Bærende vægge og skorsten?

Hej Alle LDS'ere.

Pr 1/4 overtager jeg mit første hus

Nå men der skal laves alt nyt indvendigt, og når jeg alligevel er igang, ville jeg gerne have flytte nogle vægge og fjernet 2, oprettet en og fjernet skorstenen, huset ser således ud:

Det er et murstens hus, med noget letbeton indvendigt. (huset er fra 1984)
Alle indvendige mure virker til at være af noget træskelet, der er ikke noget muret ihvertfald, kun den fraydervæg til skorsten.

Den grønne væg ville jeg gerne fjerne helt.
Den gule skal flyttes om på den anden side af stuedøren.
De to røde vil jeg gerne have mere ind imod hinnanden.
Den blå skal væk.
Den lilla skal laves.
og skorstenen ned.

Er det ikke kun den der går lige igennem huset i stueetage, der er bærende?

En skorsten er vel ikke bærende?

Nogle god bud? Ellers må jeg lige få en bygningsmand ud og kigge, hvad koster den slags?

Mvh
Morten

Mvh

Morten

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som sådan er der ingen af dem der er bærende, men de kan stadig have en stabiliserende effekt i huset.

At flytte den gule fra den ende side af huset til den anden, samt fjerne den grønne helt, er nok noget først ville gøre efter en ingeniør har kigget på det, der bliver nemlig langt mellem gavl / tværvæggene, og kan betyde noget for sidevejs vindlast i huset efterfølgende,men tror ikke det er et problem.

Væggen ved den blå streg på 1.salen kan sikkert bare fjernes, og rejsning af ny væg i modsatte ende er ikke noget problem, det er det heller ikke at fjerne skorstenen.
Ros for at fin fremlæggelse af projektet. Vi holder meget af billeder og tegninger.

Nu er det jo dejligt at sidde og flytte vægge på en skærm. :o)
(Og husk iøvrigt på at det koster en 5 - 10.000 kr pr stk.)

Det er rigtigt som Koluda siger at den grønne og den gule har stabiliserende virkning for bygningen.
Og de røde kan fjernes eller flyttes uden problemer. Selv om nyttevirknintgen af at flytte en skillevæg 30 cm næppe står mål med omkostningerne.
Og så har du jo en unik mulighed for at lave en spændende indretning af dit hus. Drop den rette vinkel. Og lad f.eks. den gule væg forløbe fra ydervæggen til et punkt mellem trappen og døren i den bærende væg.
Skrevet af hpox på 24 mar 2011 10:26

Og så har du jo en unik mulighed for at lave en spændende indretning af dit hus. Drop den rette vinkel. Og lad f.eks. den gule væg forløbe fra ydervæggen til et punkt mellem trappen og døren i den bærende væg.

Selvfølgelig er smag og behag forskellig - men et værelse indraget som gennemgangsareal mellem 2 stuer tror jeg ikke mange ville synes om - jeg ville ihvertfald ikke.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja det er meget nemmere at forklare, når der lige er en tegning

Jeg må se hvad en ingenør siger til den grønne, for væk skal den
Planen med at rykke på de røde, var at flytte trappen, så alrummet blev mindre.. Hehe en skæv væg vil da blive en bitch med skabe

Økonomien burde der være styr på, jeg vil hellere bruge lidt ekstra og så få det som jeg vil have det til at starte med, istedet for at tænke ØV senere hen.

Tak for svaret

Mvh

Morten

Hvis der nu var en dartskive, en flippermaskine og en velforsynet bar - i det værelse.
Hva' så BOFH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis