Valg af mørtel

Hej

Jeg skal nu til at bestille mursten (RT 307) fra Hammershøj Teglværk. I den forbindelse skal jeg også bestille mørtel. Jeg forventer, at murer og fuge i én arbejdsgang og det vil jo så være hensigtsmæssigt, at opmuringsmørtlen har den rette fugefarve. Til den røde blødstrøgne sten har jeg vurderet, at en gråhvid fuge må være passende, når vinduer og altaner også skal være hvide.

Jeg forventer, at skulle bruge ca. 17 kubikmeter mørtel og jeg kan se, at der findes bakkemørtel og strandmørtel. Strandmørtel lyder jo til at ramme farven på grund af sandet, men jeg synes kun at jeg hører om bakkemørtel til opmuring.

Er der nogen, der kan oplyse, hvilken type mørtel jeg bør vælge for at opnå den gråhvide fugefarve ?


Selvbyggeren

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Selvbyggerenmanden på 02 apr 2011 07:16
Hej

Jeg skal nu til at bestille mursten (RT 307) fra Hammershøj Teglværk. I den forbindelse skal jeg også bestille mørtel. Jeg forventer, at murer og fuge i én arbejdsgang og det vil jo så være hensigtsmæssigt, at opmuringsmørtlen har den rette fugefarve. Til den røde blødstrøgne sten har jeg vurderet, at en gråhvid fuge må være passende, når vinduer og altaner også skal være hvide.

Jeg forventer, at skulle bruge ca. 17 kubikmeter mørtel og jeg kan se, at der findes bakkemørtel og strandmørtel. Strandmørtel lyder jo til at ramme farven på grund af sandet, men jeg synes kun at jeg hører om bakkemørtel til opmuring.

Er der nogen, der kan oplyse, hvilken type mørtel jeg bør vælge for at opnå den gråhvide fugefarve ?


Til Selvbyggerenmanden!

Hvis du vælger strandmørtel og cement i blandingsforholdet 10 dele mørtel og 1 cement, får du en pæn og holdbar fuge. Du skriver ikke noget om, hvordan din fuge skal være. Men vælger du en tilbagetrukket fuge, kan du kradse den ud, når du har muret


fase
17 m3 mørtel, det lyder voldsomt

Du kan udmærket bruge strandmørtel, dog skulle den være vanskeliger, at arbejde med, da den er mere kompakt, og stenen sætter sig med det samme, så det kræver nok lidt håndelag/erfaring.

Jeg mener ikke man må lave, tilbagetrukne udkradsede fuger, fugen skal være plan med stenen og komprimeres.
Man bruger en kugleformet dims til at trække fugen af med...

mvh jens
Hvis det var mig ville jeg klart bruge bakkemørtel til formålet, da sandkornene er skarpkantede og grove og derfor binder bedre sammen og bliver mere robust. Man må gerne lave en tilbagetrukket fuge, men det egner sig bedst hvis muren bliver kradset ud og fuget bagefter. Det kaldes en glittet fuge. Hvis sådan en laves rigtigt så får du aldrig en stærkere fuge.
Tak for svarene.

Jeg vil gerne have en skrabefuge, selv om jeg godt er klar over, at den ikke her helt så holdbar som en tilbagetrukket og komprimeret fuge.

Hvis jeg anvender bakkemørtel til opmuringen er jeg vel nødt til at kradse ud og så fuge med en strandmørtel for at få den gråhvide fuge. Har jeg forstået dette korrekt ?


Jeg går ud fra, at det skal kradses ud relativt kort tid efter opmuringen, så mørtlen ikke er hærdet, men hvornår vil det så være hensigtsmæssigt at fuge ?

Er det umiddelbart efter udkradsningen eller er det bedst, at fuge flere dage efter udkradsningen ?

Selvbyggeren

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 02 apr 2011 18:10
Tak for svarene.

Jeg vil gerne have en skrabefuge, selv om jeg godt er klar over, at den ikke her helt så holdbar som en tilbagetrukket og komprimeret fuge.

Hvis jeg anvender bakkemørtel til opmuringen er jeg vel nødt til at kradse ud og så fuge med en strandmørtel for at få den gråhvide fuge. Har jeg forstået dette korrekt ?

Jeg går ud fra, at det skal kradses ud relativt kort tid efter opmuringen, så mørtlen ikke er hærdet, men hvornår vil det så være hensigtsmæssigt at fuge ?

Er det umiddelbart efter udkradsningen eller er det bedst, at fuge flere dage efter udkradsningen ?

En bakkemørtel bliver da mere gråhvid end en strandmørtel der vel mere bliver blågrå...
Men tag da og køb 2 af de der 25 kg sække mørtel, en af hver og mur et par små prøvemure op. Så kan du se hvilken fuge du synes bedst om og du får øvet dig lidt i at mure

Hvis der skal kradses ud skal det ske umiddelbart efter opmuringen ja.

Det bedste er at der går flere måneder inden der fuges så fugten fra muren får lang tid til at forsvinde. Hvis muren er for fugtig mens du fuger risikerer du bl.a.  der kommer saltudtræk på dine pæne nye mursten
Hej Selvbyggermanden.

Jeg mener ikke strandmørtel er godkendt til bærende vægge.
Bakkemørtel er lavet på brunt sand og vil derfor give en gullig fuge.
Jeg ville mure op i en bakkemørtel, kradse ud og fuge med en strandmørtel, hvis du vil have en hvidlig fuge.

God vind.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis