Lave garagetag med tagpap

Jeg har idag ståltrapezplader som tag på min garage , men det er utæt og har så tænkt mig at få lavet tagpaptag , men hvordan griber jeg det lige an ?
Taget er ca. 5,5 mtr. bredt og 8 mtr. langt , der er ca. 6 cm. fald over mod tagrenden.
Hvilke tagkrydsfinerplader kan jeg bruge ? Hvordan laves afslutning af tagpaptaget ud mod tagrenden ?    Findes der tagpap som er nemt at arbejde med for en gør det selv mand ?

Mvh.  Kim H
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes noget pap der ikke skal brændes på kan ikke huske firmanavnet, men mener det er icopal eller trelleborg. der findes krydsfiner plader til formålet du kan også bruge brædder som du lægger helt op ad hinanden. og du bør gi det noget base pap før du lægger det endelige pap det bliver også produceret ar Icopal. Du kan jo afslutte taget med en aluprofil som går ud i tagrenden.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Icopal har en del brochurer af forskellig slags som du kan bestille hjem.
Osse tagpap som kan sømmes på.
Men ikke på så lav en hældning som din.
Faktisk er faldet på dit tag så lavt at det ikke kan brændes pap på.
(Ihvertfald vil det ske uden garanti)
Men der kan måske opbygges bedre fald på det tag.
Skrevet af hpox på 26 mar 2011 17:30
Icopal har en del brochurer af forskellig slags som du kan bestille hjem.
Osse tagpap som kan sømmes på.
Men ikke på så lav en hældning som din.
Faktisk er faldet på dit tag så lavt at det ikke kan brændes pap på.
(Ihvertfald vil det ske uden garanti)
Men der kan måske opbygges bedre fald på det tag.


Jeg tror det vil blive svært at opbygge meeg re fald , men måske et par cm. , vil det så sige at det vil være bedst at droppe tagpaptag , og istedet måske bruge nogle kraftige ståltrapez plader , som man kan gå på , og så fuge samlingerne på pladerne så de bliver tætte
Den pap der ikke skal brændes på kunne være Adeso pappen.

Det er i hvertfald nemt at bruge, men heller ikke en helt billig løsning.

Du kan da se hvordan det lægges af undertegnet her..

Tagpap kursus med gør det selv


Mit garagetag har kun 6cm. fald på 5 mtr. så det er jo for lidt til tagpap. Hvis det skal hæves yderligere , vil sternbræderne komme til at ligge højere, end sternbræderne på huset som garagen er bygget imod , og jeg tror det vil se dumt ud
Annonce
Som Koluda nævner er Adeso en mulighed - det kan lægges til mindre hældning end din og det har undertegnede gjort på en 130m2 udbygning med swimmingpool for 5 år siden - det holder aldeles glimrende, er nemt at arbejde med og hvis du skal købe nok vil tømmerhandlerne gerne dumpe prisen på det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvad vil Adeso ca. koste til 45 m2 ?
Hvilke rupløjede bræddereller tagkrydsfiner ville i vælge , jeg har ca. 70 cm. mellem taglægterne

mvh. kimH
Jeg kan ikke rigtig forstå, at i siger man ikke må bruge tagpap på tage med en meget lille hældning. da man ved flere leglighedder bruger tagpap på helt flade tage. feks. på villahuse. Og ifølge Icopal skal man bare bruge tagpap der svejses på og når man har en hældning på under 2 cm pr. meter, i disse tilfælde må man ikke bruge tagpap der er sømmet på men kun svejses (brændes).

Jeg står nemmelig i samme situation, skal også i gang med nyt tag på min garage, og her med samme løsning TAGPAP
brug en Icopal base 450 p som under pap og derefter en Icopal Top 400p eller top 500p. begge svejses på.

MVH

Drdante

Det må også gerne, det er jo lige præcis her man benytter tagpap.
Jeg kender ikke Adeso Pap, men et hurtigt kik i produktbeskrivelsen angiver et mindste fald på 2,5cm pr meter, (eller 1:40).
Mindstefaldet på tagpapbelagte tage i DK er normalt 2,5cm/m.

Og det kommer sig af at de såkaldte build-up tage som man udførte i 70-erne og delvis i 80-erne kun havde et fald på 1 cm/m. Hvilket viste sig nærmest katastrofalt i rigtig mange tilfælde. Primært fordi der forekom ophobning af vand og efterfølgende frostsprængninger i tagpappen.

Der findes ikke helt flade tagpaptage.

Nu kan man sige at dels er tagpapkvaliteterne blevet langt bedre end for 30-40 år siden. Og skadevirkningerne i tilfælde af utætheder over en iøvrigt åben carport er vel til at overse.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis