nok aldrig at vide - at vi ikke blev inddraget i 1. Verdenskrig, fordi København var så svært befæstet, at tyskerne opgav forsøget.

Men uanset hvad - jeg har cyklet rigtig mange gange ned langs den del af Vestvolden, der ligger mellem Jyllingevej og Roskildevej. Været helt nede ved de gamle beton-bunkere, hvorfra man kunne skyde på langs af kanalen, som også går de 17 km langs med volden.

Og jeg har vadet rundt på toppen af de gamle kanontårne på Lyngbyfortet, som ligger et par hundrede meter fra hvor jeg boede på kollegium.

Jeg er helt 'skudt' i den del af vores Hovedstads historie, kan sagtens forstå, hvis I andre siger 'tågehoved', men sådan har jeg det altså,

Kan I nu have en god uge - weekenden er jo stort set slut.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Fedt at du har en interesse og hobby, som du elsker og som du gerne vil dele!

Min mor er helt pjattet med fugle, men personligt siger det mig ikke noget, men når jeg kan se hvor glad hun bliver, når stæren kommer, så bliver jeg jo lidt glad indeni alligevel.

Alle folk er forskellige, men så længe man virkeligt brænder for noget, så er man på rette vej her i livet!

Du må også have en rigtig dejlig uge!

Find det bedste og billigste minicruise på Minicruise-guide.dk. Læs også om de sjove Friv spil.

Det er ikke den del af historien der normalt har min interesse, men det er altid spændende at læse hvad andre oplever og finder glæde ved. Og jeg har hygget mig med at læse din lille beretning og er blevet lidt klogere. Tak for det.

En god uge til alle fra

Chr,
Sydgående i Nordsøen mod Frankrig med 35.000 tons dieselolie.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

@albino

Tak for dit indlæg, har selv brugt en stor del af Vestvolden til at pendle mellem hjem og arbejde på min MTB. 29km hver vej ude fra Amager over volden/Ballerup.

Det kan anbefales at tage en udflugt på cyklen langs med volden, der er for det meste 3 sti systemer, en meget bred sti ind mod København, næste sti kan med besvær og teknisk snilde køres på MTB som single track ligger også ind mod Kbh. snor sig langs med selve volden inde i bevoksningen.
Den sidste og nok den hyggeligste er på ydersiden af volden (ud mod motorvejen) den kan cykles/løbes hvad man nu lyster og er pænt ryddet det meste af vejen med et par bænke her og der. Dog skal man hver gang Volden afbrydes af en tværgående vej finde vej tilbage til "ydersporet", Nogen gange skal man havde lidt god vilje for at finde den igen, men den er der

Vestvolden er en overset perle!

I am (still) so full of it.....

I 90erne boede jeg ved en fejltagelse i Rødovre et par år, faktisk lige op og ned ad Vestvolden. Stor var min overraskelse, da det gik op for mig, hvad det egentlig var for noget, og hvor omfattende dette anlæg er.
Jeg har så galt gået ture i området.
Ligeledes har jeg camperet ude på Charlottenlundfortet, som måske er en del af dette anlæg. Meget spændende stadig med kanoner til fri afbenyttelse.
Jeg er bestemt også til historiske anlæg og beretninger.

Med venlig hilsen
ktm

For interesserede er der meget god læsning på Nettet, bl.a. denne her

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis