Muret væg indvendigt i hus fra 1925.


Hey alle, Som emnet siger skal jeg ha opmuret en indvendig væg i et hus fra 1925 og den nye væg skal fingres/flettes/mures sammen med de eksisterende vægge.

Det letteste ville jo være at bruge en standard KC50/50/700 mørtel, men da huset er gammelt er det jo sikkert bygget med mørtel på kalkbasis...

Ved godt at man normalt ikke anvender KC mørtel på gamle huse udvendigt, ved renovering af fuger feks. Men eneste begrundelse jeg er stødt på, er at KC mørtlerne er stærkere end stenene, så man risikerer knækkede sten ved sætninger...

Meen vi snakker indvendigt til denne opgave og der skulle ikke gerne komme sætninger i de indvendige vægge heller, så ville det være fint nok at mure op med KC mørtel?

Nogen inputs, foreslag eller erfaringer?

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Idefix.

Jeg ville ikke være bleg for at bruge kc mørtel, du kan jo evt. putte lidt mindre cement i, hvis du selv blander.

God vind.

Hej Poulsen

Jeg vil ikke selv blande simpelthen fordi det kun er en lille væg på 3,5meter, så jeg skal ikke bruge så forfærdeligt meget mørtel og så osse fordi jeg vil være sikker på ensartet konsistens hver gang

Hvad færdigblandinger angår, så er det ene mærke vel lige så godt/dårligt som det næste ikk? Mener de skal jo bare overholde styrken de er angivet til.

Har hørt et foreslag om at bruge murbindere mellem ny og gammel væg, lyder det som en god ide? eller er det bare spildt arbejde der ikke rigtigt ændre på noget?

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Hvis ikke du murer den nye væg ind i den gamle. "Det lyder ikke sådan", så skal der bindere i.


Hej Demant

Jo den nye væg bliver muret ind i de gamle vægge.
Troede ikke det var til at misforstå når jeg skrev:
"den nye væg skal fingres/flettes/mures sammen med de eksisterende vægge"

Væggen har været der tidligere, men en af de forrige ejere valgte desværre at rive den ned, så nu står jeg med alt arbejdet for at få en dejlig stue igen 

Alle de sten som tidligere har holdt væggene sammen, er bare blevet banket af helevejen ned og så smurt puds på, så vil fjerne fugerne omkring disse sten, pille stumperne ud og mure den nye mur ind i/sammen med de gamle mure som tidligere...

Så binderne er altså mere eller mindre ligegyldige, når bare væggene bliver muret sammen og KC-mørtel er helt fint til opgaven selvom resten er muret op i kalkmørtel..


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis