hurtigt beton/armerings spørgsmål

Jeg skal støbe gulv i min garage.

Underlaget er en blanding af stabilgrus og gamle murbrokker.

Jeg har tænkt mig at støbe et lag beton på 10 cm, direkte på jorden/underlaget.
Og så lægge et lag armeringsjern ca. midt i.

Beton bliver leveret på én gang.

Har jeg overset et eller andet vigtigt?


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gamle murbrokker er jo ikke de bedste, men hvis der ikke er væsentlige hulrum i laget og det hele er banket godt sammen så går det nok med det.
Men du skal jo overveje om overfladen skal klappes lidt med en skovl. Eller glittes med fald mod porten.
Og hvis du støber i disse dage skal betonnen afdækkes efterfølgende og måske skal du anvende varm beton.
Spørg din betonleverandør.
Og måske skal du tænke over at kanten i porten ikke over tid knuses af hjultrykket.
Der skal være en kant til porten, men ved at grave lidt dybere der, regner(!) jeg med at kanten kan holde til lidt.
Garagen kommer ikke rigtig til at blive brugt til bil-garage, men til værksted, så belastningen af gulvet bliver minimal.

Er der en metode til at gøre en beton-kant stærk?

Hvorfor skal betonen afdækkes? der er tag over garagen, så det regner ikke på den.

Betonen bliver jævnet med en vibrator-bjælke.

 

Ja udformningen. En skart vinkelret kant kvases let, En afrundet eller affaset kant er langt mere holdbar.
Det skal den for at undgå udtørring af betonen og fordi der er risiko for frost.
Men snak med leverandøren om det. De ved alt om den slags.
Afretning med vibratorbjælke giver meget ru overflade. Ikke velegnet som færdiggulv.
Afdækning med plastik er for at sikre, at betonen ikke tørre for hurtigt og dermed ikke opnår maksimal styrke. Hærdningsprocessen i betonen udvikler varme og dermed en for stor fordampning, hvis du ikke afdækker med plastik. Det tyndeste og billigste er godt nok.
Det udlægges så snart du kan træde på betonen uden at lave spor, normalt sidst på dagen hvis det er lagt om formiddagen eller tidligt næste morgen. Lad det lægge mindst en uge, men gerne to uger eller mere, så hærde betonen langsomt nok til at opnå den maksimale styrke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis