Renovering af facade

Da vi købte vores hus for et par år siden var vi desværre ikke opmærksom på, hvordan vores facade var behandlet. Jeg har har nu fundet ud af at den tidligere ejer har lavet den dårligste kombination af facadebehandling: plastikmaling ovenpå kalket væg!!

Derfor kunne jeg godt bruge lidt råd fra forummet. De muligheder jeg har i tankerne er:

- Hammer og mejsel og derefter oppudsning og filtsning.

- Facadefræsning og derefter filtsning.

- Professionel sandblæsning og selv filtse.

Har også tænkt på at montere facadebatts efter at have renset facaden, men dette er en alt for dyr løsning på nuværende tidspunkt.

Hvad tænker i?

 

Prøver lige at vedhæfte et par billeder.




Da vi købte vores hus for et par år siden var vi... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kender ikke HEFA's facadesystem,men efter at have læst lidt om det mener jeg at der er beregnet til montering på træskellethuse eller tilsvarende. Alene navnet powepanel giver jo kuldegysninger og høje priser.
Det du har brug for er formodentlig hårde batts og sprøjtepuds. Som jeg ikke har megen forstand på, men som er indarbejdet på det danske marked gennem de sidste 20 år.
Nu kan tingene jo vendes på mange måder. Men ud fra en økonomisk betragtning så er facademaling jo spild af penge hvorimod efterisolering er investering med en tilbagebetalingsperiode på i værste fald 15 år. .O)
Skrevet af hpox på 01 apr 2011 13:06
Utroligt hvad folk smører på den udvendige side af deres huse.

Tjaah nu er det altid nemt at give malingen skylden, efter som det er det sidste lag 

Nu kan der være andre problemer end "plastmaling" 

Selve konstruktionen har en del at sige. se billede 3. Det ser ud som om der er gennemslag på malingen fra ventilationen og ned/ud af. ovenpå ventilationen kunne jeg godt forstille mig der kunne komme fugt ind. Der også noget andet over ventilationen som jeg ikke ved hvad er.

Billede 1. der er huller i muren, hvor vand kan komme ind. Problemet er meget tydeligt på billede 3. Fra hullerne og hele vejen ned.

Nu tror jeg ikke kun det er fugt alene som gør det. Men det hjælper det godt på vej.

Jeg kan uden problemer forstille mig murene har fået en olie emulistionsmalning, som man troede var skide god, og nogle gør det endnu. Sandheden er bare stik modsat.
En olie emulistionsmalning er nok af de mindst diffusions åben facademalinger.
Også hvis man heller ikke lige grunder, så er det en RIGTIG god facade 



Det professionelle malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen   Facebook

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hpox: Jeg tror næppe at prisen på andre facadesystemer er meget anderledes eller billigere end dette. Men et andet og måske ligeså vigtigt inticament, kunne være en øget ejendomsværdi. Det er jo et faktum at boligkøbere foretrækker huse der er isoleret godt og har en lav varmeudgift. Derfor tror jeg bestemt at husets salgsværdi vil kunne øges tilsvarende med den investering der er ved en facadeisolering. Så derfor tror jeg alligevel at jeg vil se nærmere på sådan en løsning. Desuden vile jeg kunne spare udgiften på en sandblæsning og i stedet skrabe det af med lidt knofedt.

Nicolaj: Er det ikke næsten ligemeget hvilken maling man smører på en kalket væg, så er det dømt til at mislykkedes? Jeg synes jeg har læst mig frem til at kemisk er der intet andet end kalk der vil binde på kalk.
Nu har jo opfordret dig til at efterisolere. :o)

Men skal jeg være ærlig så tror jeg ikke at efterisolering vil øge ejendomsværdien. Det vil i bedste fald hindre at den falder.
Fordi det afgørende for prisen altid er de 3 B-er. Beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed.
Næsten alt hvad du foretager ved dit hus er en slags vedligeholdelse. Hvor investeringen i bedste fald kommer igen krone for krone. F.eks. hvis du tilbygger nogle kvadratmeter som kan sælges til en højere pris end  omkostningerne ved ved opførelsen er der gevinst.

F.eks. er jeg ret sikker på at du ikke får pengene hjem hvis du investerer 200.000 kr i et nyt køkken og  sælger 3 år senere.

Men en skal det endeligt være så er det langt bedre at investerer i energibesparende foranstaltninger end i nyt køkken.

Derimod er jeg ganske sikker på at et velisoleret hus er nemmere at sælge.
Der er vel ikke nogen der efterisolerer og kun opsætter 100mm ekstra hvis der kun er 70mm i forvejen?

Jeg er modsat hpox af den holdning at hvis noget ikke kan betale sig inden for 10 år så gider jeg umiddelbart ikke røre ved det - udvendig facadeisolering hvor der i forvejen er hulmursisoleret og der skal håndværkere indover kan i min optik ikke bruges til noget - i har selv været igang med beregneren - bare vent og se hvad det så reelt koster når i begynder at spørge nogle firmaer!

Facadesystemer med batts + netpuds er alle mere eller mindre ens - hefa adskiller sig ved at gerne ville oplyse hvad det koster på deres hjemmeside (hatten af for det for det iøvrigt!!) - humlen er at teknikken er lånt fra det tyske og til dels franske marked hvor man har udført dette i mange år - hvilket vil sige at der syd for grænsen er reel konkurrence imellem producenter og du kan derved på et projekt af denne type spare en masse ved at hente materialerne dernede. Et enkelt aber dabei er dog at ikke alle murere herhjemme nødvendigvis vil påtage sig opgaven da de fleste vidst nok kun kender Skalflex' system (ihvertfald dem jeg har kendskab til) og vil enten ikke arbejde med andet eller også ligefrem kræver at sælge materialerne også (hvilket er helt fair da de skal garantere løsningen) - men så er du oppe i ca 1000 - 1200 per m2 færdig mur - hvad gjorde det lige ved regnestykket for din energirenovering?....

Tilbage til mit oprindelige forslag ovenfor - skelet i træ med isolering indeni, vindpap, klemlister og enten eternit eller en cementbaseret plade yderst (som er det suverænt dyreste element i denne model) der kan males med silikatmaling (evt blandet med en smule fint sand så det ligner puds) - kvadratmeterpris for materialer under 150.- og du kan reelt lave alt selv - så kan det NÆSTEN betale sig under min 10 års regel.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bortset fra at jeg netop har betegnet en tilbagebetalingsperiode på 15 år som "ikke imponerende".
Så er jeg enig med BOFH i at 10 år bør være perspektivet for den type investeringer.
Dog således at mineraluld indbygget i et hus jo ikke bliver slidt op!!! (I modsætning til et køkken)
Endeligt er det jo selvklart at beregningerne skal ske på grundlag af de faktisk afgivne tilbud.
Skrevet af Martin Bo Johansen på 03 apr 2011 20:25

Nicolaj: Er det ikke næsten ligemeget hvilken maling man smører på en kalket væg, så er det dømt til at mislykkedes? Jeg synes jeg har læst mig frem til at kemisk er der intet andet end kalk der vil binde på kalk.

Nej du kan godt male på kalk. Det skal bare væk 
Man får ikke et tilfredsstillende resultat, hvis ikke al løst kalk er afrenset.
Muren skal renses ned til fast bund. Du får ikke al kalken væk, men du skal ned og "røre" puds. Aller bedst, giv facaden en højtrykspuler. Jeg ville så male med en "silikone" maling. HUSK nu at GRUNDE med det produkt forhandleren anbefaler !!

Det professionelle malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen   Facebook

 

Hpox: Ja, nemmere at sælge.... til prisen.

BOFH: Jeg har svært ved at se hvorfor man ikke skulle kunne klare at montere et facadesystem selv? Det er vel ikke meget sværere end den metode du foreslår? Men du har ret i at man skal vælge sine kampe(projekter) med omhu.
Skrevet af Martin Bo Johansen på 03 apr 2011 21:58

BOFH: Jeg har svært ved at se hvorfor man ikke skulle kunne klare at montere et facadesystem selv? Det er vel ikke meget sværere end den metode du foreslår? Men du har ret i at man skal vælge sine kampe(projekter) med omhu.

Fair nok - jeg er nok for kræsen og stoler ikke nok på mine egne evner som murer til at kunne lave et jævnt pudslag som ser ordentligt ud (hader også at spartle).

Hvis du selv har en murer i maven kan du selvfølgelig stadig gøre den del selv - men som du også kan se af prisskiltet fra din beregning på hefa's side så går en stor del af omkostningen til de forskellige kant-profiler til forstærkning af hjørner - den omkostning og det bøvl er mere eller mindre non-existent i den løsning jeg har skitseret.

Derudover skal du alligevel have opsat noget ved dine alle dine vindueshuller - vinduer holder ikke så godt når de er fastgjort i batts ;-)


/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også