Hæve græsplanen lidt op ?

Hej LDS're

Jeg skal have niveauleret vores old gamle græsplæne inden vi skal holde konfirmationmidt i Maj så jeg kan lægge plader ud som gulv i 2 stk. 4x8 meter telte.

Skal jeg bare købe nogle ton f.eks. herfra som kan hælde det ind over hækken til vist nok en rimelig pris?

Jævne det ud og fræse løs derefter eller ?

Det er planen at der skal sås eller rulles græs efter konfirmationen og helst undgå det rene mudderbad underkonfirmationen.


Hvad skal jeg egentligt købe.

Harpet Muljord, kan jeg bare fræse det rundt, rulle det grundigt og kaste græsfrø på.

Er det håbløst forældet med græsfrø, på TV er det jo rullegræs hvergang?


Hvad er Bentonit Granulat til ?

Er ikke den store haj til haven, det kommer nok engang når jeg skal på pension




I am so full of it.....

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvom du skynder alt det du kan med at fræse og så græs, vil den først være brugbar en gang i slutningen af juni måned. Det afhænger af jordtemperaturen der skal være på mindst 7 + hele døgnet for at græs kan spire og gro, så hele maj måned vil gå med det.
Så må du hellere vælge rullegræs, hvis du altså har råd !
Rullegræs vil ikke nå at sætte sig ordentligt på en måned til at det er en plausibel løsning - udover at det selvfølgelig koster spidsen.

Overordnet bør du overveje hvor meget slid du er indstillet på hvis det hele skal omlæggges efter konfirmationen, uanset kan du sagtens reparere på din eksisterende plæne som har den fordel at den er nøjagtig tilpasset forholdene i lige netop din have - og som vejret er lige nu kribler det under overfladen - i vores have er græsset igang. Men du har travlt for at kunne nå at få den form til konfirmationstiden!

Slå plænen så kort som muligt med opsamler og kør derefter over det hele 2 gange på kryds med en vertikalskærer som indstilles til ikke at gå dybere end 0-1 cm!!! Lej en benzindrevet, dem til el er ikke noget værd. Riv alt affald sammen og kør det væk og giv det en god gang npk gødning. Hvis det ikke regner hurtigt efter du har spredt gødningen må du ud med haveslangen - gødningen er intet værd mens den ligger på overfladen - det skal opløses og ned i jorden - solen klarer resten.

De værste huller kan udjævnes 1 cm ad gangen med topdressing - evt med lidt eftersåning men det kan ikke nå at gøre ret meget mere end at spire - du må ikke strø mere jord ud før græsset er vokset op igennem det. Du kan også med fordel tromle plænen for at jævne den. At tromle sin plæne holder også mosset tilbage (modsat de stakler der tror det hjælper at strø kalk ud).

Hvis det stadig er meget ujævnt kan du der hvor du skal udlægge plader kompensere ved at nivellere med nogle fliser under pladerne.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Går opgaven ud på at rette underlaget af til gulv under konfirmationen og derefter omlægning af græsplænen ?

Hvis det er opgaven ville jeg vælge at bestille et læs sand (ikke strandsand), som rettes af og tromles. Her ovenpå lægges gulvet.

Når festen er ovre kan du jævne sandet ud over hele plænen i et tyndt lag, rette det af og tromle (evt. efterså med græs før du tromler).

Hvis det ikke er tilstrækkelig fornyelse af plænen kan du efter du har jævnet sandet ud fræse det med, men husk at en veletableret plæne får du ikke bugt med med en almindelig 3 HK havefræser. Der skal mere alvorlige sager til. 
Lige netop LarsOn.  metoden har vi brugt før for et par år siden til den mellemstes konfirmation helt efter samme princip som du beskriver dog med bakkesand, det var udemærket til festen men da jeg bare lod det ligge på græsset ødelage det græsset ret meget. jeg tror de små sten kneb rødder og græs over.

Men jeg tror det bliver en kombination af hvad I alle tre foreslår, så i første omgang hælder jeg resten af mit bakkesand ud og jævner så jeg kan bruge mine plader til konfirmationen som gulv.

Derefter tror jeg der skal bestilles noget jord og lejes en god fræser og så skal der såes en ny plæne, kan man gøre dette i Maj?

Nogen som har erfaringer med jorden som man kan købe?
Vores plæne skal hæves en hel del da den er sunket meget her og der samt at vi har et af de ældste huse i et pænt stort villa kvt. og alle andre huse samt fortorv og vej ligger næsten en halv meter højere end vores hus/parcel.


I am so full of it.....

Skrevet af Lars ON på 28 mar 2011 18:10
Går opgaven ud på at rette underlaget af til gulv under konfirmationen og derefter omlægning af græsplænen ?

Hvis det er opgaven ville jeg vælge at bestille et læs sand (ikke strandsand), som rettes af og tromles. Her ovenpå lægges gulvet.

Når festen er ovre kan du jævne sandet ud over hele plænen i et tyndt lag, rette det af og tromle (evt. efterså med græs før du tromler).

Hvis det ikke er tilstrækkelig fornyelse af plænen kan du efter du har jævnet sandet ud fræse det med, men husk at en veletableret plæne får du ikke bugt med med en almindelig 3 HK havefræser. Der skal mere alvorlige sager til. 
Tak for det gode svar LarsON

Jeg skal til at bestille sandet, sidste gang fik jeg leveret noget bakkesand, men det var bagefter som om det bed rødderne over, det lå alt for langt tid ovenpå jorden....
Den fejl gentager jeg ikke

Du skriver jeg ikke skal købe strandsand, så nu er jeg meget i tvivl om hvad for noget sand jeg skal købe, bakkegruset virker for groft fik det på anbefaling fra vognladet.dk til samme brug som nu. Flere siger jeg skal bruge sandkassesand men er det ikke bare strandsand?

grusdirekte har:
Sandkassesand 0-2mm (sø materiale)
Sandfyld harpet
Flisesand
Filter/drænsand
osv osv.

Er Sandkassesand til de 790kr OK ?

Priser:
Har set man her på Amager kan købe det ude på Advedøre holme og på Prøvestenen og sparer en del ved at kører det selv men det er vist ikke så meget man kan havde på en trailer efter en Toyota corolla stationcar
Det billigste jeg har fundet er hos grusdirekte

Sandkassesand 0-2 mm bigbag
1 stk bigbag á 1 ton789,75
Leveret til kantsten.

Man kan få det til ca. halv pris hvis man henter det selv, men det ser ud til at trailer leje + benzin + tid får det til at gå nogen lunde lige op.


I am so full of it.....

Annonce
Strandsand og sandkasse sand er næsten det samme, forskellen ligger i at sandkasse sand er vasket fri af salte og andre urenheder
jan..

er det kun den ene bigbag du skal bruge eller snakker vi større mængder??
Jeg har bestilt tre tons leveret med grab, skulle svare til ca. 1.9m3 så må vi se om min ryg har det ok efter imorgen.

Var i øvrigt på genbrugspladsen fire gang i dag med en masse ting og sager som lå og flød alle mulige steder, nok et af de seneste juletræer de har fået
Der var så super bonus, for de havde en læs jord liggende som de plejer i Maj, det gav så fire trailer fyldt med frodigt jord til bede og at blande i sandet og græsset

Endnu engang tak for de altid gode svar, dette nærmer sig det bedste fora af dem jeg bruger.


I am so full of it.....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis