hjælp til istandsættelse af 2v lejlighed

Jeg skal istandsætte lejlighed på 65 m2 med stue , værelse, gang, køkken og toilet. Der skal males lofter, paneler, vægge,skabe og slibes gulve. 1. I hvilken rækkefølge vil det være smartest at lave disse ting. 2. Jeg skal ha slibet træ gulvene ca 40 m2 ialt, og mht efterbehandlingen hvad vil i foreslå der ? Hælder selv lidt til at de blot skal vaskes, og altså fremstå naturlige uden lak,olie eller lud. 3. Har i nogen idé om hvad gulvslibning vil koste for 40 m2 ? 4. Der er tæpperester på gulvene som sidder fast...hvor meget af det behøver jeg at fjerne inden slibningen ? Har fjernet det værste med en power stripper...en slags skarp starten. Men der sidder stadig noget på gulvene. 5. Hvornår vælger man gulvafhøvling fremfor Slibning ? Er i tvivl om gulvet skal afhøvles eller slides. 6. Tapetet er gammelt og gulnet, men håber jeg kan male ovenpå. Skal man vaske det af først, og kan det gi problemer at male ovenpå gammelt gulnet tapet ? Er ikke meget for det ekstra arbejde der er i afdampning og tapetsering . Er også bange for at meget puds vil ryge af hvis jeg fjerner det gamle tapet . 7. Skal jeg vaske lofter , vægge og paneler med noget bestemt inden jeg kan male det ? Håber på hjælp
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af micjen på 23 mar 2011 22:44
Jeg skal istandsætte lejlighed på 65 m2 med stue , værelse, gang, køkken og toilet. Der skal males lofter, paneler, vægge,skabe og slibes gulve.

1.I hvilken rækkefølge vil det være smartest at lave disse ting.

2.Jeg skal ha slibet træ gulvene ca 40 m2 ialt, og mht efterbehandlingen hvad vil i foreslå der ?

Hælder selv lidt til at de blot skal vaskes, og altså fremstå naturlige uden lak,olie eller lud.

3. Har i nogen idé om hvad gulvslibning vil koste for 40 m2 ?

4. Der er tæpperester på gulvene som sidder fast...hvor meget af det behøver jeg at fjerne inden slibningen ?
Har fjernet det værste med en power stripper...en slags skarp starten.
Men der sidder stadig noget på gulvene.

5. Hvornår vælger man gulvafhøvling fremfor Slibning ?
Er i tvivl om gulvet skal afhøvles eller slides.

6. Tapetet er gammelt og gulnet, men håber jeg kan male ovenpå.
Skal man vaske det af først, og kan det gi problemer at male ovenpå gammelt gulnet tapet ?
Er ikke meget for det ekstra arbejde der er i afdampning og tapetsering .
Er også bange for at meget puds vil ryge af hvis jeg fjerner det gamle tapet .

7. Skal jeg vaske lofter , vægge og paneler med noget bestemt inden jeg kan male det ? Håber på hjælp

Så blev det lige nemmere at læse, og overskue...

1. Gulv, lofter, vægge, paneler
2. Det er jo en smag sag, det nemmeste at holde er lak, det pæneste er olie.
3. Det kan NJL gulvservice sikkert give dig en god pris på.
4. Fjernes det meste, klarer gulvmanden sikkert resten når han sliber.
5. Kan gulvmanden først oplyse dig når han besigtiget gulvet
6. Man kan jo male med en spærrende grund først, hvis ellers tapetet sidder godt fast, er der jo ingen grund til at pille det ned, for det er som du selv skriver et større arbejde.
7. Jep, vaskes med grundrens og mat slibes inden behandling.
Kommentar til dine fine svar :
1. Hvorfor gulve først og i den rækkefølge ?
2. Syntes ubehandlet er pænt..er det korrekt at man så efter Slibning "bare " skal vaske det ?
3. Er de til at forhandle pris med ?
4. Ja må jo helst ikke være noget tilbage inden Slibning...
5. Er det ene dyrere end det andet ?
6. Spærrende grund er det for at dække farverne og det gulnede ?
7. Skal tapet, lofter og paneler vaskes med samme grundrens ?
Nu vil jeg gerne teste om tapet sidder fast , kan jeg da komme grundrens på og se om tapetet
Bliver siddende, eller skal jeg male et stykke istedet og se om det bliver siddende ?
Hvad skal matslibes ?
så vender vi den bare om.. lofter vægge gulv paneler. og i den rækkefølge fordi så kan du bare male uden af dække gulvet af. og paneler til sidst fordi det vil nok ikke helt kunne undgås af der kommer en skramme i forbindelse med slibning til kanten.
pris omkring 1o5,- til 125,- pr kvm afhænig af gulvets stand og tidligere behandling,, forskellen på om der skal høvles eller slibes er hvor meget gulvet er skævt, altså om bræderne buer.
Dine paneler skal mat slibes for af ny maling bedre binder på. er vist det koluda mener
Ups et ubesvared spørgsmål.
Ja vask gulvet med speciel sæbe beregnet der til. fed blanding typisk 1 liter sæbe til 8, 10 liter vand. skal det være hvidt erd det en fordel af give hvid lud inden hvid sæbe.
Mange tak...
Egentlig nogen grund til lofter før vægge..?
Regner dog med gulve først, da jeg skal ha møbler ind inden længe .
Mine brædder buer..så er høvling dyrere end Slibning ?
Vil også gerne have svar på 4,6 og 7...
Annonce
7 har du svar på..
4 hvis det kun er gummi bagsiden eller tape er det ligemeget lad det side.
lofter før vægge fordi man bevæger sig vel altid oppe fra og ned når man maler.

7.. var om det er samme grundrens. Og hvordan jeg tester om.tapet bliver siddende ?
Er høvling dyrere end Slibning ?
Ja man kan jo spilde maling nedad...
Men man skal være påpasselig med at male paneler når gulvet er behandlet først..
7 har koluda skrevet vask i grundrens og mat slibes.
ja det er det med tyngdekraften den vil bare have tingene mod jorden..
Det er rigtig af der skal passes lidt på når panelerne skal males. men en stribe malertape på gulvet og væggen så er den i vinkel
slibning vs høvl. mener af dem der har en høvl tager en kvm pris for af køre en tur med den først.. også en kvm pris for af slibe bagefter,, skal siges jeg har ikke en høvl så derfor af jeg er i tvivl om hva de gør dem der har en...
Jeg plejer af slibe de skæve gulve ned til de er plane..
Hvorfor vil du egentligt talt lave den renovering selv? :o)

Nå men. Først spørger du på en plan/rækkefølge for hvordan arbejderne skal udføres.
Når du så får den fortæller du at der, som det første, skal stå møbler på gulvet. I byggeperioden.
Påtænker du f.eks. osse at etablerer swimmingpool, rulleskøjtebane eller økologisk regnvandsskyl i WC-skålen.
For det har jo en vis betydning for den rækkefølge hvori arbejderne skal udføres.

Jae, det er skam ikke det rene sjov at være bygherre, ejerlejlighedsrenovatør og slutbruger. Samtidig. :o)





Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også