Solvarmeanlæg

Hej Herinde
Jeg er ved at lave en afsluttende opgave til sommerens eksame, på HTX 2 år. Til denne eksamen vil jeg lave en sol-vands-varme-anlæg, eller rettere sagt et anlæg der kan opvarme vand, ved brug af solen. Jeg har søgt meget herinde og på nettet men synes stadig ikke helt jeg har fået bekræftigelse i mine svar.. Så nu prøver jeg selv at stille dem

Jeg skal fremstille et anlæg til MAKSIMALT 500kr. Da budgettet er ret begrænset, har jeg forestillet mig at det skal være så lavteknologisk som overhovedet muligt. Sådan forestiller jeg mig anlægget:

Foroven eller det der er markeret med et "1" tal skal der være en påfyldningstank hvor man f.eks. kan opsamle regnvand.
Derfra vil jeg bruge en form for "haveslange" som jo selvfølig er opkoblet til påfyldningstanken og som forbinder tanken med solvarmeanlægget "2". Transporten af vandet skal foregå ved hjælp af tyngdekraft således at det løber ned i solanlægget. Når vandet så kommer ned har jeg hørt at når temp. så stiger nede i anlægget vil det føre den kolde vand op i de nye rør således at vandet bevæger sig fra højre til venstre. Selve solvarmeanlægget vil jeg lave i som en kasse, hvor der nederst er 100mm rockwool, dernæst sølvpapir eller sort plade. Ovenpå det vil jeg så føre gummislangerne rundt som vist på tegninger, som jo er forbundet med påfyldningstanken. Tilsidst vil jeg lukke kassen tæt med alm. glas.

Nå vandet så er blevet varmt skal det transporteres videre ned i en isoleret kasse "3" hvor det så enten kan lægge nogle dage eller bruges umiddelbart. Efter dette vil tage endnu en slange og forbinde kasse "3" med selve bruseren "5" således at kredsløbet slutter og der er vand til hanen
Ydermere vil jeg koble en slange direkte fra påfyldningstanken til bruseren således at man kan blande det varme og kolde vand og derved undgå skoldninger hvis vandet i beholder "3" er varmt.

Lyder dette realistisk, og vil tyngdekraften og opvarmningen af vandet álene kunne klare dette, da den er tiltænkt til at være selvcirkulerende ?

Vh Morten

Nederst her har jeg lige koblet endnu et billede på, hvor vandrørene går vandret med en lille hældning. Kom med input og gode ideer. Tak

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ! du mangler ikke ideerne, men der er lige et par mangler. Se det vand man har i en solfanger er ikke rent vand, men vand med glycol (Frostvædske) Så derfor skal vandet fra selve soverme anlægget adskilles fra det vand du skal bruge i bruseren, det gør man med en varmeveksler, som er en eks. spiral i en isoleret vandtank. Om du kan få det varme vand fra solvarmeren ned til varmeveksleren uden brug af pumpe, er jeg stærkt i tvivl om, varme stiger jo som bekendt opad, men i dit tilfælde vil du tvinge det nedaf. For at kunne gøre dette er du nød til at have en form for ventil imellem det kølige vand og det der bliver opvarmet. Så skulle en form for vacum kunne trække køligt vand op i solvarmeren. Der skal så også være en ventil på den varme side så det ikke bare hiver det varme vand tilbage i solfangeren. I teorien kunne det gå, men i praksis er det for dårlig metode. Så du er nød til at have en form for cirkulations pumpe på, denne kunne så være drevet af solen også. Endelig må jeg sige at vandet der bliver varmet op, holder sig max varmt i et døgn i en stærk isoleret beholder.
Så du må hellere læse lidt mere om hvorfor og hvordan et sådant anlæg fungerer.

V.h.  Håndværkeren
Hej
 Jeg vil gerne hjælpe dig. Men, dit budget er temmeligt lavt. Du får ikke et solvarmeanlæg til 500 kr. medmindre dit projekt blot er for at vise hvordan solvarme fungerer. Fittings koster...Men, skal det være praktisk anvendeligt skal du regne med 2000 kr.Men, så skal du også gå ind for genbrug, kreaktivitet..
 Har tegnet et diagram til dig. men, jeg kan ikke hitte ud af at lægge det ind her..??? 

Du kan sende mig en pb. med din mail. så skal jeg sende det til dig. Så, kan du jo lægge diagrammet ud her. Og jo.. jeg har været med til at bygge et selv.c. solvarmeanlæg.. Det kan sagtens lade sig gøre..
 mvh
777.
Ideen du fremlægger er enligt ok...

Sådan som jeg ser det, hvis anlæget er lavet til at det kun skal bruge alm vand og der hele tiden kommer nyt vand til og ikke noget hutelihut så kan din ide næsten bruges...

Hvis du derimod vil bruge noget som skal være billigt og fungerer længerer og ha to kredsløb skal du nok lave noget i stil med dette anlæg http://www.youtube.com/watch?v=QTO4aQZ9LI8 og det kan jo godt gøres for billige penge hvis du går ind for genbrug...

Men 500 kr er måske lige lavt nok sat...

Ps. glæder mig dog til at se de andre nævnte tegninger fra 777....

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

som nævnt før kommer varmt vand op så beholderen skal være over solfangeren hvis det skal være naturlig cirkulation.. derudover mangler du noget ekspansionssikring.. sådan et anlæg kan eksplodere når der ikke er noget til at tage udvidelsen.. en solfanger uden forbrug kan bliver 140 grader dvs vand bliver til damp og trykket stiger voldsomt...

og hvis det skal være helt efter bogen skal man også gardere sig mod legionelle dvs man skal styre temperaturen mere præces og det kræver dif. temp styring med en pumpe.. meen der er kun i den vestlige del af verden man går op i det, der kører masser af anlæg rundt om i verden uden
Skrevet af MortenM01 på 23 mar 2011 14:39
Hej Herinde
Jeg er ved at lave en afsluttende opgave til sommerens eksame, på HTX 2 år. Til denne eksamen vil jeg lave en sol-vands-varme-anlæg, eller rettere sagt et anlæg der kan opvarme vand, ved brug af solen. Jeg har søgt meget herinde og på nettet men synes stadig ikke helt jeg har fået bekræftigelse i mine svar.. Så nu prøver jeg selv at stille dem

Jeg skal fremstille et anlæg til MAKSIMALT 500kr. Da budgettet er ret begrænset, har jeg forestillet mig at det skal være så lavteknologisk som overhovedet muligt. Sådan forestiller jeg mig anlægget:

Foroven eller det der er markeret med et "1" tal skal der være en påfyldningstank hvor man f.eks. kan opsamle regnvand.
Derfra vil jeg bruge en form for "haveslange" som jo selvfølig er opkoblet til påfyldningstanken og som forbinder tanken med solvarmeanlægget "2". Transporten af vandet skal foregå ved hjælp af tyngdekraft således at det løber ned i solanlægget. Når vandet så kommer ned har jeg hørt at når temp. så stiger nede i anlægget vil det føre den kolde vand op i de nye rør således at vandet bevæger sig fra højre til venstre. Selve solvarmeanlægget vil jeg lave i som en kasse, hvor der nederst er 100mm rockwool, dernæst sølvpapir eller sort plade. Ovenpå det vil jeg så føre gummislangerne rundt som vist på tegninger, som jo er forbundet med påfyldningstanken. Tilsidst vil jeg lukke kassen tæt med alm. glas.

Nå vandet så er blevet varmt skal det transporteres videre ned i en isoleret kasse "3" hvor det så enten kan lægge nogle dage eller bruges umiddelbart. Efter dette vil tage endnu en slange og forbinde kasse "3" med selve bruseren "5" således at kredsløbet slutter og der er vand til hanen
Ydermere vil jeg koble en slange direkte fra påfyldningstanken til bruseren således at man kan blande det varme og kolde vand og derved undgå skoldninger hvis vandet i beholder "3" er varmt.

Lyder dette realistisk, og vil tyngdekraften og opvarmningen af vandet álene kunne klare dette, da den er tiltænkt til at være selvcirkulerende ?

Vh Morten

Nederst her har jeg lige koblet endnu et billede på, hvor vandrørene går vandret med en lille hældning. Kom med input og gode ideer. Tak


Hvis det kun skal være et demonstrations anlæg, kan det nemt lade sig gøre. Tanken mærket 1 placerer du et par centimeter over solfangeren, som du laver af endten en gammel sortmalet radiator eller nogle meter sort slange (regn selv ud hvormange meter du skal bruge idet du regner med ca. 90 l 30 grd. vand til et brusebad). Du behøver ikke at tage hensyn til trykstigning i systemet, da trykforøgelsen i solfangeren optages af beholder 1. Placer det hele i en højde, der gør at du kan stå under bruseren. Det er lavteknologi til en 500 kr. seddel, men det virker. Du skal ikke have glycol eller andre sjove ting i din solfanger idet det forudsættes at du bruger i den del af året, hvor anlægget ikke bliver udsat for frostgrader.

fase
Annonce
Jeg takker for de mange gode råd og vejledninger!
Solfangeranlægget skal i princippet bare fungere et par gange, óg er tiltænkt til kun at bruges i sommermånederne, derfor har jeg ikke tænkt mig at frostsikre det osv.
Men jeg har lige to vigtige spørgsmål:
1. Spiller det nogen rolle om rørerne er ligger vandrette eller lodrette, hvis jeg laver et anlæg som vist på tegningen?
2. Jeg vil gerne lige høre hvad i mener om opbygningen af solfangeren:
Først en firkantet ramme med bund i. Dernæst vil jeg ligge 100mm Rockwool i bunden af kassen til at isolere, og noget op af siderne. Ovenpå det skal der så være en form for en absorber, kan det godt bare være sølvpapir, en træplade der bliver malet sort eller har i nogle forslag ?
Derefter vil jeg så ligge en gummeslange og male den sort, har i evt. nogle forslag til hvilken slags slange om det bare skal være en PVC slange, haveslange eller hvad?
Tilsidst vil jeg lægge enten en glasplade eller plexiglas alt efter hvad økonomien kan klare! - Er dette en god nok opbygning?

Evt har jeg også overvejet at lave et anlæg som vist på mine tegninger, men hvor der ikke er nogen beholder den som er markeret med "3". hvilket vil sige at der er en opsamlingsdunk på 20liter f.eks. som er tilsluttet anlægget og nede i anlægget ligger så yderlige 20liter vand i rørerne som bliver opvarmet og derved både fungere som opvarmning af vand men også som midlertidlig beholder. Når man så tager et bad, bruger man så det vand som har ligget i anlægget, og så kan det godt være det sidste er lidt koldt da det muligvis stammer fra det uopvarmede vand i opsamlingstanken. Er dette en mulighed ?
Skrevet af MortenM01 på 29 mar 2011 09:25
Evt har jeg også overvejet at lave et anlæg som vist på mine tegninger, men hvor der ikke er nogen beholder den som er markeret med "3". hvilket vil sige at der er en opsamlingsdunk på 20liter f.eks. som er tilsluttet anlægget og nede i anlægget ligger så yderlige 20liter vand i rørerne som bliver opvarmet og derved både fungere som opvarmning af vand men også som midlertidlig beholder. Når man så tager et bad, bruger man så det vand som har ligget i anlægget, og så kan det godt være det sidste er lidt koldt da det muligvis stammer fra det uopvarmede vand i opsamlingstanken. Er dette en mulighed ?


Du kan sagtens fjerne tanken mærket 3. Istedet for 100 mm Rockwool kan du bare bruge 20 mm flamingo. det isolerer lige så godt.
Jeg vil anbefale dig at slangerne i solfangeren placeres vandret, for at kunne udnytte hele volumen under tømning. Du skal være forberedt på at temperaturen i solfangeren kan nærme sig de 100 gr., det skal du tage med i dit materialevalg. Hvis du kan finde en pladeradiator, vil den være et godt valg.
Kassen til solfangeren maler du bare matsort inden i og lægger en glasplade over, så kører det. Bliv nu ikke skoldet, når du går under den varme bruser. 


 


 


fase
Okay så det kommer egentlig bare til at bestå af nummer "1" og "2" og vandet ligger bare så i "2" og bliver opvarmet og når man så skal bruge vand, åbner man bare hanen og tømmer den
Og ja der skal nok yderligere kobles en beholder med alm koldt vand, så det kan blandes således man kan få den ønskede temperatur.

fase kan du ikke kort beskrive hvorfor du mener at slangerne skal ligge vandret så jeg udnytter hele volumet under udtømning ?
Og hvad er volumet i en radiator? - Kan der opbevares 20/30 liter i sådan en`?

Og er en træplade malet sort bagved radiatoren god nok, eller er sølvpapir også anvendeligt ?
Skrevet af MortenM01 på 29 mar 2011 10:32
Okay så det kommer egentlig bare til at bestå af nummer "1" og "2" og vandet ligger bare så i "2" og bliver opvarmet og når man så skal bruge vand, åbner man bare hanen og tømmer den
Og ja der skal nok yderligere kobles en beholder med alm koldt vand, så det kan blandes således man kan få den ønskede temperatur.

fase kan du ikke kort beskrive hvorfor du mener at slangerne skal ligge vandret så jeg udnytter hele volumet under udtømning ?
Og hvad er volumet i en radiator? - Kan der opbevares 20/30 liter i sådan en`?

Og er en træplade malet sort bagved radiatoren god nok, eller er sølvpapir også anvendeligt ?

Spørgsmål 1: Ja, og så kan du komme til at skolde dig, hvis du ikke blander koldt/temperet vand fra tank 1 i.

Spørgsmål 2: Skulle tank 1 ikke kunne levere vand til solfangeren, kommer der heller ingen vand ud af solfangeren, hvis rørene står lodret , fordi det så kommer til at virke som en luftafbryder. Dette gælder dog ikke hvis du bruger en pladeradiator, fordi den kan sammenlignes med et rør.

Spørgsmål 3: Volumen i radiatoren afhænger af størrelsen på radiatoren. Mål den op og beregn volumen.

Spørgsmål 4: Du laver bare kassen så radiatoren passer i så behøver du ikke sort plastic, sølvpapir eller lignende bagved. Jeg regner her ikke med en ribberadiator. Hvis du bruger sådan en maler du baggrunden sort.


 



 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også