Til muring af kældertrappe

Hej
Vi har et gammelt hus med en temmelig lille og smal dobbelt kældertrappe .
Kælderdøren åbner imidlertid udad (der er ingen plads indenfor til at vende den).
Det betyder at den ene side af kælder trappen er ubrugelig; man kan ikke komme uden om den åbne dør og opad trappen eller ind i kælderen.

Derfor vil vi gerne fjerne den halvdel af trappen. Den er desuden voldsomt frost sprængt så meget af opbrydnings arbejdet er gjort. Trappetrinnene virker ikke til at være støbt ret dybt; det øverste trin er ca 5 cm dybt.

Jeg tænkte at gribe min vinkelsliber, skære trappen fri af soklen hvor de øverste trin møder den, skære på tværs inderst på det nederste trin og lige op ad kælderskakt-væggen modsat .

Så kun det nederste trin står tilbage.

Oven på det trin skal jeg jo så have lavet en mur som kan tage jordtrykket når jeg fylder hullet efter trappen op.
Jeg tænkte at bruge leca blokke. men de skal vel fastgøres til sokkel og kælderskakt-væg med armering for at kunne tage trykket eller er beton nok?

Mvh
Christoffer
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville montere noget armeringsjern i sokkel og kælderskakt med Fisher/Hilti injektionsmasse og dernæst bruge funda blokke istedet for leca. Er dog ikke murer så mon ikke der er en murer her i forumet der kan melde ind.

Mvh

Michael

Det fikser jeg...
Fundablokke skal der til.
Der er plads til armering i de vandrette fuger.
Du behøves nu ikke at injeksere. Hvis du har 10mm rundjern borer du blot et 10mm hul og banker en bid armering ind i hullet.
Nu skriver du ikke hvor bred og høj din mur vil blive. Men samlingen mellem gammel og ny beton vil næsten med sikkerhed revne. Derfor burde du faktisk anvende rustfast armering eller på anden måde beskytte armeringen mod fugt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis