Hastehjælp til montering af vindue.

Hej.

Jeg er igang med at sætte nyt vindue i vores hus.
Det er noget jeg har prøvet før i vores sommerhus så jeg regnede med at det var lige til at gå til.

Men da jeg tager det gamle vindue ud ser jeg at det ikke sidder fast med søm eller skruer.
Men istedet sad der en lægte i siderne på det gamle vindue.
Hullet i vinduet er ikke lukket med mursten som jeg havde regnet med...dvs man kan glo lige ind i hulmuren hele vejen rundt.

Skal jeg nu til at lukke med mursten eller hvordan får jeg det vindue i?
Regner med at det er sådan ved alle vinduer..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej. Jeg er igang med at sætte nyt vindue i vores... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan altså godt lade sig gøre at mure hulmuren til, det er bare et større arbejde. Du skal fjerne hver anden halve sten i ydermuren og ligeså i indermuren, blot forskudt.
Så skulle du kunne mure hele sten ind der dækker hulmuren og halve i de manglende huller.
Det tager tid, men det kan lade sig gører.
Og ja det var ret almindeligt at man i 30-ne murede ydermuren først satte vinduer i og færdig gjorde indermuren op omkring vinduerne.
Jeg har været i trælasten og købe vimobeslag og snakkede med en tømrer der også sagde god for skum i hulmuren.

Men jeg må ærligt indrømme at det var ikke helt let.
Jeg fik af vide i Jem & Fix at den flaske skum kunne fylde en hel flyttekasse... Men altså ikke min hulmur.
Det var ikke meget det fyldte og jeg havde svært ved at få det til at sidde uden at drætte ned.
Jeg må indrømme at jeg har prøvet meget i mit liv af forskelligt håndværk , men skum har jeg aldrig prøvet.
Jeg har altid haft stor respekt for det, fordi jeg har hørt at man skal passe meget på da det ekspanderer ret meget.
Men jeg ved så ikke hvorfor det ikke fylder mere om det er pga temperaturen.... eller om jeg skal købe det et andet sted.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Husk at der også skal være fugt tilstede, foruden at temperaturen skal være + 10 eller højere.

Jem og fix skum (samt alt andet billigt skum) har jeg dårlig erfaring med.
De bliver ved med at skumme op i lang tid.

Det dyre skummer op indenfor angiven tid, og expandere ikke yderligere.
Mener jeg gav ca 70 kr for dåse med 700 ml.

mvh jens
Annonce
Den billige skum fra Jem & Fix og fra Onkel Harald (iøvrigt samme firma) er intet værd. Du er nød til at bruge nogle penge på sagen, og husk så at dåsen skal vende på hovedet når du bruger den, ellers er der ikke meget i sådan en dåse. Men gør væggene våde inden du sprøjter skum ind, og så kun lidt ad gangen.
Brug en forstøver flaske når du skummer, det er korrekt at de helt billige skum ikke expandere særligt godt, og slet ikke ved disse temperaturer, der skal bedre skum til.
Tusind tak for hjælpen, det var rart.

Vimobeslagende var nemme og bruge og tømeren sagde også at det er de beslag man bruger idag til nybyggeri fordi det er så nemt og hurtigt.
Så vil jeg gå ud og købe noget bedre skum.

Rigtig god weekend:o)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis