Vand op af toilet, afløb mm i kælder

Hej.

I forbindelse med det store regnskyl sidste år fik vi en del vand op af alle afløb, men mest af alt toilettet.

Vi har en højvandslukker installeret i en brønd udenfor, men ligelidt hjalp det, da vejret var ret ekstremt og jeg tænker at meget af vandet kom fra mit eget tag m.m. og så hjælper det jo ligevidt med en højvandslukker ude ved vejen.

I dag har jeg på nogle af mine afløb i kælderen sådan en skrue på (nærmest som en osteklokke), som man kan stramme og på den måde kommer der ikke vand op - altså en manuel løsning.

Jeg er ved at få renoveret mit bad i kælderen og i den forbindelse vil jeg gerne have dette installere alle vejne, men min håndværker er af en eller anden underlig årsag lidt skeptisk og sider det er min højvandslukker der ikke fungerer.

Hvad hedder sådan nogle, kan jeg slå dem op et sted?
Kan man sætte dem på toilettet eller et andet sted på afløbet, så man kan blokere når det ekstreme regnvejr en eller anden dag kommer igen?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nytter jo ikke at afspærre gulvafløbene i kælderen hvis vandet fosser op af toilettet.
Det kan godt være at det er dit eget tagnvand der stuver op.
Det mest sandsynlige er højtvandslukket. Eller simpelthen det offentlge ledningsnet der ikke længere har den fornødne kapasitet.
Du bør lade en autoriseret kloakmester gennemgå dit afløbssystem og evt komme med forslag til forbedringer.
det er klart at hvis du har en fælles stikledning til regn og spildevand og højvandslukkeren sider helt ude i feks skelbrønden så kommer der jo regnvand på den forkerte side som vil løbe ind i huset

tror du skal prøve at forklare lidt mere om opbygningen af dit afløbssystem, evt en tegning,,

jeg er lige ved at være uddannet kloakmester og har 6-7 års erfaring med kloak arbejde, så spørg bare løs
Du har ret, så derfor ville jeg gerne vide om man kunne få dem til toilettet og hvad de evt. hed?

Det var ledningsnettet der ikke kunne klare mere og derfor kunne det have været fedt at kunne lukke det hele ned.
der findes mange højvandslukkere, men når du sætter højvandslukke på en ledning som leder fækalieholdigt spildevand skal der bla alarm på, og 2 lukkemekanismer, den ene automatisk, den anden manuel.

der findes mange løsninger og ikke alle passer lige godt til alle opbygninger af afløbssystemer...

Du kan muligvis løse problemet "ad strategisk vej"
Nemlig ved at afskære alle afløb mv. i kælderen og lade ledningen ende i en pumpebrønd.
erved kan du hæve stikledningen fra kælderniveau til stueplansniveau og muligvis hindre opstuvning.
Problemet er at pumperne ikk er helt pålidellige og at det er en dyr løsning.
man må absolut ikke pumpe på noget der kan løbe selv...

hvis der er problemer med opstuvning så ring til en kloakmester,,

Tak for alle rådende. Ved i hvad de der "osteklokker" på mit afløb hedder? Det er en skrue, hvor man fuldstændig kan lukke for vandet med ren manual knofedt.

ved ikke præcis hvad de hedder, men hvis de sidder på dine faldstammer gavner de dig ikke mht opstuvning i kælderen
Nå MÅ man ikke det!!!
Men hvis det er det der løser problemet så MÅ man godt.
Der er intet der forbyder det er vi vel enige om?

Grunden til at det kan være problematisk er at pumperne ikke er driftstabile.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis