Dræn ved betonfliser

Vi er ved at få bygget et nyt hus, og har i forbindelse med jordbundsundersøgelsen fået at vide, at der enten skal lægges dræn rundt om huset, eller også skal der lægges fliser 1 m. ud hele vejen rundt om huset.
Vi har valgt at betale for at få lagt dræn, så vi er på den sikre side. Samtidig vil vi gerne have lavet en flisegang rundt om hele huset samt et flisebelagt område ved terassen.
Nu har håndværkeren sagt, at det er bedst at lægge drænet der, hvor fliserne slutter - altså ca. en m. væk fra huset og noget længere væk ved terassen. Vi har ikke selv forstand på det, men min far mener, at drænet skal ligge helt inde ved soklen uanset om der er fliser eller ej, så soklen er beskyttet.
Hvor mener I, at det vil være mest korrekt at lægge drænet?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Jeg ville lægge drænet der, hvor fliserne slutter. Læg fliserne med en smule hældning væk fra huset.
Lægger du drænet inde ved væggen, skal vandet hele vejen ind under fliserne, før det kan ledes væk.
Fliserne, med hældning væk fra huset, vil forhindre regnvandet i at synke ned langs soklen, men føre det direkte ud til drænet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har selv lagt mit for enden af fliserne og ikke inde ved soklen.

hvis du har 1-2 cm. fald pr. meter vil vandet "falde" ned på flisen og løbe ud i dit dræn.

Alternativt kan du jo ligge et dræn begge steder... hellere safe than sorry og når man er igang er det ikke det største arbejde.

HN har drænene i pakker af 3m til 3-400 kr. og det må da siges at være billigt sluppet for at kunne sove roligt om natten :-)

Mvh Martin :-)
Tak for jeres svar.
Vi skal give 10.000 kr for at få lagt dræn gennem byggefirmaet selvom de i forvejen er ved at grave ud til huset. Jeg er bange for, at de ikke vil acceptere, at vi kommer med dræn fra HN, selv om det lyder som en væsentlig billigere løsning. Så jeg tror vi må nøjes med et dræn, og håbe på det bedste.
Jeg tror vi lægger det der, hvor fliserne slutter og satser på, at det meste løber ud i drænet.
et dræn langs med soklen er helt klart det bedste, hvis det vel og mærke er lavet rigtigt. et overfladedræn 1 m fra soklen vil kun tage det regnvand som kan nå at finde i drænet inden det siver længere ned i jorden og ind mod soklen.

hvis i kun skal betale 10.000 ekstra for at få lavet omfangsdræn rundt om huset nu, så er det da bare med at springe på, omfangsdræn kan hurtigt blive en meget dyr fornøjelse bagefter.

jeg ville helt klart anbefale jer et rigtigt omfangsdræn.
Annonce
Til JR-Anlæg
Tak for svaret.
Vi har valgt at takke ja til et rigtigt omfangsdræn, men vi er bare ikke helt enige med byggefirmaet om, hvor det skal lægges.
De vil som skrevet lægge det der, hvor fliserne slutter og ikke inde ved soklen, hvilket vi har accepteret i dag.
Men når vi nu får endnu en melding om, at omfangsdrænet skal lægges inde ved soklen, bliver jeg da igen i tvivl om beslutningen.
Jeg tror lige, at jeg ringer og tager en snak med byggelederen igen i morgen.
Tror lige du skal have helt fat i, hvad det egentlig er vi taler om.

Er det et hus med kælder? Ja så er jeg enig JR, men så er vi nede i noget med omkring 3 meters dybde, og så lyder 10.000 som et overordentlig billigt tilbud, som du bare skal slå til, især hvis det indbefatter afløb til kloak.

Hvis det bare er et etplanshus, der ligger i et fugtigt område og man vil sikre at vandet kan forsvinde fra soklen, vil jeg fastholde min teori.
Jeg er bange for at vi taler om 2 forskellige scenarier.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er bare et almindeligt etplans hus.
Men der er vist nok megt fed ler på grunden, og der skal lægges dræn for at sikre et konstant vandindhold, så vi undgår sætningsskader i fremtiden.
Jeg har lige været ved at læse i vores geotekniske rapport, hvilket jeg vist skulle have gjort noget før. Der står nemlig helt præcist hvor drænet skal lægges - nemlig på foden af fundamentet med forbindelse til det kapillarbrydende lag under gulvene. Der er oven i købet en fin lille tegning af, hvordan det skal være.
Så jeg må vist have fat i vores byggeleder i morgen og sikre mig, at han har fået og læst denne rapport. Der er nemlig også nogle særlige funderingsforhold og nogle generelle forholdsregler, som skal tages i forbindelse med byggeriet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis