Udskiftning af varmeanlæg i gammelt hus

Hej alle

Jeg forsøger at blive klogere på fordele ulemper ved forskellige varmeanlæg i Køge.

Såvidt jeg har hørt findes der ikke fjernvarme, men kun gasvarme, i Køge by.

Spørgsmål 1. Lyder det korrekt?

Om der kun er gas er udskiftningsmulighederne af varmeanlægget fra olie til gas eller olie til varmepumpe.

Spørgsmål 2. Der er såvidt jeg forstår flere typer af varmepumpeanlæg. Hvad er forskellen og hvorfor er det flere typer? En af dem er vel den mest effektive.

Spørgsmål 3. Er der en begrænsning for hvor meget en varmepumpe kan varme op?

Spørgsmål 4. Hvad er det billigste alternativ gas eller varmepumpe? Der er tale om et hus med et højt forbrug, og investeringshorisonten er 10 år.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
varmepumper kan du dele op i jordvarme og luft luft varme..

begge dele kører rigtig godt forår sommer efterå,r men når vi har de hårde vintre som vi har haft på det sidste så falder ders CoP værdi til 1-2 om vinteren. dvs. at du får et sted mellem 1-2 kw pr.1 kw du betaler for..(jordvarme klare det bedre end luft til luft da jorden ikke bliver -15 grader som luften gør i perioder) men da el kw er utrolig dyre i danmark er gas stadig billiger eller omkring det samme..

problemet ved varmepumper er at de køre dårligst når det er størst brug for dem.. mange af dem har en "elkeddel" monteret for at de kan følge med når det er meget koldt.. og det er altså en dyr fornøjelse..

dertil kommer den høje installationspris.. jordvarme for man vel ikke under 100.000kr og den kræver en del plads..

et endet alternetiv var et pillefyr men det kræver lidt arbejde men billig opvarmning og relativ billig installation.. vel under det halve..

varmepumper er efter min mening kun det rigtige valg hvis du enten bor i et meget velisoleret hus eller hvis du har f.x brændeovn eller et fastbrændselsfyr som suplement om vinteren.

når det så er sagt så er varmepumper fremtiden.. men danmark er jo nok værdens dyreste land mht. el(selvom man får en lille rabat når man har elvarme).. og især når du siger i har et højt forbrug mener jeg ikke det er det rette valg for dig, men det er bare min mening og der er nok mange der er uenige
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis