Er der noget der hedder "ugrammatisk korrekt"?

Der er da ikke noget der hedder ugrammatisk korrekt, eller kan det godt betyde det samme som grammatisk ukorrekt?

LIFT-EAT-REST-REPEAT

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan aldrig blive ugrammatisk. Meningen er at man vil beskrive grammatikken og den kan være korrekt eller ukorrekt.
Men iøvrigt er det plagsomt, som vort sprog voldtages på det groveste , også af folk, der burde vide bedre, f.eks. journalister.

Med venlig hilsen
ktm

Prøv at bytte grammatisk ud med et andet ord, eksempelvis matematisk, filosofisk eller logisk og se om det giver mening.

Det gør det vist ikke.

Så om noget er korrekt eller ikke korrekt har ikke erstattes med om man taler om begrebet ("grammatik") eller om alt andet end begrebet ("ugrammatik").
>>Lars ON Nudansk ordbog er nu ikke helt enig med dig omkring ordet logisk/ulogisk :-)

Det fikser jeg...
Det var nemlig ret sjovt faktisk. Jeg sad ved siden af en pige der så siger: Jeg hader bare når folk snakker ugrammatisk korrekt.

Hun er nu snu nok, det er ikke det, men uheldigt lige at komme til at fumle i gramatikken i lige dén sætning. Og det var IKKE med vilje.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

ja man kan jo nemt komme til at lave en ordvendt omstilling,

øhhh, jeg mener omvendt ordstilling

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

ordvendt omstilling - den var god. Hvis du ikke havde skrevet nedenunder, så havde jeg ikke opdaget den var skrevet forkert. Sjovt når hjernen lige driller, og på samme måde er det jo med den ugrammatiske korrekte.
Vil dog så også sige at journalister mm. laver alt for mange nu om dage. De burde være bedre trænet i det danske sprog!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis