dampspærre

Hej

Jeg har planer om at bygge et udhus/skur. Det bliver et træskur med tagpap tag og isolerede vægge 100 mm. og loft 100-150 mm. Det skal bruges til at huse et indendørs bassin (ca. 5000 liter vand) som kan opvarmes, så mine havedamsfisk kan være i noget varmere (10-15 grader) vand om vinteren.

Jeg har støbt soklen for 2 år siden, og fik kun bygget et midlertidigt skur på noget af den, hvor havedammens filter står. Der kan man så se hvor meget vanddamp sådan noget danner. I vinter var der iskrystaller på samtlige søm, skruer og sågar træværk som nu er helt jordslået Godt det kun var midlertidigt.

Jeg  er således ret overbevist om der er nødt til at være en dampspærre i loft og vægge, plus der vist også skal tænkes i noget udluftning/ventiler og sådan. Men dampspærre i et  uopvarmet hus -kan det lade sig gøre eller hvad er bedst at gøre?

vh. Carsten
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo ikke helt uopvaemet, hvis du har fem tons 10-15 grader varmt vand i "huset", så fungere det jo som en varmekilde.
Men det nemmeste ville vel være for dig, at varme hele rummet op til 10-15 grader også undlade varmelegme i vandet.
Men hvad vil du lave af væg udenfor? Vådrums gips?


Mvh Christian

Skrevet af bald på 26 mar 2011 08:39
Det er jo ikke helt uopvaemet, hvis du har fem tons 10-15 grader varmt vand i "huset", så fungere det jo som en varmekilde.
Men det nemmeste ville vel være for dig, at varme hele rummet op til 10-15 grader også undlade varmelegme i vandet.
Men hvad vil du lave af væg udenfor? Vådrums gips?


Vandet vil blive varmet op om vinteren ja, men er det nok?

Om sommeren vil jeg jo nok  tømme bassinet, mens der jo stadig vil være en del vanddamp fra filteret.

Hvis jeg varmer rummet op til en given temperatur vil det vist vare et stykke tid inden vandet når samme temperatur vil det ikke?

Jeg har ikke tænkt på endnu hvilken beklædning der præcist skal på væggen. Problemet med vådrumsgips er det skal spartles og males. Det gider jeg ikke rigtig så det bliver nok noget der bare skal sættes op og så ser det pænt ud

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er jo et noget specielt rum.

Men det optimale ville vel være at isolerer vandtanken. Som jo så skal være lukket. For at hindre fordampning.
Om fiskene kan lide det ved jeg ikke.

Derved opnår du at det kun er overskudsvarmen der opvarmer dit skur op.

Men en dampspærre skal der til. Tapet efter de sædvanlige regler.
Med så stor fugt/damptryk er det ligemeget om skuret er opvarmet eller ej.
Du kan jo overveje at monterer vådrumsgips og efterfølgende påfører vådrumsmembran som slutbehandling. Eller dække fugtmembranen med alm maling.

Vådrumsgips behøves vel kun at spartles hvis det skal se pænt ud. Fiskene er nok ligeglade.
Hvis vandet i det bassin er varmt og står inde i skuret, så skal det nok holde rummet frostfrit / opvarmet ja, og der skal derfor selvfølgelig også monteres en damspærre / dampbremse i konstruktionen.

Jeg ville beklæde det indvendigt med planeternit/rocklet eller lignede fibercement plader.
Skrevet af hpox på 26 mar 2011 10:48
Det er jo et noget specielt rum.

Men det optimale ville vel være at isolerer vandtanken. Som jo så skal være lukket. For at hindre fordampning.
Om fiskene kan lide det ved jeg ikke.

Derved opnår du at det kun er overskudsvarmen der opvarmer dit skur op.

Men en dampspærre skal der til. Tapet efter de sædvanlige regler.
Med så stor fugt/damptryk er det ligemeget om skuret er opvarmet eller ej.
Du kan jo overveje at monterer vådrumsgips og efterfølgende påfører vådrumsmembran som slutbehandling. Eller dække fugtmembranen med alm maling.

Vådrumsgips behøves vel kun at spartles hvis det skal se pænt ud. Fiskene er nok ligeglade.
Tak for svarene

Fiskene skal have lys ellers mister de deres flotte farver og fiskene har heller ikke godt af  det. men måske var en klar glasplade en god løsning.

Hvorfor er det egentlig lige meget om det er opvarmet eller ej når der er er et stort damptryk? Er du ikke venlig at dele din viden med os andre?

Ja fiskene er ligeglade hvad de kigger på, men det er dem der kigger på fiskene ikke
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det lyder som en holdbar løsning

Mener du noget lignende Ivarplank som man beklæder facader med?

rocklet kender jeg ikke
Kunne ikke engang finde en link til dig på rockwool hjemmeside, utroligt de efterhånden kun tid til at få lavet sider om deres udvendige facade og tag isolering, det kniber noget med at finde informationer på andet på deres hjemmeside efterhånden.

Rocklet er 8 hårdtpresset rockwool plader i feks. forskellige plade størrelse, disse er lige så hårde som eternit og kan fåes i et rimeligt bredt farve sortiment.

Men man kan da også bruge bla. planeternit og ligende produkter som også fåes i større plader til væg og loftbeklædninger.
Hvordan ser masterboard ud, skal den behandles bagefter den er sat op. Det vil jeg helst være fri for hvis man kan få noget der er færdigbehandlet og ikke er alt for dyrt. Spartel og maling koster også penge og tager tid at lave.
De ligner ubehandlede fibercement plader, dvs. lysegrå, og behøver da ikke nødvendigvis at behandles, men hvis man vil kan man da bare rulle dem over med en facademaling efterfølgende.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også