Trykimprægneret eller træbeskyttelse

Hej

Hvor stor forskel på holdbarheden er der egentligt mellem trykimprægneret træ og "lyst" træ, som har fået træbeskyttelse?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt andet lige er trykimprægnering langt mere holdbar. Trykimprægneret træ kan simpelthen ikke rådne.
Men du kan sagtens få "hvidt" træ til at holde næsten evigt. Hvid det er konstruktivt korrekt anvendt og du vedligeholder det.
Hvis du vil anvende fyr skal det ubetinget trykimprægneres.
Eller ja, hvis du behandler hvert andet år eller noget i den regning så kan du vel osse undgå råd.
Til terresser er der jo mange muligheder, men trykimprægnerede terrassebrædder er jo normalt set store tilbudsnummer her om foråret
brug douglas eller lærk, så længe det ikke skal i jorden er det et rigtig godt alternativ til trykket.

http://www.lyrk.dk
Jeg ville helt klart bruge trykket hvis det er til vandrette flader.

På terrasser syntes jeg man skal passe på med at anvende lærk, da det er en evig kamp med træbeskyttelse at holde dem frie for skimmelsvamp, lærk har en tendens til at blive sorte af skimmel meget hurtigt.
Annonce
Hvis du holder dit "hvide" træ fri af jorden, så det får luft, og du bruger en velegnet træbeskyttelse (nok ikke fra HN J&F osv.) så er holdbarheden nok ikke væsentlig dårligere.
Men trykimprenerede terassebrædder, er jo faktisk ret billige.

Ja jeg synes også lærketræ, er noget opreklameret, det har det med at blive sort og grim, så det er ret besværligt at vedligeholde.
Lærketræ er dyre end trykimpreneret, dessuden kræver det, man bruger rustfrie skruer/søm det er også, en extra udgift.

mvh jens
Aldrig lærk på terasser, det blir så grimt hurtigt.
Der er også Superwood, en farveløs, ugiftig, miljøvenlig "trykimprægnering". Det har jeg selv på terassen, og er godt tilfreds :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også