Forkortelser

Er der nogen der har kendskab til hvornår, hvorfor og betydningen af de forskellige forkortelser S/Y, M/S, osv...

Må jeg eksempelvis kalde min sejlbåd S / Y Elvira, eller er der bestemte krav eller regler?

Gør det rigtigt fra starten!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S/Y står for Sejl Yaght
M/S står for Motor Sejler
M/Y står for Motor Yaght
Det er op til dig selv hvad du vil kalde din båd, men faktisk må du ikke sejle med et flag hvor der står S / Y der må godt stå Y/F for Yaght Flag. Det er nogle knudrede regler lavet af nogle skrivebords Generaler der ikke aner en dyt om både.
Der er også S/S Steamship. M/S Motor skib

Yacht flaget et det danske orlogsflag (Split og en dybere rød farve end alm. flag )
med broderet Y/F.
Det er det eneste splitflag der må bruges af private.
Før 1957 skulle der søges om tilladelse for at bruge det på din båd.
Idag må det bruges af private herboende danske tilhørende både, vis du lejer den ud eller bruger båden til andet erhverv må det heller ikke bruges.
Og skal et Yaght flag føres korekt, skal snippen lige kunne nå vandet når det er vindstille, på en sejlbåd der har det på hækken.
Men tilbage til dit spørgsmål, du må kalde dit skiw lige hvad du har lyst til, eks. S/Y Trug.

MT Motor Tanker.
SS Steam Ship
DS Damp Skib
TT Turbine tanker

DMDNSO Det Må Du Nok Spørge Om

Fregatten Jylland ville gerne, men måtte ikke, fører splitflag, da den blev genindviet. De kunne have lade den registere og indmelde i den lokale sejlklub, så havde det været i orden, men det ville man ikke.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis