Brønde IFK med omfangsdræn

Hej Skal bruge påsken på at lave dræn omkring huset, ellers rettere sagt dele af det. Det drejer sig nemlig kun om gavlen (rækkehus) og ca 5 meter på forsiden af huset. Har nogenlunde styr på opbygningen osv med hensyn til selve drænet, men nu bliver jeg i tvivl om tilslutningen og brønde. Tanken var at det skulle føres til en faskine i haven, hvor jeg også ville koble nedløbrøret fra taget til. Men da jeg skal ca. 70 cm ned for at ligge dræn, bliver jeg i tvivl om hvilken brønd man skal bruge og hvordan den videre forbindelse til faskinen skal laves. Er først og fremmest i tvivl om der skal bruges en brønd med sandfang, nu når den også skal klare vand fra taget? eller kan en drænbrønd bruges? Dernæst går mine tanker på den videre tilslutning til faskinen. Går ud fra at røret fra brønden skal tilsluttes i et niveu under hvor drænet kommer ind? Hvis det er tilfældet tænker jeg på dybden af hullet til faskinen, da der jo skal fald på fra brønden og over til faskinen ( man ender jo hos kineserne inden man er færdig :-) ) eller err det bare mig? Sidst tænkte jeg på størrelsen af faskinen, den skal tage ca 60 kvm tag og et dræn på ca 15 meter totalt. Mvh Morten
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sætte en tagnedløbsbrønd. med sandfang. Så dybt at drænet tilsluttes over tagnedløbsbrøndens afgang. Du får en såkaldt "plasker" Fra tagnedløbsbrønden føres et røt til faskinen.
For at hæmme rotternes hærgen kan du isætte riste i drænrørene hvor disse tilsluttes TNB'ern.
Jeg ved ikke lige hvordan faskinen dimensioneres. Men for regnvandets vedkommende er det det afvandede tagareal der bruges som udgangspunkt.
Jeg kan ikke huske hvor dybt vandspejlet skal være i en TNB, men mon det ikke er 80 cm. Der er ikke krav til dybden af drænet uden for bygninger, medmindre det ligger langs en kælder. I såfald skal det ligge i mindst 70 cm dybde.
netrom: lad mig starte med at sige at det du har gang i der er absolut NO GO!!!

hpox: hvis et dræn skal tilsluttes til en sandfangsbrønd, uden det løber videre til en pumpe skal der være 20 cm ned til vandspejlet.
man må ikke føre dræn til en faskine. men en faskine skal dimensioneres til at kunne rumme et regnskyl på 10 min.
der skal være 0,75 m til vandspejl målt fra terræn. dræn skal min ligge 0,6 m nede målt fra terræn til bundløb i dræn.
dette er simpel viden indenfor kloak, og måske burde du ikke vejlede og hjælpe andre når du umiddelbart ikke ved hvad du snakker om??

netrom:hvad får du ud at at lave en faskine som ligger dybere en drænet? et lille vandmagasin.
hvis du nu alligevel vælger at lave det som du skriver, hvor løber vandet så hen når det ikke kan trænge ud gennem faskinen?
det løber tilbage i dit drænet

dit dræn skal efter sandfangsbrønden tilsluttes til kloakken, men alt dette er kloakmesterarbejde!!
det eneste du selv må lave er at lede dit tagvand til en faskine! og kun tagvand!!
Ok. 20 cm under vandspejlet. Men hvorfor det? Det letter jo ikke renseadgangen.
Må ikke føre dræn til en faskine: Det er klart, men du må gerne føre drænvandet til en faskine, blot det passerer et sandfang.

Nå-nå. JR-Anlæg. Nu er det mange år siden at jeg dumpede til en kloakmestereksamen, meeeeen hvis du mener at faget kun kan læres ved at fedte rundt i vandfyldte udgravninger i et nyudstykning. Ja såeee.
Bestå nu den eksamen allerførst. :o)

så er der nok sket mange ting siden,,, men det kan vi tage i andet sted, ingen grund til at ødelægge den her tråd

Tak for svarene.

@JR: er ikke helt med på det du skriver, efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til, samt det kloakmanden jeg havde ude sagde, så skulle det være ok at føre et dræn til en faskine. Jeg forstår heller ikke helt det med faskine og tilbageløb, jeg skriver jo netop at faskinen skal længere ned end udløbet fra brønden (plus fald), med det mener jeg at der fra udløbet på brønden skal laves et fald hen imod faskinen. Så hvis vi siger at udløbet fra brønden ligger i 80 CM dybde, og jeg skal ca 6 meter ud fra huset, med et fald på min 1 cm pr m, så er i vel ud i en dybde på omkring 90 CM, plus en faskine er ca 1 meter høj, så alt i alt et "lille" hul på 2 meter vel.

Men er der nogen der kan sige mig om det beskrvet ville være ok, det drejer sig om dræn ved en kælder.

Mvh Morten
Annonce
det kommer jo osse an på forholdene på din grund, hvad er grunden til du skal ha lavet dræn??men som udgangspunkt så vil den faskine jo ikke kunne trække vandet væk når du er under dræn niveau, ellers ville det jo ikke være nødvendigt med drænet.


men når du nu graver din faskine så langt ned, så er der en stor risiko for at vandet ikke kan komme væk fra faskinen hurtigt nok, både pga af grundvand og jordbundsforholdene, hvis du så osse smider dit tagvand til den brønd, så vil faskinen blive endnu hurtigere fyldt, når faskinen så bliver fyldt begynder vandet at stige og til sidst løber det baglæns ind i drænet.

håber du forstår hvad jeg mener
Skrevet af JR-Anlæg på 01 apr 2011 16:37
det kommer jo osse an på forholdene på din grund, hvad er grunden til du skal ha lavet dræn??men som udgangspunkt så vil den faskine jo ikke kunne trække vandet væk når du er under dræn niveau, ellers ville det jo ikke være nødvendigt med drænet.

men når du nu graver din faskine så langt ned, så er der en stor risiko for at vandet ikke kan komme væk fra faskinen hurtigt nok, både pga af grundvand og jordbundsforholdene, hvis du så osse smider dit tagvand til den brønd, så vil faskinen blive endnu hurtigere fyldt, når faskinen så bliver fyldt begynder vandet at stige og til sidst løber det baglæns ind i drænet.

håber du forstår hvad jeg mener

Faskinens volumen skal virke som magasinvolumen, til den mængde vand der ikke kan afstrømme i takt med tilførslen af tag- og overfladevand.

Vandet ska nok trække fra faskinen uanset dybde og jordbundsforhold. Det er kun et spørgsmål om at faskinen porevolumen er tilstrækkelig stort til at kunne opmagasinere tilstrømningen.

Kan vandet ikke trække væk er der en årsag - her kalder vi kanterne omkring for søbred

 

 

 

@JR: jeg skal lave dræn da min kælder er fugtig i den nederste del af væggene på gavl væggen og lidt af forsiden. Grunden til at jeg også vil have tagrenden til faskinen, er at det pt løber i et kloakrør under huset, som jeg gerne vil have blændet af fra den anden side ( kloakkens har givet tilbud på dette), da jeg tror det måske har forsaget vand i kælderen ved skybrud med mere, da det er "første afkørsel" fra den store kloak i vejen. Det er ikke meget fugtigt i kælderen, men vil gerne lave drænet inden jeg går igang med at lave kælderen, så jeg ikke skal til at lave det om senere grundet fugt. Kan godt se problematikken med at den kunne blive fyldt. Men skulle tag vandet ikke gerne være så meget sivet ud af faskinen, inden drænvandet kommer? Jeg mener, der går jo noget tid før vandet er sivet igennem jorden, og ud i faskinen.

@Mulle: det er ikke en søgrund :-) men udfra dit indlæg, kan jeg forstå du mener det godt kan lade sig gøre, bare volumen er stor nok på faskinen? Har du evt nogen ide om hvor stor en sådanne faskine ville skulle være.


Mvh Morten
Rørcentret har en anvisning om hvordan de skal dimensioneres.

Alternativt er der denne fra miljøstyrelsen:

http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-566-7/pdf/87-7944-567-5.pdf

 

 

 

Hej Netrom

Når man beregner størrelsen på en faskine regner man på hvor lang tid der statistisk vil gå mellem at der vil komme et overløb, fx 2, 10 eller 138 år, men man kan aldrig garantere at der ikke kommer et overløb ved meget kraftig regn. Dette er ikke et stort problem når der kun kommer regnvand til, da vandet bare vil løbe ud i haven. Problemet kommer når du har et dræn tilsluttet uden pumpe, så vil drænet virke modsat og lede det overskydende vand ind langs muren og ind i kælderen ved meget kraftige regnskyl.
Derfor, hvis endelig man vil bruge en faskine til et omfangsdræn, skal den kun bruges til drænet og ikke til regnvand. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis