Autogen svejseanlæg

Hej alle sammen.

Har lige fået foræret et ældre autogen anlæg m. div. svejsetråde, flusmiddel og skærebrænder.
Jeg kender ikke ret meget til brugen af sådan et anlæg. Det eneste jeg har haft med det at gøre, var da jeg tog EFG Jern og Metal for 23 år siden.

Er der nogle der kan vejlede lidt i brugen af anlægget eller evt. henvise til hjemmesider der beskriver emnet?

mvh.
Melin
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der sikkert en del her der kan, men du skal lige overveje om det kan betale sig. Det er nemlig sådan at de flasker du har nu ikke er gangbare mere, i vore dage sidder der en dims på ventilen der sladre til det firma du vil handle med, den fortæller om dit forbrug, egentlig for at du kan få byttet i tide, men mon ikke der er en skjult dagsorden med. De er dyre at have stående da du skal betale leje af dem.
Der er stort set ingen der bruger det i vore dage, det er både hurtigere og nemmere med et elektrisk svejseværk. Og er det til Hobbybrug, så kan du få ganske udmærkede værker for små penge.
Det er kanont til at løsne rustne bolte og andet der sidder, man kan også bruge det hvis man skal bukke jern i 90 grader, så er det godt til at varme emmet op først.Så man bruger autogen til andet end svejse med.  GAD GODT EJE ET
Mvh. Jesper
Ja og så bruges det meget til skærebrændere, vel egentlig det eneste der duer når der er tale om opskæring af jern og metal. Ved godt at man kan få skære elektroder til et "pindeværk"
De små  såkalde portafix (mener jeg de hedder) kan man bare få byttet til en fyldt, akkurat lige som med co2 flasker.
Der findes også stadigvæk ejendomsflasker, de skal indsendes, så får du den samme flaske retur, de skal trykprøves med jævne mellemrum, det kommer oven i, samt evt. udskiftning af ventil.

Leje flasker kan normalt ikke betale sig til hobby.

mvh jens

Takker for svarene.
Skal jeg forstå det sådan at sådan et anlæg ikke bruges ret meget mere, og at det efterhånden er svært at skaffe nye gasser til det uden at det koster en formue?
Annonce
Hvis det er 5 kg flasker, med ombytningsret, mener jeg det koster ca 400 kr, for en fyldning pr flaske...

Hvis du kun bruger det til, slaglodning, skærebrænding og opvarmning, kan du bruge ilt og almindelig flaskegas, sådan gør jeg, så spare man acetylenflasken.
Man kan så ikke svejse, da flaskegas ikke beskytter smeltebadet mod oxidering.

mvh jens
Et autogenanlæg er et absolut MUST når man roder med gamle biler og traktorer.
Det er genialt til at løsne skruer og bolte, hvis de er groet seriøst fast, men man skal vide lidt om, hvad man gør, idet man hurtigt kan arrangere en ulykke på pakdåser og andet, der kan smelte.
Ligeledes er det meget tilrådeligt at have stærkt fokus på flammen HELE tiden!!
Bid hovedet af al skam og køb de små, 5kg. flasker og glem hvad det kostede. Glem alt om at leje flasker, det koster helt åndssvagt dyrt til hobbybrug.
Jeg opgav hellere min CO2 maskine frem for Autogenet, hvis jeg skulle vælge.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har også 5kg's købeflasker, som jeg betaler for at få fyldt op, men det er vel mere en rettighed til flaskerne, jeg har, da de bare byttes med andre, man kommer således ikke ud for forældede flasker. Og tiden mellem ombytn. spiller ingen rolle.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis