Opsætning af vindbrædder

Jeg er ved at efterisolere loftet, og i den forbindelse hæves isoleringen med 145mm, derfor skal jeg have sat ekstra vindbrædder på så luften kommer ind over isoleringen.

Mit problem er imidlertid at jeg har en taghældning på ca 20%, det betyder at selv om jeg ligger på maven på mine gangplader og strækker mig så langt som jeg kan, kan jeg simpelthen ikke nå derud hvor vindbrædderne skal monteres.

Jeg tænker derfor på om det er lovligt - og / eller tilrådeligt at tage tagplader af for at montere fra ydersiden? På huset ligger der et asbest tag fra 1978, og det er netop ordet asbest der gør mig lidt betænkelig ved situationen.

Ellers hvis der er andre smarte metoder at montere vindbrædder hører jeg dem gerne.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo monterer de brædder inden du lagde det nye isoleringslag på. Så var der bedre plads.
Eller du kan vælge at monterer vindbrædderne fra undersiden. Ned med udhængsbrædderne. Det har iøvrigt osse den fordel at du se bort fra vejrudsigten.
Og vær du glad for at det er asbest. De plader holder 30 år mere. Asbesten er indkabslet i pladen og er fuldstændig ufarlig. Endda osse hvis du spiser den. :o)
Hej Per.

Vindbrædder bruges for at luften ikke skal blæse vandret ind i isolering, for så virker isolering ikke, vindbrædder er måske bare et fagudtryk for det behøver ikke være brædder, hvis du ser på Eurodan hus så bruger de hård isolering som er tæt tilskæret og Trelleborg huse bruger plade behandlet med tjære.

Altså du kan sådan set bruge hvad som helt, vælg dog noget som holder i længde.

Som tømrermester igennem mange år ved jeg meget om tagkonstruktioer og det vigtigste er at du har udluftning til dit loftrum, det kan fås igennem huller i murstens gavle eller som oftes i tagfoden. ( tagfoden er det sted hvor taget står på murværket, hvilket er på den bageste mur). Så tanken om at lukke for udluftninge i tagfoden kanvære en meget dårlig ide.

Nu ved jeg kun at du har et asbest tag og ikke vilken model eller hvordan dit hus ser ud.

Vh. Anders Dupont
Skru den nederste plade af og skub den op under den næste, så er der god plads at arbejde på, og du er sikker på du får det godt tæt ind imod spær osv. Jeg vil anbefale dig at købe Winwin plader til formålet, det er færdiglavede vindstop plade som skal tilpasse med en hobbykniv, og slås fast med klammer eller papsøm, og tætnes med bitumenfuge. De koster ca 70 kr stykket inkl moms.

http://www.lyrk.dk
Af med de nederste tagplader så du kan udføre arbejdet optimalt.

Jeg ville benytte hårde isoleringsbats til opgave, som så fikseres med en smule skum, det er super nemt at arbejde med, også optimere du jo din isolering så langt ud som muligt.

Alternativt kan winwin pladerne benyttes fra bygtjek, det er også en nem løsning for GDSére...
Gode forslag alle sammen

Jeg har dog allerede købt 125x25 trykkede brædder til formålet. Er først efterfølgende at jeg er blevet gjort opmærksom på vindbatts.

Men jeg må af med de nederste tagplader, da jeg ikke kan fjerne udhængsbrædderne, de er monteret oppefra og kan ikke fjernes uden at ødelægge dem.

Tak for alle de fine råd i er kommet med
Det er også meget nemmere lige at løse et par tagplader af gangen og skubbe dem op under de overliggende plader, så er det også meget nemt at lukke taget igen løbende som brædderne kommer på.

God arbejdslyst...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis