Renovering af facade

Da vi købte vores hus for et par år siden var vi desværre ikke opmærksom på, hvordan vores facade var behandlet. Jeg har har nu fundet ud af at den tidligere ejer har lavet den dårligste kombination af facadebehandling: plastikmaling ovenpå kalket væg!!

Derfor kunne jeg godt bruge lidt råd fra forummet. De muligheder jeg har i tankerne er:

- Hammer og mejsel og derefter oppudsning og filtsning.

- Facadefræsning og derefter filtsning.

- Professionel sandblæsning og selv filtse.

Har også tænkt på at montere facadebatts efter at have renset facaden, men dette er en alt for dyr løsning på nuværende tidspunkt.

Hvad tænker i?

 

Prøver lige at vedhæfte et par billeder.




19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med sandblæsning?

Der var jeg lidt for hurtig, men sandblæsning er nok vejen frem..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Ja, sandblæsning er helt klart inde i mine overvejelser. Men jeg ved egentlig ikke hvad kvadratmeterprisen er på sandblæsning? Hvis prisen for eksempel ligger på kr. 100,-, ville jeg ikke have betænkeligheder over at lade en professionel klare den del af opgaven.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Priserne på sandblæsning ligger typisk fra 30-80kr kvm. Jeg har lige fået blæst mit hus, skriv hvis du vil have et tlf.nr.
Hvad en kombi når du alligevel overvejer at facadeisolere - sandblæsning/fræsning, træskelet m. isolering, vindpap, afstandsliste + eternitplade el lignende mineralsk plade og derpå filtsning?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis han alligevel smider et træskelet med isolering uden på, så kunne han også nøjes med at skrabe det værste af facaderne, og spare sandblæsninger...

Men ville stadig blive en noget dyrere alternativ i forhold til sandblæsning og pudsning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Utroligt hvad folk smører på den udvendige side af deres huse.

Men med hensyn til økonomi og isolering.
Der nævnes ikke noget om hvorvidt de ydervægge er hulmursisolerede eller ej.
Hvis spørgeren hellere vil bruge pengene på "smukkesering" end isolering er det jo nærmest tragisk.
Hvis der er husmursisoleret vil en udvendig 100mm isolering og beklædning/pudsning være betalt tilbage på 5-7 år.
Hvis der udelukkende sandblæses osv. og males er det kun en udgift. Og det vil reelt forhindre spørgeren i at lave udvendig isolering de næste mange år.
”For nu er facaden jo lige blevet renoveret – og det var dyrt” :o)

Skråt op med miljøet, CO2-en, bygningsreglementet og F&HP.
Man skal isolerer fordi det er en god forretning. Simpelt hen.
NLA: Du må meget gerne sende mig et nummer.

BOFH og Koluda: Jeg har haft denne version i tankerne, men æstetikken og rentabiliteten vejer mere. (Desuden er jeg ikke ene om at tage den beslutning... ;P)

Hpox: Jeg vil sagtens kunnes overtalels til at facadeisolere - hvis det er rentabelt. Og dette er jeg ikke blevet overbevist om endnu (har forsøgt at beregne det). Men du kan måske hjælpe mig med at overbevise mig, gennem et regenstykke.
Facts:
160 kvm. facade
100 mm. hulmursisoleret
Fjernvarme 0,8 kr. pr. kWh
Skrevet af Koludabyg på 01 apr 2011 12:25
Hvis han alligevel smider et træskelet med isolering uden på, så kunne han også nøjes med at skrabe det værste af facaderne, og spare sandblæsninger...

Men ville stadig blive en noget dyrere alternativ i forhold til sandblæsning og pudsning.

Det var skam også kun ud fra en betragtning om at så kan han regne med at have et nogenlunde jævnt underlag at montere skelettet på - foruden selvfølgelig at man ikke risikerer at der er gammelt puds der trykker ned på eller maser sammen på isolerings materialet efterhånden som pudsen mister hæfte til murværket...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er ikke noget jeg regner på.

Det slås op.

Her: http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/beregningsprogrammer/spar+penge/

 

Nu skriver du 100mm isoleringstykkelse. Er du sikker på det?  En almindelig dobbeltmur er 29 + evt. puds, hvilket giver 70mm isolering . Og eftersom dit hus  også har været kalket så er det nok ikke helt nyt.

 

Men vi siger 100 mm.

 

Nu er der i beregningsprogrammet ikke en situation helt mage til din, men hvis du tager det eksempel der hedder: Lette ydervægge, udvendig isolering så får du en tilbagebetalingsperiode på 5 år.

 

Men når du isolerer på en i forvejen hulmursisolert mur vil efekten ikke være helt så god.  Så skal vi i stedet sige 7,5 år.

Så er der prisen. Beregneren angiver ”Vejledende udgift til isoleringen er 7600 kr.” Det er kun udgiften til indkøb og monteringen af selve isoleringen. Efterfølgende overflade, f.eks. puds skal også medregnes.

Og det ved jeg simpelthen ikke hvad koster. Mit gæt for en gang armering og sprøjtepuds med det hele. Næppe under 200kr/m2.

Totalpris for efterisolering:  Ca. 40.000 kr.

Ej udført malerarbejde: Ca. 16.000 kr.

 

Nettopris for efterisolering ca. 24.000 kr.

Tilbagebetalingsperiode, (excl. renteudgifter) ca. 15 år.

 

Og det er jo ganske rigtigt ikke særligt imponerende. Det der tæller til din fordel er den relativt billige fjernvarme.

Og at du har 100mm i din hulmur???

Men du kan jo selv "sjounglerer" lidt med tallene.

Aha! Så er der en der har bildt mig noget ind omkring hulmurens tykkelse. Jeg har netop målt efter og kan konstatere at du har ret, Men det er da rart man bliver klogere.
Jeg har været inde og lege lidt med tallene og er kommet frem til at jeg ville kunne spare kr. 2000,- om året ved at efterisolere med 100 mm. Hvis jeg så tager udgangspunkt i HEFA's facadesystem, vil det være en ekstraudgift på kr. 32.000,-. og dermed en tilbagebetalingsperiode på 16 år.
Så ud fra min optik er det ikke rentabelt nok til at overveje. Men det kan være jeg vil blive klogere når det kommer til stykket.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også