Gulvvarme, hvordan ville du lave det?

Hej Alle.
Så er det imorgen at jeg er husejer for første gang
Nå men grundet ulækre omstændigheder skal der nye gulve og oså vægplader, nå men jeg vil have gulvvarme i hele hytten (som er fra 1984) Jeg har været på kommunen, og der står at gulvene er lavet som følgende:

-Trægulve på strøer.
-75mm mineraluld.
-Dampspærre.
-80mm beton.
-75mm fundaments beton.
-150mm kapularbrydende drænlag.

Planen var at bryde det hele op, og lave det med 300mm styrolit, og så 100mm beton, med armering i og pex-slanger.

Men er det det bedste, med det udgangspunkt jeg har?

Hvad ville du gøre?

Mvh

Morten

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det ville jeg også gøre.

Op med det gamle gulv og beton, får gravet af så der er plads til 300mm isolering, også et støbt gulv med gulvvarme.
Jeg ville nu lave trægulv på strøer.
Og i så fald skal gulvvarmen ligges i varmefordelingsplader af en slags. Evt spånplader med riller. I.
Og isolering mellem strøerne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vil det sige at man ca. skal 400 mm ned under gulvkote? Ligger man bare styrolitten på et afrettet lag flisegrus eller hvordan?
du skal huske at lægge din nye gulvbelægnings tykkelse til, og evt spartling af betongulvet ca 10 mm

jeg plejer at holde den til ca 43-45 cm under et gulv som dit, når der skal flydende 16 mm trægulv på...

det er bedre med 2 cm grus mere end planlagt end 2 cm for lidt beton

Mange tak for jeres svar, ok så holder jeg mig til planen og flår det hele op

Ja det med gulvhøjde har jeg tænkt på, hvordan sikre man sig lige at gulvene bliver i samme niveau med henholdsvis klinker og trægulve?
Hvis man starter fra betonen er det så ikke:
Klinker = klinkers højde + 3mm spartel
Trægulve = trægulvets tykkelse + (er der andet??) man ligger vel trægulvbrædderne lige ovenpå betonen eller?


Mvh

Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har selv været det projekt du beskriver! Men hvis jeg skulle lave det i dag ville jeg lave det med varmefordelingsplader. jeg syntes at beton er alt for lang tid om at blive varmt og koldt.

Før du lægger trægulvet skal du som regel bruge det underlag som fabrikanten anbefaler det er som 2 til 3 mm i tykkelsen.



Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Har selv lige lagt 100 m2 gulvvarme i varmefordelingsplader, og det ville jeg gøre igen. Har ca 20 m2 med gulvvarme støbt i ny beton (som er i bryggers og bad, og derfor ikke optimalt til varmefordelingsplader/strøer).

Gulvvarmen i varmefordelingsplader reagere øjeblikkeligt (som en radiator) og kan dermed drage nytte af solens påvirkning mm, hvorimod beton fladen jo er meeeget længere tid om at justere på varmen.

/Jesp3r

Hmm.. prisen er jo mildest talt også noget højere med fordelingsplader, når det hele nu skal op alligevel :/

Og må man egentligt gøre det med hele huset på en gang, eller skal man tage et rum af gangen? vil jo helst kun have betonvognen ud en gang

Mvh

Morten

Det er både dyrere og væsentligt større arbejde at lave let gulvvarme løsningen, men den har også mange fordele.

Så skal man bare overveje udgifter vs. fordele ved løsningerne...
Hmm ok, jeg må lige i tankeboks så,inden jeg begynder at ligge noget.. Hælder dog mest til rør i beton..

Hvad med mængen af rum på en gang, må man lave det hele på en gang, eller kan huset ikke tåle det?

Mvh

Morten

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også