Vand generator i nedløbsrør

Hej alle
Jeg er ny her og har brug for lidt hjælp. Da vi har et projekt i gymnasiet om vand, skal vi derfor lave et produkt, vores produkt havde vi tænkt os skulle være et nedløbsrør hvor der sidder en generator/dynamo som producere strøm. Derfor har vi lige et par spørgsmål.

1. skal vi bruge en generator eller en dynamo?
2. Hvor stor skal den eventuelt være? (vi vil bruge et 90mm nedløbsrør)
3. Hvor kan man eventuelt købe den?
4. Hvor langt et nedløbsrør skal vi bruge og hvor ville i sætte en generator/dynamo ind?
5. Og generelt har i nogle ideer til hvordan i ville lave det?

Håber der er nogle der vil hjælpe os.

Hilsen Cesse+ 2 andre gymnasie elever 
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal i vist tænke lidt mere over, i kan ikke anbringe en generator inde i røret, men skal have en turbine med en lang aksel op til generatoren. Et 90 mm rør vil ikke kunne leverer vand nok til at drive turbinen så der virkelig kan produkseres strøm.
Alene en generator er mere end 90 mm. Ø
Så måske skulle i holde iden på papiret.

Hej

For at det overhovedet kan bruges til noget som helst skal i have en MEGET STOR faldhøjde på vandet når diametren kun er 90 m.m. - ellers vil det ikke kunne lade sig gøre alene på grund af  belastningen fra en generator (som skal bruges hvis i vil producere vekselspænding) så det vil nok være bedst at nøjes med teori, da det ikke kan lade sig gøre at frembringe nogen særlig ydelse i den opstilling i foreslår.

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"

Jeg kunne forestille mig følgende ville virke men hvor meget i ville kunne hive ud af det aner jeg ikke.

Hele afløbsrøret skal være vand tæt, dvs. der skal kunne stå vand i

I bunden af afløbsrøret har i turbinen.

Lige over turbinen er der et spjæld sådan at vandet kan blive lukket inde afløbsrøret.

I toppen af afløbsrører (ca. 5 cm. fra top) ar I en censor der registere om der er vand.

Derved vil vandets tryk fra røret kunne dreje turbinen rundt indtil vandtrykket igen forsvinder, hvorved ventilen lukker og vandet igen stiger op til den øverste censor som igen lukker op for ventilen.

Men dette er ikke noget man kan tjene penge på


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jo den kunne måske bruges MLU men så skal røret  sidde på et højhus med mindst 25 etager, for at danne tryk nok. prøv så at forstille dig hvormeget en aksel imellen turbinen i bunden og en generator i toppen vil veje. Og så er der jo lige det at det vil tage mindst en halv time at fylde røret op med regnvand fra en almindelig regnvejrs dag. Dette bruges så til gengæld på mindre end 10 sekunder. Det vil overhovedet ikke være rentabelt.
Skrevet af Håndværkeren på 24 mar 2011 19:45
Jo den kunne måske bruges MLU men så skal røret  sidde på et højhus med mindst 25 etager, for at danne tryk nok. prøv så at forstille dig hvormeget en aksel imellen turbinen i bunden og en generator i toppen vil veje. Og så er der jo lige det at det vil tage mindst en halv time at fylde røret op med regnvand fra en almindelig regnvejrs dag. Dette bruges så til gengæld på mindre end 10 sekunder. Det vil overhovedet ikke være rentabelt.

Jeg sagde heller ikke det ville kunne betale sig hjem

men et hurtigt spørgsmål. Hvorfor vil du have generatoren op i toppen og side?
Kunne denne ikke side ved siden af turbinen?

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Hvordan vil du hindre vand i at trænge ned i generatoren ?
Til håndværkeren.

Jeg var af den overbevisning at man kunne få akslen igennem røret og at dette kunne laves vandtæt.

Men kan da godt se det kan være svært at lave en kugleleje som er vandtæt

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Synes da projektet er ganske fint, det vil dog næppe nogensinde betale sig selv hjem, men som forsøgsprojekt er lige til.

jeg tror jeg ville lave det ligesom en vandmølle, dvs en rotor med 4 flade blade som fylder røret næsten ud, røret skal så udvides til dobbelt størrelse i bredden på det sted som de 3 blade på møllen kan kører ind i og det hele skal gøres vandtæt, generator/dynamo skal så sidde uden på røret, og der skal nok noget transmission til får at få det til at give strøm, generators/dynamos modstand skal være meget lav, så rotoren drejer selvom det ikke regner 5mm/min.

man kan evt tilpasse huset så al regnvand kommer ned af samme nedløbsrør, med overløbsnedløbs i tilfælde af kraftig regn.

Det kan uden tvivl laves så det giver strøm, men det er nok i meget begrænset mængde..
Jeg gætter på det er inspireret af dem i tv igår der ville lave noget lign til faldstammer..

Jeg lavede lige for sjov en tegning af 2 forskellige modeller.

Sort: nedløbsrør
Blå: den den i skal lave som skal sættes ind i nedløbsrøret.
lilla: rotor/vandmølle
Rød generator/dynamo

bare som indspiration

PS. kan så se det er blevet lidt småt så farverne er svære at se..
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis