100% nøjagtige huller - evt. med overfræser.

Jeg skal have lavet en del huller i noget MDF plade (til nogle højtale-enheder)
på fx. 103mm

De skal være 100% i skabet, da de har en synlig kant.

Hvordan kan jeg gøre dette?
Min overfræser kan ikke, så vidt jeg ved, lave cirkulært arbejde, i så små dimensioner (Bosch POF 1200 AE)

Til de mindre enheder, har jeg brugt et kopbor.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du laver en skabelon og så fræser du efter den med din overfræser.
Men man kan fint få kop bor i store størrelser

Jacob
Jeg prøvede lige hurtigt at lave en ny bund til min overfræser, af MDF.

På den målte jeg ud fra fræsejernet og til center af det hul jeg skulle lave, og satte en "pal" i.
I mit emne, borede jeg et hul hvor palen passede stramt ned i, og vupti.

100% cirkel på under 5 min.
Ja bortset fra at du løsner den del du har fikseret din overfræser med. så den sidste cm bliver i frihånd.

Jacob
Bare spænd en offerplade på nedenunder, som er tykkere end dit jern når ned og som din "pal" har fat i. Så er det ikke i frihånd og din cirkel bliver perfekt

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Annonce
ja jeg bruger også "offerplade" metoden.. virker perfekt

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Torbenc.

Du skriver om at lave nøjagtige huller, sådan har man gjort til F.eks. hængsler dem med runde ender om du kender sådanne, da jeg stod i lære for godt 40 år siden:

1.

Tag en egnet plade og skru dit "hængsel" eller i dit tilfælde din højtaler enhed på med en to/tre/ små skruer, så vidt så godt.

2.

Brug din overfræser om du er fortrolig med en sådan (kender jo ikke dine forudsætninger om at bruge en sådan)

Og "kør/fræs den rigtige vej rundt, du mærker hurtigt hvis du ikke gør dette, vil du få en skabelon med nogle grimme hakker i"

Og brug den med anløbs-ringen og "kør/fræs uden om din enhed" når dette er gjort har du en nøjagtig kopi du kan bruge, vel at mærke at du ikke skifter kopiring/bor undervejs.

Vigtigt at fræse lidt i dybden ad gangen.

3.

Er du måske lidt usikker så prøv/øve dig lidt med et lidt mindre betydnings-fuldt emne, efter eget valg.

Håber dette ar anskuelig gjort hvordan du kan gøre.

PS:

Mdf. plade/krydsfiner sløver en del når du skal fræser, så hav et reserve bor ved hånden under processen.

Kender ikke lige den model du har, men er der en "stang" med en spids som en passer kan denne jo også bruges, ville måske være det aller nemmeste.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis