nagler i træbåd

mine kobbernagler i min båd er meget irrede (at se indvendig).  Når jeg skraber på dem falder der kobberflager af toppen af naglen.
Er der en der kan fortælle mig:
Kan jeg selv udskifte dem?
Hvor kan jeg finde en god instruktion om dette arbejde?
Hvilket værktøj skal bruges til arbejdet?
Hvor kan jeg købe det jeg skal bruge?

På forhånd tak

HP

Ejer af 26 fod Huskey fra 1974




venlig hilsen

Henning Peter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til Klinker?
I så fald køber du søm og klinker hos eks. masnedø marinecenter.
Værktøj er: Klink hammer/hammer og noget til at lave modhold eks. et stykke jernstang der spidser ind i enden til sømmets diameter.

indstruktion? Prøv at få en både bygger til at vise dig det. Det er såmend ikke så svært men det kræver at du gør det rigtigt for at få det til at stramme rigtigt op. Princippet er at du slår sømmet igennem udefra, så ligger du klinken på, herefter klipper du sømmet af i passende længde. så slår du på sømmet med hammeren (brug både for og bagsiden) indefra mens en anden holder kræftigt imod udefra med modholdet, der skal slås jevnt på en måde så sømmet flader ud over klinken og trækker enden til.

Pøj Pøj ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Det er nu ikke lige den rigtige fremgangsmåde, sømmet slås i og når spidsen kommer igennem sættes skiven på, og der holdes igen med et modhold, men sømmet slå resten af vejen i. Det er for at trække bordene sammen og skiven holder fast i sømmet, så det forbliver sammenholdt.Derefter klippes sømmet 1 mm ca over skiven, en person holder modhold udv. på sømmet, mens en anden med en lille hammer danner et hoved på sømmet. Det er altså skiven der i første omgang trækker tingene sammen og den sidste nitning er kun en sikkerhed.
Du skal bruge dette værktøj.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Arg.. Ja ja selvfølgelig!!! havde lige glemt at nævne modhold indv.... MINDRE DETALJE... nå ikke ;-)
Så'n går det når man forsøger at være klog søndag morgen, dagen der på...øv.
(har ellers klinket en del selv så jeg troede jeg kunne rutinen i "søvne" men ak... jeg må nok holde mig til kun at klinke vågen tilstand)

Til Henning Peter:
På lynæs' billede er også en a4 rustfri blod med undersinket hoved, det er også en rigtig god løsning der holder, og det er måske i virkeligheden en lettere løsning for dig. Jeg vil om ik andet anbefale det helt ude ved spunningen da det næsten er umuligt at komme til at klinke der.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Tak for jeres gode svar og flotte billed af remedier. Nu ved jeg mere end før takket værre al den knowhow der er til rådighed

Er der ikke noget med at når man bore hul til en ny nagle skal hullet have mindre diameter end naglen? men hvad så når man udskifter en nagle - der vil hullet og nagle have samme diameter og skal den dyppes i olie eller lak?

I søndags fik jeg en ældre gut op i båden for at kigge på naglerne - han sagde at de ikke dårlige ud. Sjovt nok havde han set da vores båd blev bygget i Nykøbing Falster i 1972 -1974

venlig hilsen

Henning Peter
Man borer efter fladen på naglen. Bruger man et eksisterende hul vikles en lille tot bomuld om naglen, lige under hovedet, ikke mere end at det ikke ses, når naglen er slået i.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis