El motor brummer

Har fået fat i en stor elmotor der skal trække en kløver, den har stået et par år og ledninger var kappet af, når jeg prøver mig frem ryger enten sikringerne eller den står bare og brummer er der nogen der kan fortælle hvad jeg gør galt. siden den ikke kan køre rundt ???

prøver at lægge nogen billeder op i galleriet af monstrumet.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/361

ibber

Har fået fat i en stor elmotor der skal trække en... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når der står 220/380 v kan motoren holde til 220 v over de 3 viklinger.D.V.S.den skal stjerneforbindes.Det vil igen sige at de 3 øverste klemmer skal fobindes i vandret retning.På de tre nederste monterer du en fase på hver.Måler du så spændingen fra hver fase til stjernepunktet er der 220 v.

nu har jeg lagt billed på galleriet vil de sige jeg skal sætte en ledning til de 3 nedeste, der er forbundet og en ledning på en af de øverste ??

ibber

Du har seks klemmer i 2 rækker med tre i hver.De 3 øverste skal forbindes indbyrdes.Der er normalt 3 messingstykker med som er beregnet til det.På de 3 NEDERSTE frie klemmer montere du en fase på hver.Så kører motoren hvis kabel og sikringer er i orden.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

Skrevet af ibib på 03 apr 2011 11:24
Når der står 220/380 v kan motoren holde til 220 v over de 3 viklinger.D.V.S.den skal stjerneforbindes.Det vil igen sige at de 3 øverste klemmer skal fobindes i vandret retning.På de tre nederste monterer du en fase på hver.Måler du så spændingen fra hver fase til stjernepunktet er der 220 v.

nu har jeg lagt billed på galleriet vil de sige jeg skal sætte en ledning til de 3 nedeste, der er forbundet og en ledning på en af de øverste ??

Jeg har lige set dit billede.I det her tilfælde er de 3 nederste forbundet.Det er også helt OK.Så sætter du en fase på hver af de øverste.

Du kan prøve at ringe.Det er nok nemmere. Skriv en personlig meddelelse her på LDS så jeg kan kontakte dig.

Annonce
Skrevet af ibib på 03 apr 2011 10:42

på mærkepladen står der følgende modelnr la2077-6aa........ 220/380......... en trekant og et Y......... 16.8/9,7.......... 4 kw......... c0s@ 0,76........ 950 Um??......... hz 50........ kl16......... p33......... 132m.

Har nu prøvet at bytte alle ledninger om både på motor og i stikdåse i alle mulige kombinationer det eneste der sker er enten at skirngerne ryger elle at motoren brummer

Til ibib!

Så kom der lidt kød på skelettet, eller lidt pænere, data om motoren. Din motor er en 3 faset motor, som kan forbindes til både 220V og 380V ved at forbinde i henholdsvis trekant eller stjerne ( det er det Y et står for). I trekant forbindelse optager motoren 16,8 A og i stjerneforbindelse optager den 9,7 A. Den har en effekt på 4KW svarende til 5,44 HK. Motoren roterer med 950 RPM/ omdrejningen pr minut. ved 50Hz. Hvis den skal bruges ved 1 X 230V skal den godt nok forsynes med en meget stor kondensator. Så glem alt om det. Du har en motor, som har været brugt til 3 X 380 V. Det kan ses ud fra at den er forbundet i stjerne. Hvis du vil bruge den vil jeg anbefale dig at forsyne den med et magnetbetjent motorværn, som beskytter motoren mod overstrøm og dig mod at komme til skade ved utilsigtet indkobling efter spændingsudfald.Forsikringen skal være mindst 16 A måske 20 A, jeg har ikke tabellen her. Har du flere spørgsmål er du velkommen til at skrive.

fase
Det ser ud som om der er ledninger forbundet til stjernepunktet.Det må der ikke være.Kun en fase til hver af de frie klemmer.

så fik jeg tjekket ledningerne så alle 3 havde 380 v og så virkede det sgu,, tak til leif

ibber

Skrevet af ibib på 03 apr 2011 18:30
så fik jeg tjekket ledningerne så alle 3 havde 380 v og så virkede det sgu,, tak til leif

Til ibib!

Det var godt du fik det til at virke. Du husker lige motorværnet, så du ikke kommer til skade.

Hilsen elektrikeren

fase
ha ha nu har jeg afprøvet den og konstateret den er livsfarlig ( næsten) at bruge.
Så den bliver sat ind i skuret og den gamle brændekløver hevet frem igen

ibber

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis