Noget om at ligge for svaj

Hej jeg har en sejlbåd(Snapdragon 26), den ligger inde i en havn og når jeg siger inde så mener jeg helt inde i et hjørne imellem alle mulige fine dyre både, der ejes af nogen der ikke har humor(jeg skal jo tale pænt her). Havnen er 10km væk hjemmefra. Og nu er det sådan at jeg bor lige ud til vandet, bare nogen få hundrede meter fra stranden og så tænkte jeg lige,-kan min båd ikke ligge for svaj her hjemme sommeren over? Men der er jo nok nogen regler, og hvor stor en klods skal jeg tøjre den til? Skal der være lys på om natten? Hvor langt/kort fra kysten er det tilladt? Og alt det andet fornuftige jeg ikke lige kan komme i tanker om. Jeg er meget lidt god til at sejle, så det ville være rigtig rart med lidt plads til at øve på uden at knalde ind i alle de fine både inde i byen,-og jo jeg har meldt mig til sejlerskole. Og jeg har en jolle så jeg kan komme ud til båden.
Mth
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Håndværkeren planlægger at lægge sin båd for svaj... han kommer garanteret ind med gode råd og anvisninger om et øjeblik

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der findes en speciel P-ring , den der er linket til, vejer 40 kg, og til både op til 800 kg.
(nej ikke den slags, skriv p-ring båd hvis du googler)

http://www.bue-net.dk/product_info.php?products_id=5503

P - RING GALV  40KG TILBUD

Nu er det langtfra alle steder der egner sig, til at ligge for svaj.
Men ligger der andre både som din på svaj, så kan din vel også.
mvh jens

Personligt ville jeg ikke sove godt, hvis det stormede, og båden lagde på svaj.
Tak Jens, så kom jeg da lidt længere.Jeg havde tænkt at støbe en eller anden klump, men denne er vist lidt mere handy. Jeg har tænkt på det m stormvejr, i Hjelm Bugt, hvor jeg påtænker mig projektet er der ikke andre der ligger for svaj, men der er mange fartøjer, som søger herind i stormvejr, så noget læ må der vel være. Der er bundgarn flere steder, så mon ikke jeg kan spørge fiskerne ad om der er sikkert, hvis de da overhovedet er interesserede i at have mig så tæt på, men det er der vel regler omkring osse. Jeg kan desværre ikke se der ned da der er læhegn imellem mig og vandet.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

En ring til 800 kg båd er ikke nok til en Snapdragon 26, der vel vejer i omegnen af 2-2,5 T.

Men du kan læse lidt mere om at ligge for svaj her:
http://www.sejlerland.dk/tips-og-tr...-for-svaj/

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Hej igen Jan og tak for super god artikel, jeg har alle 'ingredienserne' til fortøjning, jeg skal så bare støbe klodsen(må nok også lige regne lidt på vægt osv). Havnelivet som han skriver om vil jeg nok ikke ligefrem savne:-). Og hvilke myndigheder bestemmer så mon lige i Hjelm Bugt? Farvandsdirektoratet eller kommunen?
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Så længe du ikke ligger i sejlrender osv. tror jeg du umiddelbart kan placere din båd hvor du vil.
Naturligvis skal der tages højde for fredningsområder osv. markeret i søkortet.

Både over 7 meter skal desuden føre ankerlys om natten.
Har læst, at nogle klarer det med en kraftig have-solcelle-lampe der kan lyse 360 grader rundt... med hvidt! lys... ikke noget med gulligt lys.
Noget i den her retning... og så kan det også virke som dækslys om natten
http://www.cruisersforum.com/forums...757-3.html

Om dagen skal du føre ankerkugle.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Raknes

Der er også nogen der bruger "stjerne" forankring - eller hvad det nu kan hedde:

3 ankre som er lagt med passende afstand, og samlet i midten - måske med lidt vægt her i midten. Har man forskellige ankre, skal man nok lægge det største/bedste mod Vest.

Forklaringen er her: http://yachtpals.com/anchoring (lidt nede på siden)

"Another excellent option for heavy weather anchoring is the modified star mooring combined with an oversized kellet (figure 6). The star mooring utilizes three separate anchors and rodes, each of which can be all chain, rope, or a combination of the two. Deploy each anchor 120 degrees apart with the largest anchor set towards the direction of strongest expected winds (once again, buoying the bitter end of each rode after setting each anchor will make deploying and maneuvering much easier). "

Fordelen med de 3 ankre kan være at det er lidt lettere at håndtere - end een stor tung klods.
Håber du finder en god måde som passer til dine forhold.
Hej A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Ellida tak for info! Jeg har også spekuleret på. hvordan jeg skulle få klumpen ud i bugten, og kom nok frem til at det var meget besværligt, med mindre støbningen foregår in sito på en plade tværs over min jolle....Nej, der må være noget smartere,-en luftballon? Næppe. Trille en tønde på bunden hele vejen derud og så rejse den på passende sted?Nix, jeg har vandskræk. Så nok hellere 5-6 enheder kædet sammen, så er der også større chance for at jeg 'husker' dem når jeg er færdig med at bruge dem. Ellers må jeg spørge en af sandpusterne nede i Stub om de vil hjælpe. Andre gode forslag??
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej Jan,
rigtig god idé med solceller, en ankerkugle kender jeg ikke(endnu). Jeg tror jeg vil skrive til ham Alex fra førnævnte artikel og høre ad , hvad de gør der oppe i Roskilde. Der er ikke markeret noget specielt på kortet andet end lidt lavvande, men det er ikke slemt.
Jeg tror sgu det kan lade sig gøre, i al fald for en tid.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis