Træterrasse, med dette "mønster"

Hej med jer...

Vi skal inden længe igang med at bygge en/to terrasser, den ene skal hæves ca 1m over jorden den anden(den mindste) skal lægges ovenpå en eksisterende fliseterrasse og hæves ca 15 cm for at de begge har niveau med vores døre.

Problemet er at vi aldrig har bygget sådan en før, vi har ikke nogen tegning men vi har naturligvis masser af gå på mod.

Er der nogen her der kan komme med nogle gode ideer, links, hvis der er nogen der ligger inde med en tegning til sådan en terrasse, alt er meget velkommen da vi starter næsten helt på bar bund.

Vi har stolper i trykket træ fra en nedlagt carport. Selve belægningen bliver en slags hårdtræ, vi har ikke bestemt os endnu.

Tvivlen er mest om opbygning af strøer og afstande mellem stolper. Vi montere en rem på husmurene og vatter ud fra dem.

Her en fritegning af mønster:

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner lidt det som jeg stod med for 5 år siden.
Jeg besluttede mig for at vælte den gamle terrasse, og slå en ny op. Lettere sagt end gjort.
Men efter man kom igang med at måle og regne, så gik det som smurt.

Jeg lavede en hævet vinkel-terrasse på godt 30kvm. Bygge-tegning forefindes dog ikke. Men jeg skal da prøve at knipse nogle billeder, og linke dem til dig. Måske det kan give lidt vejledning.
En detalje...

Jeg vil anbefale dig at lægge en 100x100 stolpe rundt i hele kanten - så har du noget at gøre rækværk fast i hvis du skal have det.

Jeg har fortrudt jeg ikke gjorde det på min egen - men gjorde det så på sønnikes :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil bare gøre opmærksom på at du kan finde detaljerede gennemgang af terrasseprojekter på gørdetselv.dk. Meget detaljeret, hvor stort set alt fra pris til opbygning og udførelse belyses.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej Stumbi oa.
Husk endelig(hvis ikke allerede for sent) murpap mellem eksisterende fliser og strøer/eller deres understøttelse. Skulle vist også være mellem rem og mur, men det kan jeg forstå er en postgang for sent.
Fik du løst problemet med strø. Umiddelbart tænker jeg at udfordringen ligger i at få understøttelse af de to brædder til "indramningen".
Hvis du valgte en hårdttræ sort kan jeg varmt anbefale at bruge propper. Det giver en pæn ekstraudgift, men er i mine øjne det værd. Det ekstra arbejde er ikke så voldsomt. I mange vejledninger står at man skal bruge stemmejern for at fjerne overskydende prop, men jeg har uden problemer brugt en el-høvl til dette.
Vælger du at forsænke skruerne så gør dig selv den tjeneste at få dem 2-3 mm under niveau.
Så har du mulighed for at køre en gulvsliber over terrassen et par gange hvis du synes den trænger til en gennemgående opfriskning.
VH og rigtig god arbejdslyst.
Peter
Hej alle.

Jeg takker for indput og råd.

Ja jeg har sat remmen op, havde i første omgang ikke lagt murpap imellem men fik lirket et par striber ned hver 1/2 meter.

Ja det er sandt at det er de brædder der ligger i "indramningen". Jeg tror at løsningen er at lægge en ekstra stø i passende afstand, og så lægge strø"stumper" mellem den yderste og den ekstra strø.

Jeg har abb. på gør det selv men den slags detaljer har de ikke rigtig med, syntes jeg.

Lige nu bøvler jeg lidt med at få rettet det til så det bliver vinkeret/kvardratisk. Har anvendt 3-4-5 metoden men det driller lidt når jeg skal kontrolmåle diagonalt mellem hjørnerne. Men men, jeg er ikke lige sådan at slå ud af kurs, så jeg fortsætter når min datters 18 års fødselsdag er holdt i aften.

Vi har valgt/vælger nok thermo ask som belægning, rent og skær ud fra at vi syntes det er det pænester.
Om det bliver med propper ved jeg ikke endnu, det er trods alt ca 50m2 i alt.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis