Støjisolering af oliefyr

Jeg vil i gang med et lille "projekt" der går ud på at støjdæmpe-/isolere vort oliefyr. Grunden til jeg har valgt at gøre dette er at vores soveværelse er lige ovenover fyret (som står i kælderen), og til tider kan det godt være lidt irriterende med den "rumlen" det giver i huset.

Der er naturligvis et tyndt lag isolering originalt i fyret (metalchassis med isolering indvendigt), men det er ikke meget.

Jeg har kigget grundigt på selve fyret for at få idéer til hvordan jeg skal gribe det an, og er nået frem til at jeg nok er nødt til at isolere udvendigt, idet der ikke er plads til mere isolering indvendigt (visse steder står selve kedlen helt op ad metalchassiets "væg").

Mit spørgsmål går nu på om der findes et materiale der egner sig til det jeg her skal bruge det til; altså et materiale der er holdbart, ser pænt ud når det nu skal sidde udvendigt, er til at arbejde med og forme, samt i det hele taget bare er godt til det jeg skal bruge det til?

Jeg går lidt med noget i denne stil i tankerne:

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/Lyddampningsplade/

Vil det mon egne sig til det?

Med venlig hilsen

 

Lars F.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil desværre ikke hjælpe om du så lagde en meter tyk isolering omkring dit fyr.
Støjen er en resonans der går igennem dit betongulv og faktisk rundt i hele huset, du høre det bare værst fordi i ligger i et værelse tæt på fyrrummet.
Skrevet af Håndværkeren på 31 mar 2011 17:26
Det vil desværre ikke hjælpe om du så lagde en meter tyk isolering omkring dit fyr.
Støjen er en resonans der går igennem dit betongulv og faktisk rundt i hele huset, du høre det bare værst fordi i ligger i et værelse tæt på fyrrummet.


Ja, du har nok ret, jeg har desværre selv tænkt tanken.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

"brølet" kommer fra flammen der brænder.
bygger du et skab rundt om den og isolerer med 100mm rockwool og laver en lydsluse den kan få frisk luft igennem burde den gøre meget ved dit problem.

Jacob
Meget af støjen fra "flammen" bliver forstærket af skorstenen, som en rumlen. Denne lyd går gennem de forskellige bygningsdele. Det er meget svært at dæmpe det.

Noget vil selvfølgelig kunne tages, som jacob siger.

Mvh Thomas Hansen

Det billigste vil nok være at flytte soveværelse til et andet rum, så kan du bruge det nuværende til gæsteværelse for svigermor
Skrevet af Jacob Antenne på 31 mar 2011 18:54
"brølet" kommer fra flammen der brænder.
bygger du et skab rundt om den og isolerer med 100mm rockwool og laver en lydsluse den kan få frisk luft igennem burde den gøre meget ved dit problem.


Okay - det må jeg lige give en tanke.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af Hansen7717 på 31 mar 2011 21:01
Meget af støjen fra "flammen" bliver forstærket af skorstenen, som en rumlen. Denne lyd går gennem de forskellige bygningsdele. Det er meget svært at dæmpe det.

Noget vil selvfølgelig kunne tages, som jacob siger.


Ja, du har ganske givet ret, dog er selve skorstenen ikke ud for soveværelset, så jeg tror på at noget af den rumlen vi hører, kommer fra selve brænderen/kedlen.
Problemet er jo også at en kælder som regel ikke har tæpper, møbler og andre lyddæmpende ting - derfor kommer der også hurtigt den der "ekko-rumle-lyd".

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af Jacob Antenne på 31 mar 2011 22:24
Man kan købe en "lydpotte" til skorstenen så brølet der dæmpes.


Det var måske en mulighed, tak for info.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af Håndværkeren på 01 apr 2011 08:41
Det billigste vil nok være at flytte soveværelse til et andet rum, så kan du bruge det nuværende til gæsteværelse for svigermor


Idéen er som sådan god nok, men heldigvis overnatter svigermor aldrig.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis