Tagpap på fast undertag

Hej

Jeg har nu monteret brædder på den ene side af huset og er klar til at montere tagpap, som skal udgøre det faste undertag under tegltagsten.

Jeg har købt tagpap af typen PF 2300 SBS og jeg har læst den korte vejledning fra leverandøren samt TOR 26. På side 22 i TOR 26 er der vist tagpap i forbindelse med skotrender, men jeg forstår ikke hvorfor man viser, at der afsluttes med en ekstra strimmel i øverst i selv skotrenden. Jeg har hele tiden haft en forestilling om, at jeg først ville beklæde skotrenden med en bane tagpap og så efterfølgende overlappe fra siderne, med det tagpap, som kommer til at ligge parallelt med tagfoden/kippen. På denne måde mener jeg jo, at vandet mere sikkert kan ledes i skotrenden.

Spørgsmål 1: Har nogen et bud på, hvilken løsning der er den korrekte ?

Spørgsmål 2: Bør jeg ved graterne i valmene skære tagpappet til præcist i midten, så der ikke er overlæg fra siderne, og så efterfølgende lægge et stykke selvstændigt overlæg over hele graten, med f.eks. 10 cm. til hver side ?

Mit tagpap har selvkæbende overlæg og jeg har masser af tagpapklæber, så jeg kan koldklæbe i enderne og hvor det nu er nødvendigt.

Jeg har vedhæftet et par billeder, så man kan se konstruktionen.


Selvbyggeren

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da så flot, nænner du at lukke det flotte træ inde, kunne du ikke lægge glasplader på istedet for. 
Jeg ville starte med en bane i skotrenden, også kører banerne udover denne bane og skære dem ca. 20 cm fra midten af skotrenden, banerne i skotrenden lukke med en strimmel i toppen.

Ja, jeg ville i hvert fald skære dem over graten, også lukke graten med en smal strimmel bagefter.
Faktisk osse min tanke Håndværker.
Og glasset kunne jo være glastagsten.
Det ville imponerer på villavejen.

Men osse ros for det efter forskrifterne monterede rækværk. Håndliste, fodliste og ikke mindst knæliste. Der mangler ikke no'et.
Enhver arbejdsmiljøkonsulent vil glæde sig derved.


Jeg vil nu montere afstandslister så jeg er sikker på at mit tagpap ikke blæser af. Er der nogen af jer der kan oplyse om afstandslisterne skal føres helt til tagryggen, så de skrues sammen over selve spidsen ?

Alternativt skal de måske slutte lidt før tagryggen ?

Selvbyggeren

Absolut imponerende projekt!

Eneste jeg er betænkelig ved er alle de stødsamlinger på linie.
Her er der stor risiko for at pappen revner med årene, når træet arbejder.
Kan jeg konstatere ved et kig på mit eget tag.

Jeg har set en papfabrikants anbefalinger om højst at samle hvert tredje bræt over samme spær.

Men det kan man så ikke overholde i skotrunde og på rygninger.
Hej Vile

Jeg har godt set anbefalinger vedr. flyverstød. Jeg har dog fer og not i enderne på mine 25 mm. tagbrædder. Yderligere benytter jeg en type tagpap PF 2300 SBS, som har en sømafstand på 60-80 cm. Kun overlæggene (10 cm.) er klæbet sammen. Mit tagpap bliver altså ikke svejset fast til brædderne, så jeg håber, at det hele kan arbejde uden at der opstår de omtalte revner.

Er der andre der er har erfaringer med revnedannelser og bør jeg være bekymret for dette på nuværende tidspunkt med min konstruktion ?

Selvbyggeren

Nej, jeg ville ikke være så bekymret for det, specielt ikke når det er sømmet pap.
Det er en knald god løsning for dig at sømme underpappen på, det med en ekstra strimmel i skotrender er en skotrende forstærkning.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hej Tagdækkerclaus

Jeg har lagt en hel bredde (1 meter) tagpap i skotrenden og så udført overlæg fra siderne. Bør jeg gøre yderlige for at sikre en optimal løsning, når der nu også kommer zink-skotrender på senere ?


Selvbyggeren

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis