Dimensionering af carport

Hej

Jeg skal have lavet en carport med tilhørende skur, og er gået i gang med selv at tegne byggeriet. Gider ikke købe en færdigpakke. Men nu er jeg jo ikke byggetekniker, så kunne godt tænke mig at vide, om det er dimensioneret godt nok, så det ikke falder sammen ved første vindpust.

Det bliver bygget med et fladt/skråt let tag med en hældning på 5-10 grader faldende mod den ene lang side. Jeg har tænkt mig at bygge grundkonstruktionen op på følgende måde:

Stolper: 100x100 monteret på betonstolpefødder
Rem:     45x145/195
Spær:    45x95/125

Jeg har følgende spørgsmål:

1. Er en stolpeafstand på 2 meter tilstrækkelig
2. Er en spærafstand på 1 meter tilstrækkelig
3. Er dimensionen på en rem på 45x145 og på et spær på 45x95 tilstrækkelig
4. Hvor vil i placere vindkryds

Se tegning forneden

På forhånd tak

Carsten


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu fører det nok lidt for vidt at gennemgå hele projektet.

 

Men ihvertfald er spærdimensionerne alt for små.

 

Over skuret skal de være mindst 45 x 220 mm.

 

Om spærdimensioner se her: ww.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm 

  

Om remme se her: (Det er godt nok limtræ, men gode nok som vejledende værdier): http://www.lilleheden.dk/dk/dimensionering.asp?id=2

 P røv at kikke lidt på de tabeller.

 

Du skylder at fortælle hvad der skal på taget?

Og om  spærene skal være delte over den bærende skillevæg.

 

Endeligt kan en almindelig 100x100 mm stolpe i 2,5 m længde bære 1000 kg. Så med snelast og det hele ville det kun være nødvendigt med 6 stolper.

Så det der afgør stolpernes antal er hvor kraftige du ønsker remmene skal være.

Hej

Tak for svaret. Kan se, at bjælkespærrene er lidt for små. Var blevet inspireret af en tegning på nettet, hvor de havde brugt 45x95 ved en spændvidde på 3 meter. Jeg har nu også fået fat i bogen "Træspær 1". Heri kan jeg se, at en bjælke på 45x195 må bruges til 3,9 m. ved 80 cm afstand. Nu er det jeg tænkte, om det er ok at bruge spærtræ i længden 720 cm, når der er understøtning på midten (jeg justerer lidt i bredden af skuret, så jeg undgår samling over den midterste rem).

Det giver så følgende ændringer:

1. Bjælkespær: 45x195 med spændvidderne 330 og 360-370 (der bruges hel længde bjælkespær på 720) og afstand 80 cm.
2. Rem: 45x245 rem i fuldlængde
3. Stolper: 4-5 stk. i hver række (100x100) (stolper i venstre side 285 cm og den højre række på 220 cm, hvilket giver en hældning på 5 grader).
4. Taget bliver et let tag af stålprofiler - dem jeg har fundet pt vejer mellem 3,9 til 5,8 kg/m2 
  

Der kommer løsholter på 50x100 og brædder mellem stolperne omkring skuret.



 Ser det bedre ud med de ændringer?

Nu kender jeg ikke "Træspær !", men jeg ved næsten hvad der astår i den.
Men hvis du følger den skal det nok gå godt.

Umiddellbart mener jeg at 3 stolper under remmen til venstre er alt nok til den dimension. Osse fordi det jo nærmest er umuligt at åbne bildørene i den mod stolperne vendene side hvis der står en skov af stolper.

Endvidere betyder det at du bruge spær i fuld længde at de bliver skaldt "Kontinuerlige" og Spændvidderne kan øges 10% i forhold til hvad der fremgår af tabellerne,
Mener længden på spærtræ, er max 6 meter.
Ellers skulle de komme fra spærfabrik, samlet med de klamper de bruger.

Det var hvad jeg kunne få, da jeg lavede carport, til rem, jeg valgte gitterspær.

Har du ikke et skillerum på tværs i bygningen, så halver du jo spændet, hvis de hviler, og er samlet derpå.
mvh jens
Hej

Det vil sige, at selvom bjælkespærrene hviler på den midterste rem, så kan man ikke gå op på dobbelt længde for det samlede stykke.

je_ns: Har fundet konstruktionstræ i længden op til 7,2 m bl.a. her: http://www.roldskov.dk/sw186.asp . Så havde derfor tænkt mig at bruge hele stykker i stedet for samling over den midterste rem.
Annonce
Nu er der jo mange fordele ved at være jyde, je_ns.
En af dem er at spærtræ på op til 7.2 meters længde er lagervare på f.eks. Rold. Savværk.
Og skal spærene være endnu længere fælder de bare nogle længere træer.
Flere trælaster har også spærtræ i over 6m på lager, men til en lidt højere pris pr. m end under 6m...
Hej. Jeg skal ikke gøre mig klog på dine dimensioner, men jeg har selv bygget en carport med skur. Har brugt 150x150 stolper, fordi jeg syntes at 100x100 synsmæssigt giver udtryk af en "billig" carport. Merudgiften er ikke så høj, men det giver udtryk at en godt bygget carport. Købt ru, derefter højlet og faset på kanterne. Det ser flot ud. Skal se om jeg kan finde nogle billeder og uploade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis