El motor brummer

Har fået fat i en stor elmotor der skal trække en kløver, den har stået et par år og ledninger var kappet af, når jeg prøver mig frem ryger enten sikringerne eller den står bare og brummer er der nogen der kan fortælle hvad jeg gør galt. siden den ikke kan køre rundt ???

prøver at lægge nogen billeder op i galleriet af monstrumet.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/361

 


ibber

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det er en 380v motor er der en condensator som sikkert er defekt. Mit bud.
Hvis mit gæt er rigtigt så sidder den monteret udvendig på motoren, det er en rund sag ca. 30mm i diameter og ca. 100mm lang, den kan have andre mål. Men det er en elektrikkersag.
jeg kan ikke finde nogen, den eneste boks der er, er dem hvor ledningerne er.
den har før kørt som 220 volt har jeg fået at vide.

ibber

Skrevet af ibib på 02 apr 2011 18:22

Har fået fat i en stor elmotor der skal trække en kløver, den har stået et par år og ledninger var kappet af, når jeg prøver mig frem ryger enten sikringerne eller den står bare og brummer er der nogen der kan fortælle hvad jeg gør galt. siden den ikke kan køre rundt ???

prøver at lægge nogen billeder op i galleriet af monstrumet.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/361

 

Hej ibib!

Efter det billede, du viser i galleriet ligner det helt bestemt en 3 faset motor fobundet i stjerne altså beregnet til tilslutning af 3 gange 380V. Normalt vil kondensatoren, hvis motoren er koblet til 220 V, sidde uden på motoren og være bestemt af motorstørrelsen. Du skulle vel ikke være i stand til at se på mærkepladen, hvis den findes, hvilken spænding, motoren er beregnet til. Hvis du har et ohmmeter/universalinstrument kan du prøve at måle mellem stjernepunktet (der hvor de tre klemmer er forbundet) og de andre klemmer. Hvis du måler den samme modstand er det med stor sandsynlighed en 3 faset motor. forbundet til 3 X 380/400 V. Hvis der er en mærkeplade, kan du så ikke tage et billede af den og sætte ind i tråden her.



 


fase
Annonce

har prøvet at tage billed af mærkepladen men den er så rusten ,så man intet kunne se, prøver igen når det er blevet lyst.



 

men hvordan ser man så forskellen på plus og minus ( galleribillede)
eller hvor de to strømførende ledninger skal skrues i og hvor er nul,, prøver man sig frem med en masse sikringer, eller hvad ?


ibber

Skrevet af ibib på 02 apr 2011 20:41

har prøvet at tage billed af mærkepladen men den er så rusten ,så man intet kunne se, prøver igen når det er blevet lyst.



 

men hvordan ser man så forskellen på plus og minus ( galleribillede)
eller hvor de to strømførende ledninger skal skrues i og hvor er nul,, prøver man sig frem med en masse sikringer, eller hvad ?

Prøv at slibe på mærkepladen med meget fint smergellærred. Tit er dataene hugget ind i mærkepladen, og vil så bedre kunne ses, når du har slebet den. Der er ingen plus og minus på din motor, men fase og nul. Hvis min antagelse er rigtig, er det en 3 faset motor og så skal du have en trefaset forsyning til den. Med hensyn til sikringsstørrelsen er den afhængig af motorens størrelse. Overstrømsbeskyttelsen vil normalt være et motorværn. Der er også vist noget på dine billeder, som kunne tyde på en 3 faset forsyning, idet der på venstre side sidder noget , som kunne ligne en 3 faset afbryder. Efter billedet at se skyder jeg på at din motor er af størrelsesordenen 3 HK, såfremt der er rigtigt, er den optagne effekt 2,2 KW. Det giver ved 230V en strøm på ca 10A. i driftstrøm. Startstrømmen vil så være af størrelses ordenen 40 A. Men prøv om du kan finde nogle flere data, så behøver vi heller ikke gætte så meget. 

Har lige kikket en ekstra gang på dine billeder. Det kabel, som er forbundet til de tre øverste frie klemmer, har tilsyneladende forbindelse til den rulle kabel, som ligger på jorden. Det kunne være, at der er en kortstulning i det og det er derfor, at du sprænger sikringerne. Jeg kan se at, der er to ledninger tilovers en blå og en gul/grøn.



 


fase

på mærkepladen står der følgende modelnr la2077-6aa........ 220/380......... en trekant og et Y......... 16.8/9,7.......... 4 kw......... c0s@ 0,76........ 950 Um??......... hz 50........ kl16......... p33......... 132m.
 




 

Har nu prøvet at bytte alle ledninger om både på motor og i stikdåse i alle mulige kombinationer det eneste der sker er enten at skirngerne ryger elle at motoren brummer


ibber

En 4 kw motor får du aldrig til at køre på 230 volt!
Der skal mindst 3x380 volt og 16 ampere til...

mvh jens
Når der står 220/380 v kan motoren holde til 220 v over de 3 viklinger.D.V.S.den skal stjerneforbindes.Det vil igen sige at de 3 øverste klemmer skal fobindes i vandret retning.På de tre nederste monterer du en fase på hver.Måler du så spændingen fra hver fase til stjernepunktet er der 220 v.Hvis der havde stået 380/660 skulle den være trekantforbundet,d.v.s. 380 v på hver vikling.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis