Hastehjælp til montering af vindue.

Hej.

Jeg er igang med at sætte nyt vindue i vores hus.
Det er noget jeg har prøvet før i vores sommerhus så jeg regnede med at det var lige til at gå til.

Men da jeg tager det gamle vindue ud ser jeg at det ikke sidder fast med søm eller skruer.
Men istedet sad der en lægte i siderne på det gamle vindue.
Hullet i vinduet er ikke lukket med mursten som jeg havde regnet med...dvs man kan glo lige ind i hulmuren hele vejen rundt.

Skal jeg nu til at lukke med mursten eller hvordan får jeg det vindue i?
Regner med at det er sådan ved alle vinduer..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan havde du tænkt dig at det nye vindue skal sidde fast, når der ikke er noget at skrue det fast i ?
Det er jo nok bedst at du mure hullet ind til hulmuren til, så kan du samtidig lige få hulmurs isoleret.
Normalt ville jeg fortrække en lidt venligere tone end den du starter ud med, da jeg godt kan se at der ikke er noget at skrue ind i.
Jeg var bare i tvivl om jeg skulle sætte det i på samme måde som det gamle eller om jeg skulle igang med murerspanden.
Og i så fald hvilke materialer jeg skulle bruge osv...Takker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ville egentligt også høre om det er normalt at man satte vinduer i på den måde dengang....(vores hus er fra 1934).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
du skal bare finde en lægte eller regal der passer i hulmuren og sætte den i. Du kan jo alligevel ikke mure op fra soklen

 

Nu er vi jo nogle der kun nødigt lader en moppemulighed gå fra os.
Og endeligt fik du jo med sikkerhed konstateret ar der mangler hulmursisolering. )

Er det helt udelukket at du kan skrue vinduerne fast ude i falsen.
Hvis du sætter vinduerne 5 cm fra ydersiden af ydermuren og stenen er 11 cm bred er der 6 cm at skrue i.
Dog med risiko for at stenen flækker, måske. Jeg ved ikke helt hvor hårdt karmskruer presser i gamle mursten.
Men så er der osse en mulighed for at skrue nogle stykker fladstål, (rustfrit) på murværket. (Altså et stykke der forbinder for og bagmur og som du så lader karmskruen bide fast i.

Der er osse andre muligheder hvis du er instillet på at montere tilsætninger indvendigt:

Lægten er jeg ikke vild med. Inde i en hulmur.

Har godt nok aldrig set en Vimoplade før.
Men den kan være den mulighed jeg omtaler.
Hvis den gemmes bag en tilsætning eller du pudser den indvendige fals igen.
Vimopladen ser således ud

http://www.carl-ras.dk/e-shop/befae...medium=pdf

Men jeg har snakket med dem vi har købt vinduerne af og de mener ikke at vinduet på sigt kan holdes oppe. Han mente at pladen ville blive skæv....

Han siger en lægte i hulmuren, og bagefter sagde han mure op...
Så det var ikke så meget hjælp jeg fik der

Men hvis de vimoplader er lavet til vinduer så må det da være fordi de kan bruges
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
det er netop den hpox mener men den skal ikke sidde under vinduet men i siderne du skal stadig have noget støtte under
Nemlig ja.
Vinduerne skal stadig klodses op, alt som monteringsanvisningen foreskriver.
Vimobeslagene skal sidde i siderne og evt. i toppen. Som det nu måtte foreskrives i monteringsanvisningen.

Jeg mener ikke opmuring på nogen måde er en mulighed.
Ej heller lægten egentlig.
Hvem er den vinduesfabrikant?

Men hvad med de andre forslag. Skruer i falsen, eller fastgørelse til stålplade, som er fastgjort til murværket.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis