Vinduer - hvad skal jeg købe

Hej
Jeg skal snart bruge nogle nye vinduer, hvorfor jeg har undersøgt markedet lidt.
Det fabrikat der hedder VELFAC virker ret gedint, da den udvendige del udelukkende er udført i pulverlakeret aluminium. Spørgsmålet er så - er det pengene værd, eller skal jeg bare købe traditionelle trævinduer.

Er der nogen der har erfaringer eller meninger om dette?

Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 26-02-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 26-02-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Erfaringer er jo noget underligt noget... Jeg har haft Velfac vinduer i 2 måneder og her fungerer de fint. Der har været et par ting ved justering og forkerte farver på dørplade. Efter en henvendelse kom der en service teknikker og kiggede på tingen tog mål på den dele der skal skiftes og kugge på en revnet rude og justerede et par vinduer.

Det dele der skal skiftes skulle så komme her i den kommende uge !!

Jeg tror på at vinduet er et af de bedre, der er nemlig mange andre der laver vinduer i alu/træ. Velfac har den længste erfaring med vinduer af denne type.

Om merprisen kan betale sig ??? Alt er relativt, hvad koster et trævindue der er malet fra fabrikken ?? Det er ikke meget billigere end et velfac 200 vindue. Men et trævindue skal trods alt males om nogle år, og igen om nogle år..

Tag en tur omkring byggecentrum og kig på hvordan vinduerne er opbygget, måske finder du noger der er det helt rigtige for dig..

Godt valg Njord

MVH Njord
Hej Per.

Jeg sidder netop og regner på udskiftning af vinduer.
Jeg har indhentet to tilbud et i plast det andet er i træ/alu.
Hvis du køber "alm. vindue" ved en trævinduesproducent som er godkendt gennem dansk vindueskontrol "dvk" er vinduerne produceret i kærnetræ dvs. du har 25 års garanti for råd, men her har du vedligeholdelse på hvert 3-4 år. husk ikke at benytte vandbasseret maling !!!!!!!!!!!
hvis du gør det, er det som du indkapsler vinduet i en plasticpose, det dur ikke pga. kondensen som vil ligge bag malingen og så får du rådne vinduer, det tror jeg ikke producenten garanterer for ?. "brug kun oliemaling".
Hvis du vælger træ/alu har du minimal med vedligehold, men her må du tænke på at her er farven låst og hvis/når du ønsker farven ændret er jeg sikker på at det vil blive en dyr omkostning.
Angående farver af vinduer, tænk på de ydre rammer og vinduerne er det som trækker husets linier op, hvis farverne er for udglattede/ens med murværket vil du få et trist hus at kigge på.
Udseende af vinduestype er også en vigtig faktor, også ved evt. salg af boligen, vælg den type som giver huset den rigtige orginalitet.
Tilbage til priser. Plast og ubehandlede vinduer har ca. den samme enhedspris, behandlede trævinduer har ca. en merpris på 16-20% hvor træ/alu har en br. indkøbs merpris på ca. 36%

------------------
Poul Erik

PE

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de hurtige svar.

I har bekræftet det jeg havde på fornemmelsen.

Jeg tror jeg vil ofre lidt ekstra og få et kvalitetsprodukt. Det tiltaler mig nemlig meget, at de ikke skal vedligeholdes.

Det er selvfølge rigtigt faven ikke kan skiftes, men hvor tit gør man det.

Desuden er VELFAC også bedre sikret mod tyveri, da glasset er monteret indefra.

Er der nogen de ved hvor man kan købe VELFAC billigt (billigst).

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hov hov...!

Der er slet ikke nogen beviser for at plast/alu vinduer er bedre.

En hver arkitekt ville hellere vælge trævinduer til et parcelhus..(Tror jeg nok!)

Der findes andre alu/plast vinduesproducenter, som er væsentligt billigere. Jeg har bl.a. et tilbud i min bunke derhjemme, som var 40% billigere end Velfac (Velux). Jeg skal nok lige gå hjem og finde ud af hvem det var.

Jeg ville HELT "KLART" hellere vælge trævinduer. Mit foretruktne mærke er Rationel http://www.rationel.dk.
De er godt nok lidt dyrere end almindelige vinduer, men det er kram. (man kan mange gange godt presse sin trælast til en god rabat).

Hvis du vil have en god pris, så skriv lige målene og typerne af vinduer, så skal jeg finde en RIGTIG god pris til dig. (Både velfac, og Rationel....og andre også)

Men igen..jeg ville vælge træ!!!!!

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 26-02-2002).]
Hej igen Per.
Du spørger om en evt. leverandør, hvis du er intersse i hjælp med tilbud fra Welfac vil jeg gerne hjælpe, da jeg dagligt handler/formidler byggematerialer.
Ps. vi kunne prøve at indhente priser fra 2 Welfacleverandører, "frækt men lovligt"

PE

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hovsa, der var ikke plast/alu Det er træ/alu disse har en meget begrænset vedligeholdelse, da aluen beskytter træramme/karm.
citat:
Oprindeligt indsendt af ThomasB:
Hov hov...!

Der er slet ikke nogen beviser for at plast/alu vinduer er bedre.

En hver arkitekt ville hellere vælge trævinduer til et parcelhus..(Tror jeg nok!)

Der findes andre alu/plast vinduesproducenter, som er væsentligt billigere. Jeg har bl.a. et tilbud i min bunke derhjemme, som var 40% billigere end Velfac (Velux). Jeg skal nok lige gå hjem og finde ud af hvem det var.

Jeg ville HELT "KLART" hellere vælge trævinduer. Mit foretruktne mærke er Rationel http://www.rationel.dk.
De er godt nok lidt dyrere end almindelige vinduer, men det er kram. (man kan mange gange godt presse sin trælast til en god rabat).

Hvis du vil have en god pris, så skriv lige målene og typerne af vinduer, så skal jeg finde en RIGTIG god pris til dig. (Både velfac, og Rationel....og andre også)

Men igen..jeg ville vælge træ!!!!!

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 26-02-2002).]



------------------
Poul Erik

PE

Til tråden kan jeg tilføje at:

Jeg fik 14 vinduer og en dør, hvidmalede dannebrogs, med friskluftsventil og energiglas, alle i specialmål, hovedparten af vinduerne er 3 & 2 fags og døren er 232 cm høj! Alt sammen fra Rationel.

Jeg kom af med 60.000,- incl moms

Det kan godt svarre sig at handle samme sted hver gang!

------------------
Sune Lorenzen

Sune Lorenzen
Hej Pev

Jeg er endnu ikke helt afklaret med hvad jeg skal bruge, men her er en foreløbig liste.

5 stk. 1200x1200
1 stk. 800x1000 (hxb)

Sener skal jeg bruge mere.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per.
Hvilken udformning ønsker du vinduerne skal have. ????
Ps. du må gerne svare hurtig, da jeg tager til Norge i et par dage.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

Her er nogle supplerende oplysninger.

5 stk. 1200x1200 /200-7-TS
1 stk. 800x1000 (hxb)/200-1-TS

Faven er ikke endeligt besluttet.

Er det tilstrækkeligt?

Hilsen Per


Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også