Renovering af tag på tagåse

Hej

Jeg søger input til et tagrenoveringsprojekt.

Det eksisterende tag:

Vi har et hus fra 62 med loft til kip. Taget er bygget på tagåse med eternit tagplader på. Der ligger pt. 100 mm. Taghældningen er 15 grader.

Det nye tag:

Vi har nogle ønsker til det nye tag.

  •     Øget isolering (løfte den eksisterende konstruktion så der kan komme mere isolering i)
  •     Beholde eksisterende lofter (orker ikke at lave nye)
  •     Tagvinduer (ikke alle behøver at kunne åbnes)
  •     (helst) ikke et ståltag – og slet ikke oven på det eksisterende tag.

Jeg skriver til jer gør-det-selvfolk for at få inspiration til projektet. Både hvad angår:

  •     Renoveringsmetode (Har tænkt over at øge højden på åsene, eller ny tagkonstruktion med kipdrager og rem på ydermur)
  •     Tagbelægning (Har selv tænkt på paptag, da taghældningen jo ikke giver de stor muligheder)
  •     Projektgennemførelse (Har jeg brug for at få udarbejdet et projekt hos ingeniør og/eller arkitekt og bruge det som udbudsmateriale, eller er det en standardvarer…)

Håber der er et par stykker derude der har renoveret et sådan tag og kan komme med noget input.

På forhånd mange tak for dit indlæg

Anders

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det er tagåse? Som i såfald skulle ligge parralelt med kippen. Hvad ligger de så på "i enderne"
Mon ikke at det er almindelige spær som ligger på en kipbjælke eller en bærende mur af en slags?

Men bortset fra det så er der j en del mulighede:
Letvæktstagsten på undertag. (Som Koluda vil foreslå om et øjeblik)
Bølgeeternittagplader som er et ærligt og relativt billigt produkt. Eller eternitskiffer.
Tagpap er rigtig godt og nok den dyreste af disse tre. Ihvertfald listetækning.
Derudover er der jo zink og kobber. Dyrt og superholdbart.

Øget isoleringstykkelse er ikke noget problem. Der er jo langt op til himlen. Men der skal nok en 30-40 cm på.

Tagvinduer Der er de dyre fra Velux som er et bedre produkt end alle de andre på markedet. Men hvis du tænker i faste glasoverdækkede arealer så er der måske billigere alternativer.

Normalt tilskynder jeg til at ikke så erfarne bygherrer inddrager en byggesagkyndig. Men dit projekt er temmelig simpelt.
Måske, når du har bestemt dig for hvilket tagdækningsmateriale der skal anvendes kan du jo lade et par tømrermestre give tilbud. Lad dem selv beskrive arbejdets omfang.
Og hvis du så der mener at det er uoverskueligt at vurdere tilbudene så tilknytter du en arkitekt eller lign.




Skrevet af aha på 03 apr 2011 18:07

Vi har et hus fra 62 med loft til kip. Taget er bygget på tagåse med eternit tagplader på.

Som hpox tror jeg også i har et tag med kipplanke og bjælkespær, åse konstruktionen bruges normalt ved haller og industri bygninger, hvor lang afstand mellem spærene er en fordel, og ikke særligt tit set i tagkonstruktioner i huse, og slet ikke den type tagkonstruktion i har.

Skrevet af aha på 03 apr 2011 18:07

  •     Øget isolering (løfte den eksisterende konstruktion så der kan komme mere isolering i)
  •     Beholde eksisterende lofter (orker ikke at lave nye)
  •     Tagvinduer (ikke alle behøver at kunne åbnes)
  •     (helst) ikke et ståltag – og slet ikke oven på det eksisterende tag.

Der er ingen problemer i at øge spærenes højde og dermed smide mere isolering i taget, derved skal de eksisterende lofter heller ikke skiftes.

Man kan ikke få tagvinduer der ikke kan åbnes, og jeg anbefaler kun orig. Velux ovenlys vinduer, da men her får kvalitet for pengene, men kan evt. overveje rooflite som er en billigere udgave af velux tagvinduet.

Her er vi helt enige, af med det gamle tag, og på med et nyt.
Kunne feks. være letvægttegl som hpox skriver, eller brandenburger HF14 som er min klare favorit når vi snakker lettere tagsten.

Ønsker man dog en flader tagflade, kunne eternit eller teglskiffer være et alternativ, og man man penge nok, så ægte skiffer eller tagspåner.

Skrevet af aha på 03 apr 2011 18:07
  •     Projektgennemførelse (Har jeg brug for at få udarbejdet et projekt hos ingeniør og/eller arkitekt og bruge det som udbudsmateriale, eller er det en standardvarer…)


Sådan set skal du have besluttet hvad du vil have på taget, hvilken tagrender du skal have op, hvordan underbrædder, stern og vindskeder  skal udføres nu de hæves, ellers er det faktisk lige til ja.

Hvis du vælger tegltag, er her et par af punkterne.

Beslutninger i forbindelse med nyt tegltag

Skrevet af aha på 03 apr 2011 18:07

Håber der er et par stykker derude der har renoveret et sådan tag og kan komme med noget input.

Har renoveret en hel del tage efterhånden, så du spørger bare løs hvis du har flere spørgsmål...

Hej Hpox og René

Tak for jeres input.

Nu er jeg ikke ekspert på betegnelser, men i tegningerne står det benævnt som åse (se vedhæftede filer).
Åsene ligger over husets 4 tværgående vægge + gavlene.

Når nu konstruktionen er sådan ..hvad kan man så gøre mht. at løfte taget? Højere åse, eller vælter de så?

Som hpox foreslår, skal jeg have et par tømrermestre ud og give et bud på pris og omfang, men det er jo altid en god ide at have lidt styr på hvad det er man går efter.

Skrevet af aha på 04 apr 2011 00:29

Nu er jeg ikke ekspert på betegnelser, men i tegningerne står det benævnt som åse (se vedhæftede filer).
Åsene ligger over husets 4 tværgående vægge + gavlene.
Ja, du har ret, noget utraditionelt valg af tagkonstruktion, må være fordi den væg i midten ikke er gennemgående i hele huset, at man har valgt den konstruktion, eller har det simpelthen været en arkitekt der bare har ville smide den tagåse konstruktion ind for at prøve det af.

Det gør selvfølgelig at den tag renovering, skal gribes lidt anderledes ad, alt efter hvilken tagbelægning der ønskes, så det skal du nok have besluttet inden man kan sige hvilket der ville være bedst at vælge.

Skrevet af aha på 04 apr 2011 00:29

Når nu konstruktionen er sådan ..hvad kan man så gøre mht. at løfte taget? Højere åse, eller vælter de så?

Det kommer som sagt helt an på hvad du vil smide ovenpå taget, men åsenes højde kan godt hæves ja, det er sikkert gjort godt fast i væggene, og skulle ikke sådan lige vælte, et andet alternativ kunne være at krydse tagkonstruktionen men vil give en minimal forbedring af bæreevnen, så man burde nok kombinere de 2 ting.

Hvor langt har du mellem de tværgående vægge, og hvilken dimension er tagåsene i ???

Men her er da et forslag til hvordan det kunne gøres, og jeg sikkert ville have lavet det.

Først hæves åsene ved at smide kraftigere spærtræ på siderne af de eksisterende, og disse fastgøres til hinanden, herefter oplægges 45 x 145 spærtræ på tværs af tagåsene pr. meter, og herefter er spærene så dannet, og der kunne foretages en traditionel tagbeklædning efter ønske, og der ville være plads til 200-250mm efterisolering af taget.

Skrevet af aha på 04 apr 2011 00:29

Som hpox foreslår, skal jeg have et par tømrermestre ud og give et bud på pris og omfang, men det er jo altid en god ide at have lidt styr på hvad det er man går efter.

Ja, du skal have et par tømrer ud at give tilbud på det, men skal du sammenligne deres tilbud, skal du sørge for de alle byder på samme løsning, ellers kan du på ingen måde se forskellene mellem tilbuddene, og sidder og sammenligner æbler og bananer så at sige.

Men hvilken tagbelægning ønsker du selv på taget ?

Så er det jo nemmere at komme med nogle løsnings forslag ud fra det.

Annonce
Nu kan jeg ikke helt tyde åsedimensionen, men mon det ikke er noget i retning af 88x150mm.
Og hvis de kan bære den forøgede isoleringstykkelse og tagbeklædning mv. så er det jo blot at lægge spærtræ fra kvist til tagfod, f.eks. 45x250mm.
Hvis ikke skal åsene forstærkes. Og det kan nemt gøres ved at lægge et stykke træ, (en påforing), direkte oven på åsene. f.eks. 75x88 mm, eller hvad der nu skal til.
Fastgørelse til åsene sker med skruer eller sømbeslag således at ås og påforing bliver styrkemæssigt samvirkene.

Du skal iøvrigt være opmærksom på det kommende udseende af dit hus og tag. Altså hvis huset fremstår rimeligt spinkelt og let skal det måske osse gøre det i fremtiden. Og der skal måske et par arkitektoniske kunstgreb til at fastholde den linie.
Hej begge to

Først tak for jeres indspark - altid dejligt, når der er nogen der reagerer og er konstruktive og kvalificerede

Tagåsene

Åsernes dimension er 3½ x 6 tommer. Det største spænd er 3,4 m, men i stuen er der en bjælke på 7x6 tommer hvor to åser af 3,4 m mødes (se vedhæftede tegning). Denne bjælke ser ud til at være nedbøjet således at taget "hænger lidt der". Jeg har ikke haft en plade af for at se hvordan de to åse-ender er fastgjort til bjælken, men må næsten være "tappet" ind..
Det vil muligvis være nødvendigt at forstærke den for at bære det nye tag. Skal jeg jo nok have en ingeniør til at se på...
Fastgørelsen af åserne kunne være bedre. på de bærende mure er der lagt en et bræt hvortil åsen er sømmet. Grunden til at det går OK er sikkert den lave taghældning.

Tagbelægning
Hvad angår tagbelægningen, så er jeg mest til tegl, men er usikker på om det kan lade sig gøre mht. vægt og hældning. I tillæg kræver denne konstruktion måske også mere i højden end eksempelvis tagpap. Omvendt kræver tagpap måske mere ventilation...

Mvh. Anders
Det er ikke det store problem at forstærke tagkonstruktionen.
Og om du vælger pap eller tegl så har det næppe den store betydning rent "tykkelsmæssigt"
Husk på at der skal en dyne isolering ovenpå.
Skrevet af aha på 05 apr 2011 14:52

Tagåsene

Åsernes dimension er 3½ x 6 tommer. Det største spænd er 3,4 m, men i stuen er der en bjælke på 7x6 tommer hvor to åser af 3,4 m mødes (se vedhæftede tegning). Denne bjælke ser ud til at være nedbøjet således at taget "hænger lidt der". Jeg har ikke haft en plade af for at se hvordan de to åse-ender er fastgjort til bjælken, men må næsten være "tappet" ind..
Det vil muligvis være nødvendigt at forstærke den for at bære det nye tag. Skal jeg jo nok have en ingeniør til at se på...

Det er sikkert monteret med bjælkesko eller lign, ville nok være en god ide at få en ingeniør til at se på det ja, den skal sikkert skifes til jern eller limtræsdrager hvis der skal tegltag på ja.

Skrevet af aha på 05 apr 2011 14:52

Fastgørelsen af åserne kunne være bedre. på de bærende mure er der lagt en et bræt hvortil åsen er sømmet. Grunden til at det går OK er sikkert den lave taghældning.

Man kunne evt. montere et par kraftigere beslag som er fastgøres helt ned i væggen i stedet for ja.

Skrevet af aha på 05 apr 2011 14:52

Tagbelægning
Hvad angår tagbelægningen, så er jeg mest til tegl, men er usikker på om det kan lade sig gøre mht. vægt og hældning.


Det kan sagtens lade sig gøre, min. kravene til taghældningen ved tegl er 10grader, og vægtmæssigt kan tagkonstruktionen også forstærkes uden større tiltag udover den ene bjælke som sikkert skulle skiftes til limtræ eller jerndrager i stedet for.

I tillæg kræver denne konstruktion måske også mere i højden end eksempelvis tagpap. Omvendt kræver tagpap måske mere ventilation...

Ja, der vil jo selvfølgelig skulle forstærkes en smuler mere ved tegltag, men ikke nødvendigvis højere end hvis det var tagpap, da du jo alligevel skal ret højt op for at overholde isoleringskravene, så det er nok lige så meget efterisoleringen der vil bestemme højden, end hvilken tagbelægning der vælges.

Jeg sidder og tænker på noget andet, det (smarte) ved tagåse er jo at bølgepladerne skrues direkte i tagåsene som de var lægter. Derfor passer tagåsene jo ikke som lægter ved lægning af tegl og skal så ha flere tagåse indlagt. Det bliver sku noge rod.

Jeg vil fjerne eks. tagplader og gl. isolering, sikre mig af tagåsene er fastgjort ordentligt, isolere helt til top af tagåse, udlæg spærtræ lodret (modsat af tagåse) pr. 90 cm lave en opretning så de bliver lige og igen isolering til top. Her kan der også hentes nogle flere grader i tag hældningen, udlæg diff. undertag klemlister og lægter og tilsidst tegl.

Hvordan det så passer i gavle og fasaden, ja det ved jeg jo ikke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis