Pillefyr hvad skal jeg regne med?

Hejsa

Som jeg i et tidligere indlæg skrev har vi en ældre gaskedel som jeg har set mig gal på (bruger for meget)

Selvom vi ikke fyrer særlig meget så sluger den en del gas. Den har alderen til at blive skiftet men jeg er blevet mere tændt på at skifte til et pillefyr. Vi bor i et område hvor der ikke er tilslutningspligt til gas.

Huset er på 170 kvm med kælder. Der er gulvarme i store dele af huset men da vi har en brændeovn som kører meget af tiden er det reelt kun gulvarmen i vores badeværelse som kører hele tiden (undtagen sommer). Derud over kører der 2 radiator i soveværelse men det er så det.

Hvor meget skal man regne med at fyrer for hvis man bruger et pillefyr? Vi er 2 voksen så solvarme er ikke helt så aktuelt endnu.

Og hvilket anlæg kan I anbefale? Jeg kunne godt tænke mig et hvor jeg kunne fyrer med piller, kirsebærsten og evt flis hvis det blev aktuelt

Joshva

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vi fyrer 145 kvm op for 9000 årligt gen.snit over 5 år med 12 meter mellem fyr og hus. Hulmursisolering men kun 200 mm på loftet og masser af gulvvarme. Prøv nordjysk bioenergi. De er seriøse. Du behøver ikke en brænder der er større end 15-16 kW. Jeg vil ikke råde dig til hverken kirsebær- eller svedskesten eller korn eller flis. De førstnævnte slagger en del og flisen kræver en større snegl. Hvis du finder en pille (feks. Barlinek) med høj energi og passer dit fyr med rengøring, sammen emd et kvalitetsanlæg, har du stabil og ensartet forsyning. Og så har vi smidt brændeovnen ud. Det var spild af gode kræfter da vi fik pillefyr, selvom det er hyggeligt.

Flis kan du se HELT bort fra i et lille villafyr. Det kræver et voldsomt anlæg og giver rigtig mange følgeproblemer og megen aske.
Kig lidt på denne side: http://www.stokerpro.dk/index.php

Der finder du omtale af mange typer anlæg, og du kan ud for mange deltagere se, hvor meget de bruger. Det er meget svært at vurdere, hvor meget du skal bruge af brændsel, når man ikke kender mere til dit hus og især isoleringstilstanden.

Men sørg for at få et anlæg, der selv kan tænde op efter pause. Du skal bestemt ikke overdimentionere anlægget, tværtimod. Et pillefyr arbejder bedst på noget nær fuld ydelse. Fedtfyring i en for stor kedel er meget uøkonomisk.

Du skal også kunne opbevare pillerne under tag, helst inden døre, 3-4 paller svarende til små 3-4 tons. Det giver en bedre pris.

Med venlig hilsen
ktm

For hver m3 gas du bruger skal du bruge ca. 1,15 kg. piller á 2 kr. pr kg.

Så for hver 1.000 m3 gas du bruger vil du med piller kunne spare:

1000 m3 gas x 1,15 kg piller/ m3 gas = 1.150 kg piller

1000 m3 gas x 4,7 kr/m3 - 1.150 kg piller x 2 kr/kg piller = 4.700 kr - 2.300 kr = 2.400 kr.

Det er runde tal med forbehold.

Du skriver 4.7 kr/m3. Er det gassen du beregner da vi skal give lidt over 9 kr pr m3 hos Dong. Så ville bespareslen jo være noget større

MVH
Joshva
Koster naturgas ikke i omegnen af 8,50 kr. pr m3 , og skal der ikke ca 2,3 kg træpiller
 til at erstatte en m3 n-gas?

mvh jens
Godt jeg sagde med forbehold :-)

Gasprisen er eksempel for virksomhed - så den rigtige pris skal ind i stedet for de 469 øre som fremgår af linket

http://www.ke.dk/portal/page/portal/Erhverv/Gas/Priser%20på%20gas%202011?page=913€

omregningen for gas til piller er ud fra 5,2 kwh pr m3 gas
http://www.ke.dk/portal/page/portal/Privat/Gas/Priser_paa_gas2010?page=903

TRæpiller 4,5 kwh pr. kilo, så 5,2/4,5 = 1,15

Dit regneeksempel er hvis du omregner kilo/kilo men i dette eksempel regnes der med m3 gas og ikke kilo gas.

Jeg bruger ikke gas, så kender ikke listepriserne - men det afregnes efter mine oplysninger i m3.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis