Nedgravet regnvandsopsamling

Hej

Jeg går og overvejer at lave et nedgravet regnvandsopsamlingsanlæg, det skal bruges til at vande planerne i haven.


Jeg har søgt lidt på nettet og har ikke kunnet finde noget billigere end ca. 10000kr. for 1m3. Det er mere end jeg vil betale for det.

Nogen som kan sammensætte et billigere komplet anlæg?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Find en brugt palletank på dba, gør den ren og grav et hul til den. Køb en billig pumpe i Harald plus noget billigt mink-slange til nedgravning (20 mm PEL-rør) til at føre vandet frem til dine tappesteder - så tror jeg du er nede med ca. 1500.-

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

>mink-slange til nedgravning (20 mm PEL-rør)
Hmm, ved du om HN skulle have det, jeg kan umiddelbart ikke finde det?
Det kan du få ved enhver assorteret produkthandel der leverer til landbrug og/el industri - mange af online forhandlerne til vvs har det også.

Afhængigt af hvor mange ruller du skal bruge bør du ikke give mere end 5 kr/meter

De gode steder har også fittings der passer generisk til både tank og udtag f.ex agrometer i varde som jeg kun kan anbefale - skarpe priser og god vejledning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Palletank: Ja tak
Brugt palletank: Nej tak! - du ved ikke hvad den har været brugt til og selvom den bliver vasket grundigt, kan kemikalier, olie mm næppe fjernes helt. 
Men hvor man lige finder en ny palletank - her skal man nok have kontakter til et kemikaliefirma eller dem, der laver tankene.

Men hvis du graver en palletank ned, skal du bygge en kasse, som kan modstå presset fra jorden omkring - det kan palletanken i sig selv ikke.

VH
Annonce
Her netop selv investeret i pelrør/slanger. http://www.p-lindberg.dk/ var de billigste jeg kunne finde...

 Henning, Lolland

Hvis man bare graver en palletank ned i jorden, vil den kollapse, og jorden falde sammen omkring den. Ikke når den er fyldt, men når den er tom, er der et stort pres fra siderne. Det er prøvet før!

Jeg skal selv i gang med at installere regnvandsopsamling (mens jeg går og venter på solvarme/el paneler til mit solenergi projekt). Jeg vil have noget ordentligt, så det holder.

Overvejer tre typer: Graf, Roth eller Nyrup Plast. Umiddelbart lader det til at Graf er det mest udviklede, og giver mest for pengene. De har endda et modul til drikkevand, som dog ikke er godkendt i Danmark - endnu. Men det kan eftermonteres, når det en gang bliver godkent.

Graf giver 15 års garanti, men det betyder ikke at systemets levetid er præcis 15 år. Og skal det serviceres, er det nok billigere end at installere det helt forfra. Så det er nok en lang tilbagebetalingstid, men ligesom med solvarme og sol-el, så er det indtægt fra den dag det er betalt hjem. Fastforrentet lån i nutidskroner, med inflation og stigende priser på energi og vand er med til at afkorte den reelle tilbagebetalingstid.

Hvis man forventer en komplet løsning til under 10000 kr, så må man også forvente at levetiden er begrænset, og mulighederne for anvendelse ligeså. Havevanding bruger vi stort set ikke, det er primært toiletskyl og tøjvask der er de store forbrugere her. Hvis vandet kunne blive rent nok til brusebad og opvaskemaskine, så er der ikke meget vandforbrug tilbage.

En sidegevinst er, at når det regner meget og kloakerne belastes hårdt, så vil der være en vis buffer-effekt, som er større, jo flere der installerer regnvandsopsamling. Jeg har tænkt mig at regnvandssystemets overløb skal gå til en faskine, og først når både regnvandsbeholder er fyldt, og dernæst faskinen også er fyldt, vil vandet løbe videre til kloaken.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af osolemio på 08 apr 2011 09:52
Hvis man bare graver en palletank ned i jorden, vil den kollapse, og jorden falde sammen omkring den. Ikke når den er fyldt, men når den er tom, er der et stort pres fra siderne. Det er prøvet før!


Bedre sent and aldrig at svare på denne, men har aldrig fået mail på at der var yderligere svar i tråden.

Trådstarter spurgte på et lavpraktisk alternativ til de dyre løsninger (som du selv opremser) til noget der kan lave opsamling til havevanding.

Udfordringen mht kollaps er jo ikke svær at løse - beton rundt om + ovenpå med mulighed for et inspektionshul - så tror jeg måske han er oppe på 2000.- ift mit oprindelige budgetforslag.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis