Dynamo/generator

Det handler om, at laderelæet på min gamle Fordson Major, formentlig er steget af. Ligeledes lader den lille dynamo ikke imponerende.
Den har + til stel.
Jeg vil sætte en 45 amp. generator på og vende akku så jeg får minus til stel.
Kan jeg blot tilslutte generatoren på de eksisterende ledninger, men nu med + ind i systemet og så tilslutte en ekstra + på ca. 10mm2 op til akkumulatoren.
Jeg er med på, at der skal etableres en batt+ til generatoren, som jeg vil tage fra spolen.
Der er amperemeter, men det vil i bedste fald blot give udslag til den forkerte side.
Jeg forestiller mig at det spændigsrelæ der sidder i generatoren så kan regulere spændingen.
Jeg kan ikke fjerne det gamle relæ, idet adgangen til det for længst er umuliggjort.

Håber på at Polobjørn eller tilsvarende kapacitet ser dette indlæg! 

Med venlig hilsen
ktm

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej KTM

Først tak for de rosende ord og tanker - det lunede, men tilbage til sagen - nej du kan ikke bruge de ledninger som sidder på din dynamo - hvis du vil bruge dem skal forbindelserne ændres ved laderelæet, som du skriver at du ikke kan komme til ???

Hvis det er tilfældet må du så isolere de gamle ledninger og tilslutte med nogen nye - at vende batteriet (ompolarisering) er ikke noget problem - med mindre der er monteret noget ekstraudstyr i din traktor ??? ellers er det blot at bytte kablerne måske med nogle nye polsko.

Det du skal bruge er en kraftig plus direkte på batteriet eller på relæet til starteren.

du skal også ha fat i ladelampen (hvis der er en sådan) på din traktor er der ikke det vil det være bedst at montere en nu - den ene side af lampen ( 4 Watt ) skal forbindes til plus via tændingslåsen og den anden side skal forbindes til klemme  D+/61 på generatoren (den smalle klemme hvis det er en med 3 stikben i et hul) er det det så er de 2 brede ben til plus (de hænger sammen)

 så virker det hele igen - pas lige på ikke du får en meget lille remskive på generatoren så går det nemlig hårdt ud over kileremmen.Hvis der er noget du vil vide ellers så skriv en PM

Hilsner fra Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Starteren er en seriemotor. En seriemotor kører samme vej uanset polaritet.
Hvis en seriemotor skal vendes skalstrømmen vendes i enten stator eller anker, og kun den ene del.
Jeg har sendt en PM til dig Polobjørn!

Hvis den gør det Jens, så starter motoren vel baglæns??
I så fald må jeg bruge bakgearene og så kører det for mig!!

Med venlig hilsen
ktm

 

He he, Håndværker.

Jeg tror ikke du skal tage den udtalelse helt alvorligt.
Vi ved fra tidligere indlæg, at ktm har styr på det der med motorer!
Hej
For at kunne bruge de eksisterende ledninger skal du have forbundet D+ på relæet med B+ på relæet så kan det lade sig gøre at bruge dem uden om relæet - de to sidste ledninger på Ferguson relæet en nemlig "E" som er stel of "F" som er felt på dynamoen - ledninger på Amp meter skal blot bytte plads - så virker det igen - du bør montere en ladelampe et sted da det skåner generatoren og giver hurtigere magnetisering (generator ladestart)
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ååååh jeg ved nu ikke Vile, KTM betyder jo Kan Trækkes Med, så mon ikke det er fordi han er nem at trække rundt i savsmuldet
I det hele taget, er jeg en der helst skal hjælpes!



Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis